Gå til innhold
  • Bli medlem

ForceMaster SP 270M 9`/10-30gr til fjellfiske


tiurn

Anbefalte innlegg

Hei,

er ForceMaster SP 270M 9`/10-30gr en grei stang for fjellfiske med litt tyngde på sluken? De kjører den på salg hos skittfiske til en meget hyggelig penge:-) Hva står SP for, er det spinning å i såfall hva betyr det? Å vil denne stanga funger sammen med en shimano exage 1000 snelle?

http://skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=40947

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det vil vel funke, men synes ikke kombinasjonen er ideell. Stanga blir litt kraftig i forhold til snella. Og personlig foretrekker jeg er stang som er en del lengre når det gjelder litt tyngre sluker. 11 fot f.eks.

Skal du ha stang som passer snella er kanskje den 9 fots lawson explorer stanga opp til 20g et bedre valg. Men det spørs selvsagt hvor tunge sluker du skal kaste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 gram er nok maks hva jeg kaster så du har et poeng, derfor jeg så på 10-30 var at 20 var midt i mellom ;) fra før har jeg 3-14 gram, men trenger vel strengt talt ikke mer en opp til 20.... Men vil stanga være like god i ytterkantene av de oppgitte grensene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe stiv til fjellfiske syns jeg. Selv ville jeg nok ikke valgt stang kraftigere enn opp til 20g. Lengden er en smaksak. Samt at hvis det er endel vegetasjon kan det være en fordel med en kortere stang.

Forcemaster hadde ikke vært mitt førstevalg til turbruk. Hadde heller kjøpt en speedmaster eller beastmaster, som tåler mye og har en annen aksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge disse er klart bedre valg enn forcemastern. Vil tro de fortsatt er litt kraftige i forhold til 1000 snelle, men ikke verre enn at det går greit. 9 fot stang med såpass høy kastevekt er ikke spesielt velegnet til harving. Enten bør du ha lengre, eller du bør ha lettere stang.

Du må også tenke på hvilke sluker du vanligvis fisker med. Blir det mye 20g? Eller mest litt lettere. Beastmaster tåler greit noen gram over hvis du ikke tar i maks. En beastmaster 3-14 9 - 10 fot burde greit kaste 20 gram samtidig som den passer godt til snella og er morsommere å kjøre fisk på. Men er 20g det normale bør du selvsagt velge noe kraftigere. Men det var vel 3-14 du hadde?

Ettersom du vurderer såpass høy pris som den speedmasteren ville jeg rett og slett vurdert å heller kjøpe en pakke som utfyller det du har. Stang på f.eks 11 fot med ei 2500 snelle og kastevekt f.eks. opp til 25g. Da har du knallstang for fiske på snaufjellet etter storfisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.