Gå til innhold
  • Bli medlem

Bruk og forbruk - Hva gjør du for å redusere ditt økologiske fotavtrykk?


jakro

Anbefalte innlegg

Men hvis du heller vann på tanken og får vann ut av eksosen, hvor henter du energien ifra? Prøver du å fortelle meg at drivstoffet forblir uforandret gjennom brencelcellen og at man bare henter ut gratis energi? :)

Hydrogenet kommer nok aldri til å bli like billig som strøm ut fra veggen, dette fordi det krever en hel fabrikk for å lage hydrogenet, deretter må det transporteres og så selges fra en automat. Derfor tror jeg vi vil se en sameksistens slik bensin og diesel eksisterer sammen i dag. Da fungerer elbilene som kjøretøy i dagligdagse livet hvor vi kan lade billig strøm rett fra veggen. Men slike som oss, som skal langt og utenfor allfarvei, har gjerne behov for å kunne slenge en tønne med drivstoff bakpå lasteplanet. Da snakker vi om "rett drivstoff til rett oppgave".

En elbil med både batteri og eget hydrogenkraftverk (hybridbil) vil også være bra teknologi for slike oppgaver når man er avhengig av kanskje å fly inn drivstoff med helikopter (skikkelig villmarksbruk altså). Da kjører man på billig veggstrøm når man har muligheten til det (samtidig som man kan regenerere energien som oppstår når man bremser) og likevel har man muligheter for å kjøre Island rundt, slik de store Artic Trucks gjør idag. Jeg tror ikke på noen måte at hydrogenbilene tar over, rett og slett pga. det økonomiske regnestykket. Når vi kjører ned fra Sunndalsfjella og regenererer de 1000m med fall så får vi nok energi til å kjøre 10,000m bortover. Det er ikke til å kimse av 8)

Kjenner jeg stusser over at du sier elbiler er tungvindt... Hadde du foretrukket å fylle diesel på mobilen din hver kveld? Ville det gjort det enklere? :P Ser for meg både stygg lukt, skitt på klærne og irriterende vibrasjoner fra lomma "brrrrruuuummmm" hele tiden 8)

Denne reklamen er morsom, hvordan hadde hverdagen sett ut hvis vi skulle kjørt alt på bensin? 8)

Stikk innom en Nissan forhandler der borte i Oslo og prøvekjør en Leaf da vel. Ikke for at du skal kjøpe en, men slik at du kjenner selv hvor luksuriøst og komfortabelt det er å kjøre elektrisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 202
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Anonymous
Men hvis du heller vann på tanken og får vann ut av eksosen, hvor henter du energien ifra? Prøver du å fortelle meg at drivstoffet forblir uforandret gjennom brencelcellen og at man bare henter ut gratis energi? :)

Hydrogenet kommer nok aldri til å bli like billig som strøm ut fra veggen, dette fordi det krever en hel fabrikk for å lage hydrogenet, deretter må det transporteres og så selges fra en automat. Derfor tror jeg vi vil se en sameksistens slik bensin og diesel eksisterer sammen i dag. Da fungerer elbilene som kjøretøy i dagligdagse livet hvor vi kan lade billig strøm rett fra veggen. Men slike som oss, som skal langt og utenfor allfarvei, har gjerne behov for å kunne slenge en tønne med drivstoff bakpå lasteplanet. Da snakker vi om "rett drivstoff til rett oppgave".

