Gå til innhold
  • Bli medlem

vanntett ryggsekk


jason

Anbefalte innlegg

Annonse
Ikke noe anbefaling, men et betimelig spørsmål:

Hvorfor i &]#%@ er ikke ALLE sekker vanntette. Det burde være standard.

Hverken sekkene eller innholdet trenger å "puste", sjø.

Et kjempetips for sekkeprodusenter!!

Hadde det ikke blitt mye luft i sekkene da? Jeg syns det er topp med regntrekk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe anbefaling, men et betimelig spørsmål:

Hvorfor i &]#%@ er ikke ALLE sekker vanntette. Det burde være standard.

Hverken sekkene eller innholdet trenger å "puste", sjø.

Et kjempetips for sekkeprodusenter!!

Det kan hende de blir dyrere, vått innhold har ingen muligheter til å tørke i den gra de tørker i en sekk.

Luft? Luft veier ingen ting så det kan ikke være noe problem. Men sekken kan være vanntett og samtidig slippe ut luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil. Luft er tungt. Hvis du hadde hatt en sylinder rundt eiffeltårnet som dekket det helt, så ville luften inne i sylinderen veid mer en eiffeltårnet :-):D

Tilbake til tråden: Grunnen til at de ikke lager alle sekker vantette er vel fordi det er veldig kostbart og krever en soldi kvalitetskontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen ryggsekker som er 100% vanntette. I tilfelle de skulle være det så er det bare fra de er nye og en stund fremover. jeg hadde en Carrymor sekk som skulle være vanntett, men etter en tid begynte belegget på innsiden av stoffet å flasse av og så var den ikke så tett lenger.

Har nylig vert rundt og sett på en del nye sekker, sekker i 3 - 4000 kroners klassen, og ingen tør å garantere dem helt vanntette.

Jeg pakker alltid med en søppelsekk inne i sekken, og ellers bruker jeg mye plastposer på det utstyret som jeg vil holde tørt. En søppelsekk veier nesten ingen ting og er garantert vanntett.

Nå er det ikke sikkert at det trenger å regne så veldig på Borneo, men når det først regner i disse områdene, så er det som om alle himmelens sluser er åpne. Regndråpene er store som klinkekuler og kalde som iskumper. Har opplevd dette under en telttur i Thailand midt i regntiden. Alle, til og med innsekter og andre småkryp søkte tilflukt i teltet mitt når det regnet.

En annen liten ting er at hvis du er på tur uten telt, i den kalde årstiden, og skulle bli nødt til å tilbringe en natt ute, så kan et par søppelsekker faktisk forhindre at du fryser ihjel hvis det regner og blåser som verst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pakker alltid med en søppelsekk inne i sekken, og ellers bruker jeg mye plastposer på det utstyret som jeg vil holde tørt. En søppelsekk veier nesten ingen ting og er garantert vanntett.

Eg har aldri opplevd at ein søppelsekk har vore heil etter endt tur. Så den garantien din er ikkje mykje verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søplesekker er vel ingen godt løsning. De tåler lite og vil ha en åning på et vis uansett.

bruk heller vanntette pakksekker inne i sekken. Det jeg gjør. Alt som tåler vann ligger i lommer etc , som f.eks fyrstyål, gassboks.

Så er klær, sovepose, mat etc som ikke tåler vann i pakksekk. Har antatt at Real er vanntett og pakket de deretter.

Synes det fungerer supert med 3 pakksekker. Da har jeg en med sovepose og litt klær, en med klær og en med mat. Enkelt å holde orden på ting og da disse godt kan stå igjen ute om natta så lenge de er rullett igjen. Får man bedre plass inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoler heller ikke på at ting er 100% vanntette, men skal tåle mest mulig.

Skal pakke ting godt i sekken også, men regner med at det blir vått der.

skal ta med fjellduk om vi skal overnatte.

Kanskje hengekøye hadde vært bedre, slipper noen innsekter. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en TNF Primero 60. Knallgod sekk, men er ikke vanntett. Det stod oppført i annonsen at den var vanntett. Når den så ikke var det, fikk jeg prisavslag.

