Gå til innhold
  • Bli medlem

Nepal - hvordan er forholdene der nå?


Anbefalte innlegg

Jeg spekulerer litt på en drøm jeg har om å gå Annapurna rundt. Jeg har gått deler av ruten tidligere - de 3 første/siste dagene ved Pohkara.

Men hvordan er forholdene der nede nå etter at Maoistene ble samarbeidsvillige? Og hvordan fungerer teahouse trekking for tiden? Jeg har fått med meg at man må ha med seg bærer og at det er obligatorisk? Har allikevel lest artikler på nettet der det står at enkelte går alene...? Jeg traff i 2005 folk som gikk alene uten bærere og med lett oppakning - noe som frister meg veldig. Men det er kanskje ikke tillatt lengre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

At bærere/guide er obligatorisk på teahouse-trek i Nepal er bare tull.

Annapurna Circuit kan du gå uten telt, uten proviant og endog uten sovepose (teahouse er vanligvis utstyrt med pledd, men jeg ville likevel ikke ha gamblet på å legge igjen soveposen hjemme).

Sekken blir da så lett at det er helt unødvendig med en bærer. Dessuten slipper du at guide/porter putter deg inn i bestemte teahouse for å få kommisjon.....

Forøvrig blir Annapurna Circuit kortere for hvert år, snart er det vei helt rundt!!! Så Annapurna Circuit er iferd med å misse sin sjarm. Personlig tror jeg "naboen" Manaslu Circuit kommer til å ta over for Annapurna Circuit som den store teahouse-trek-opplevelsen i Nepal. Men førstnevnte mangler et par teahouse, før det er mulig å gå rundt uten telt....

Kjenner ikke siste status m.h.t maoister. Men generelt har disse aldri vært noen trussel, så lenge man betaler "fee". Man bør alliere/snakke med noen lokale for å finne ut hva normal fee ligger på. Jeg betalte 400 rupies tilbake i 2007¨(Annapurna), men jeg hørte om personer som ble rundlurt til å betale det ti-doblede.

God Tur !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips

Det florerte for et par år siden rykter om at det ville bli obligatorisk med guide eller porter i Nepal, men da var det altså bare rykter. Bra er det.

Har også spekulert på Rolwalling - men her er det ikke muligheter for teahouse trekking mener jeg. Rimelig øde sted det også. Har sett at det opereres med ganske store avgifter på enkelte av disse trekkene. Mustang osv..

Jeg har god tid til å undersøke muligheter denne gangen. Kan også ta avstikkere til Annapurna BC osv. Skal undersøke litt mhp på Manaslu rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mustang er uhørt dyrt, samt obligatorisk med guidet opplegg.....dessuten lang venteliste...så glem den.

Trekking Permits til Manaslu området er på et mer akseptabelt nivå, dessuten er det ikke obligatorisk med guide/porter. Ikke glem avstikkeren til Tsum Valley, kanskje høydepunktet på en utvidet Manaslu-Circuit-Trek. Definitivt på min TO-DO-LIST, sykt vakkert der (shangri-la) etter hva jeg har hørt og sett av bilder.

En del av Manaslu-Circuit teahousene er virkelig basic (homestays), med ekstra stor fare for å få turistdiare etc. Dessuten er telt det eneste alternativet på et par steder, men et simpelt bensinstasjon-telt skal visstnok holde i massevis :D

Jeg vandret alene fra Namche til Jiri for 12 måneder siden. Møtte mange andre independent trekkers uten guide/porters her. Så at guide er obligatorisk, er nok bare tull, men det stemmer nok at en del områder, spesielt på grensen til Tibet, fremdeles krever både spesielle permits og guide. Men slik har det alltid vært. Men for de mer vanlige treks, dvs Everest, Annapurna, Langtang og delvis Manaslu er det temmelig fritt frem på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.