En elbil med både batteri og eget hydrogenkraftverk (hybridbil) vil også være bra teknologi for slike oppgaver når man er avhengig av kanskje å fly inn drivstoff med helikopter (skikkelig villmarksbruk altså). Da kjører man på billig veggstrøm når man har muligheten til det (samtidig som man kan regenerere energien som oppstår når man bremser) og likevel har man muligheter for å kjøre Island rundt, slik de store Artic Trucks gjør idag. Jeg tror ikke på noen måte at hydrogenbilene tar over, rett og slett pga. det økonomiske regnestykket. Når vi kjører ned fra Sunndalsfjella og regenererer de 1000m med fall så får vi nok energi til å kjøre 10,000m bortover. Det er ikke til å kimse av 8)

Kjenner jeg stusser over at du sier elbiler er tungvindt... Hadde du foretrukket å fylle diesel på mobilen din hver kveld? Ville det gjort det enklere? :P Ser for meg både stygg lukt, skitt på klærne og irriterende vibrasjoner fra lomma "brrrrruuuummmm" hele tiden 8)

Denne reklamen er morsom, hvordan hadde hverdagen sett ut hvis vi skulle kjørt alt på bensin? 8)

Stikk innom en Nissan forhandler der borte i Oslo og prøvekjør en Leaf da vel. Ikke for at du skal kjøpe en, men slik at du kjenner selv hvor luksuriøst og komfortabelt det er å kjøre elektrisk :)

Kanskje du ikke er heeeelt oppdatert på hvordan hydrogenet kan hentes. Det er flere måter å hente hydrogenet på og ikke alle krever at man må til spesielle stasjoner. "Min visjon" er snakk om å fylle på vann, ja, og bl.a. ved hjelp av en katalysator (og f.eks. solceller) som er i bilen, spaltes hydrogenet og skiller det fra oksygenet. Teknikken er ikke "ferdig" eller optimal ennå, men det er stor fremgang i teknologien i forhold til få år siden.

http://www.forskning.no/artikler/2010/april/248574

Når det gjelder mobiltelefoner så er batterikapasiteten grunnen til at jeg ikke kjøper disse nymotens greiene som sluker strøm og må lades hver dag. Jeg lader min telefon knapt en gang i uken, men så sitter jeg ikke med den på øret store deler av dagen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du vil ha både hydrogenfabrikken og kraftverket i samme pakning?

Artikkelen forteller ikke noe som helst om tall, og setter ingenting i perspektiv med allerede kjente omfang (sammenligninger). Så jeg betviler kraftig at du kan dekke inn energibehovet med bare 2m2 solcelle oppå bilen 8)

Hydrogen er altså ingen energikilde i seg selv. Den er snarere en energibærer, som lagrer den energien som ble brukt for å spalte vannet.

Det er dette faktumet jeg stusser over. Per i dag bruker hydrogen enorme mengder energi. Selv med den løsningen som blir skissert i artikkelen så snakker vi fremdeles vesentlig høyere energibruk enn elbiler med batteri, så jeg fastholder på hybrider og batteribiler som fremtiden 8) Det har med økonomi og enkelhet å gjøre. Folk velger det som er enklest og mest økonomisk ift. komfortnivå, og jeg må si at det finnes ikke noe enklere enn å bare plugge bilen rett i veggen om kvelden. Har man motorvarmer så gjør man gjerne det samme med bensinbilen også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Så du vil ha både hydrogenfabrikken og kraftverket i samme pakning?

Artikkelen forteller ikke noe som helst om tall, og setter ingenting i perspektiv med allerede kjente omfang (sammenligninger). Så jeg betviler kraftig at du kan dekke inn energibehovet med bare 2m2 solcelle oppå bilen 8)

Det er dette faktumet jeg stusser over. Per i dag bruker hydrogen enorme mengder energi. Selv med den løsningen som blir skissert i artikkelen så snakker vi fremdeles vesentlig høyere energibruk enn elbiler med batteri, så jeg fastholder på hybrider og batteribiler som fremtiden :) Det har med økonomi og enkelhet å gjøre. Folk velger det som er enklest og mest økonomisk ift. komfortnivå, og jeg må si at det finnes ikke noe enklere enn å bare plugge bilen rett i veggen om kvelden. Har man motorvarmer så gjør man gjerne det samme med bensinbilen også 8)