Bunnen og toppen er vanntett, men noe vann kommer inn i sømmer og andre usynlige åpninger. Pakksekker fungerer bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett på et par modeller av Arcteryx i to forskjellige butikker og ingen tør å garantere dem 100% vanntette, men det er kanskje fordi de er redde for at kunden skal komme tilbake med sekken full av våte klær.

Selvfølgelig kan ingen andre enn meg garantere en søppelsekk 100% vanntett, og det er jo bare fordi jeg ikke trenger å stå til rette for mine påstander overfor andre enn debatantene her på forumet. :D En søppelsekk inne i ryggsekken vil selvfølgelig risikere å revne under bruk, og så hindrer den deg også fra å komme inn i sekken fra andre steder enn toppen. Ulempene er kanskje like mange som fordelene, men en slik sekk holdt i hvertfall klærne mine tørre under et kanovelt i en elv i sirdalsheiene for et par år siden, og har du en dårlig sekk så hjeper det godt hvis turen står i fare for å regne bort.

Jeg tror nok at mange av dagens ryggsekker kolder ganske godt i normalt regnvær, og hvis du supplerer med et regntrekk så vil nok det meste holde gjennom en normal fjelltur. Det er nok ikke realistisk å forvente at sekken skal tåle en "dykkertur" selv om muligheten for å falle i bekken jo altid vil være til stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett på et par modeller av Arcteryx i to forskjellige butikker og ingen tør å garantere dem 100% vanntette, men det er kanskje fordi de er redde for at kunden skal komme tilbake med sekken full av våte klær.

For det første, trenger man en sekk man kan dykke med og som er 110% vanntett?

Jeg kjøpte sekken min hos norges største arcteryx sekkebutikk, og de garanterte for vanntettheten så sant jeg satte i proppen der drikkeslangen kan tres gjennom.

De vanntette sekkene er laget for bruk i kraftig regn og for padling, og de skal holde 100%.

Jeg har ennå ikke funnet en negativ bruker-erfaring av denne sekken, og ingen har klaget på at den lekker. Tvert i mot så er de fleste imponert over hvor bra den holder vann ute og innholdet tørt.

Man kan jo søke på "arcteryx naos reviews" på google, og lese hva folk skriver. Stoler mer på de enn selgere i butikker.

For min del ble søppelsekker, regntrekk og andre varianter å begynne i feil ende, når det finnes sekker som holder innholdet tørt ved normal bruk. Det blir som å kjøpe kjettinger til bilen og kjøre på sommerdekk, når man i stedet kan kjøpe vinterdekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

genial vanntett sekk: HELT vanntett:

http://casanovasadventures.com/catalog/watersports/p41162.htm

fäes i flere störrelser, men den eneste som det ser ut som man kan bäre skikkelig er den pä 115 liter.

jeg har en mindre en som jeg bruker i alle tilfeller hvor jeg vil ha en liten sekk som jeg kan kaste pä sjöen eller la ligge ute i regn en hel dag uten at innholdet blir vätt..

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festus skrev:

Jeg kjøpte sekken min hos norges største arcteryx sekkebutikk, og de garanterte for vanntettheten så sant jeg satte i proppen der drikkeslangen kan tres gjennom.

De vanntette sekkene er laget for bruk i kraftig regn og for padling, og de skal holde 100%.

Som medjem av foreningen Skepsis, http://skepsis.no/ , er jeg ikke så lett å overbevise, men jeg får ta dette som et innspill til den linken jeg startet for en tid siden, http://www.fjellforum.com/viewtopic.php?t=22811

og så får jeg håpe at det blir litt lettere å velge ny sekk.

Det hadde jo vert veldig fint om Festus hadde rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal teste ut noen sekker i dag, blir en lang dag med bil og sportsbutikker.

Eneste som er dummt med sprtsbutikker, utenom at det kun er 14 åringer som ikke har sett en skog før som prøver å selge til deg, er at jeg alltid kommer ut med mer enn jeg skal og en tom lommebok. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.