Markus Ingebretsen Skrevet 10. november 2010 Skrevet 10. november 2010 Heisann, Hvilke type bindinger anbefales for langtur? Situasjonen er at jeg skal pÄ tur 1 Är i Canada, reiser fra Norge om halvanne Är. Helt alene ute i den Canadiske villmarka vet jeg ikke om jeg stoler helt pÄ slike "automatiske klikk pÄ bindinger" (i mangel pÄ hva de egentlig heter). Siter
Odin Skrevet 10. november 2010 Skrevet 10. november 2010 Rottefella BC magnum har vÊrt brukt pÄ flere ekspedisjoner. Sjekk litt hvilke tilbakemeldinger som blir gitt hos flere. Jeg har brukt denne bindingen pÄ 4 mnd sammenhengende skitur, fungerte bra. Eneste delene som ble Þdelagt var gummidemper foran skoene. Denne byttet lett uten verktÞy. Eller blir det litt generell slitasje, men bindingen fungerer godt. Jeg liker denne bindingen fordi man flytter "bevegelsespunktet" frem til koblingen (StÄlpinnen i skoen) Man slipper slitasje i skoen, slik som oppstÄr med "gamle andefÞtter" Da lÞsner gjerne sÄlen etterhvert, eller man fÄr et slitasjepunkt over tÊrne som tar inn vann lett. BC binding er bra sÄ lenge den fungerer. Men man kan fÄ et stort problem hvis stÄlpinnen i skoen lÞsner, det er en vanskelig nÞdreperasjon. Der er gammeltypen lettere Ä reparere. Uansett hvilke binding du velger, er det lurt Ä tenke gjennom hvordan du kan reparere binding og hvilke rep.utstyr du mÄ ha med. Siter
Lompa Skrevet 14. november 2010 Skrevet 14. november 2010 PÄ en sÄ lang tur mÄ man ogsÄ ta med muligheten for sÄlebrekk ogsÄ pÄ sko som gÄr i 75mm binding.. Ellers er det sikkert lurt Ä si noe om hva slags ski du skal ha bindingene pÄ, og hva slags terreng du skal gÄ i. Siter
Markus Ingebretsen Skrevet 17. november 2010 Forfatter Skrevet 17. november 2010 Jeg skal bruke à snes Amundsen skien, og gÄ pÄ rimelig flatt terreng, mye pÄ tundra. Takk for hjelp. Mulig jeg gÄr for Magnum BC, men da prÞve Ä hÞre med produsenten fÞr jeg gÄr hvordan jeg kan reparere den i felten, om noe skulle skje. Siter
Lompa Skrevet 17. november 2010 Skrevet 17. november 2010 Det er vel strengt tatt stÞrre sjanser for at skien skal Þdelegges enn bindingen.. Hva med Ä ha en ekstra ski med pÄmontert binding pÄ pulken for en sÄ lang tur? Siter
afe Skrevet 18. november 2010 Skrevet 18. november 2010 Sitat Jeg skal bruke à snes Amundsen skien, og gÄ pÄ rimelig flatt terreng, mye pÄ tundra. Takk for hjelp. Mulig jeg gÄr for Magnum BC, men da prÞve Ä hÞre med produsenten fÞr jeg gÄr hvordan jeg kan reparere den i felten, om noe skulle skje. Bindingen ryk ikkje. Det som derimot kan skje, og som du mÄ vera forberedt pÄ er at bindingen kan ramle av skia, eller at ski kan knekke. Det siste er svÊrt sannsynleg dersom du skal gÄ pÄ ski kvar dag ein heil vinter. SjÞlv reknar eg skiknekk kvart fjerde Är, men dÄ er det basert pÄ helgebruk (2 dagar pr veke i 8 mÄnader). Siter
Join Skrevet 19. november 2010 Skrevet 19. november 2010 Kan ta en titt pÄ Voile 3 pin cable. Her fÄr du pose og sekk i forhold til 75mm stÞvler. Har bare brukt de en sessong, men er strÄlende fornÞyd. KjÞpte Lundhags SkistÞvler med uttagbar ullfiltsokk i fjor, til bruk i Voile bindingene og à snes combat ski. Brukt ned til -23 under toppjakt i sverige med gode varme fÞtter som resultat Men mulig du trenger noe mer ekstremt Siter
Mannen fra Sennavassdalen Skrevet 19. november 2010 Skrevet 19. november 2010 Med tanke pÄ holdbarheten til 3-pinen sÄ har den dobbelt opp, om tÄbindingen pÄ den rykker har du kabelen, om kabelen ryker har du tÄbindingen. Det at du kan ta av Ä pÄ kabelen nÄr du trenger ekstra kontroll er et annet pluss, men om kun skal gÄ pÄ flatmark sÄ spÞrs det om du trenger dette. Som de andre skriver her oppe, burde du uansett ha med reserve ski som er ferdig montert med bindingen... Siter
Lompa Skrevet 19. november 2010 Skrevet 19. november 2010 Sitat Med tanke pÄ holdbarheten til 3-pinen sÄ har den dobbelt opp, om tÄbindingen pÄ den rykker har du kabelen, om kabelen ryker har du tÄbindingen. Det at du kan ta av Ä pÄ kabelen nÄr du trenger ekstra kontroll er et annet pluss, men om kun skal gÄ pÄ flatmark sÄ spÞrs det om du trenger dette. Som de andre skriver her oppe, burde du uansett ha med reserve ski som er ferdig montert med bindingen... Om man har 75mm binding sÄ mÄ man ha to i reserve, evt to bindinger og en umontert ski. Vanskelig Ä vite hvilken som skal ryke.. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.