Jeg skrev jo ikke at teknologien er ferdig. Jeg vet jo at det pr i dag ikke er effektivt nok, ellers hadde samtlige biler hatt denne teknologien. Men, jeg tror/håper fremdeles at dette er fremtiden, kanskje i tillegg til eller erstattet av vesentlig bedre batterier og solceller. Som nevnt tidligere er det for meg mer ulemper pr i dag med battri enn det "urgamle" fossile brenselet, og velger derfor å fylle bensin en stund til. Hva som skjer om x-antall år, vet jeg ikke ennå. Jeg kommer uansett til å kjøre bilen jeg nå har til den ruster fullstendig i stykker. 8)

Slik jeg bruker bilen på fritiden i dag, erstatter den i størst grad mulighetene for å komme til til steder hvor det ikke går kollektiv eller hvor jeg trenger å ha med meg f.eks. utstyr, eller må være i nærheten av noe sted å fylle drivstoff. Ellers er jeg en av dem som faktisk bruker kollektiven selv om jeg har bil, til de stedene jeg ikke har behov for å "være fri".

M.h.t enkeltheten så er din definisjon å kople til bilen i veggen, mens det for meg er å slippe å tenke på hvor nærmeste stikkontakt er. Pengene bryr jeg meg heller ikke om, så den definisjonen er også din egen. Jeg kjøper ikke dyrere biler enn jeg har råd til allikevel. Og om den går fra 0 - 100km/t på 3,34s eller 9,66s, bryr jeg meg lite om. Motorvarmer trenger jeg heller ikke, fordi jeg har garasje.

"De gustibus non est disputandum" - smak og behag er ikke diskuterbar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fulgt spesielt med på denne debatten. Ikke regner jeg med å kunne bli et perfekt eksempel til etterfølgelse heller, spesielt ikke siden jeg (til tross for at det skjer relativt sjelden) gjerne kjører langt til og fra fjellet. Miljøvennlige alternativer med å feks bestille Jotunbussbillett på forhånd funker ikke for meg, det er jo 95% sjanse at været blir dårlig når man forhåndsbestemmer turdatoer.

Men generelt vil jeg si at jeg er flink til å unngå sløsing. Sitter med et inntrykk av at det er høyst vanlig å kjøpe altfor mye mat, og at masse havner i søpla. Gårsdagens middagsrester er det for meg en selvfølge å spise neste dag. Og brød som ikke er ferskt kan ristes (hvor sunt er nå det da?) eller kuttes opp og brukes til krutonger. Kommer forresten ALDRI til å glemme den gangen en lavpanna sjel var i ferd med å skulle kaste ( 8) ) nesten halve sjokoladekaka mi fordi festen var over. Jeg hadde ingen problemer med å brøle et megetsigende NEI! Hvordan er det mulig å prestere å skulle kaste noe som holder seg fint i flere uker? Jeg har bevis på at den iallfall holder 3 uker, spiste restene av Mugnetindkaka på skauen da jeg lå ute siste helga i januar.

Jeg er helt sikker på at vi ikke trenger å kjøpe og forbruke så utrolig masse mat, spesielt når halvparten ofte havner i søpla. Mora mi tenker veldig økologisk, spesielt fordi hun ikke tåler så mye kjøtt. Derfor spiser vi lite kjøtt, det er på ingen måte snakk om totalavhold, det ville jeg ikke takla, men det går fint an å spise god mat uten kjøtt. Mulig er jeg bortskjemt på hjemmebane, meget mulig det...:)

Kjøttproduksjon er jo i tillegg til faenskapen det fører til for dyra noe av det mer miljøfiendtlige som finnes såvidt jeg har forstått. Mindre forbruk ville også ført til mindre veksthormoner og et bedre liv for dyra før de ble slakta.

Men jeg har nå for lengst gitt opp verden jeg da, det går som det går så lenge økonomisk vekst er alt som betyr noe her i verden. Og det vil det gjøre helt til en eventuell naturkatastrofe av uante dimensjoner kanskje tvinger oss til å tenke nytt. Men sjøl da tviler jeg...

Og jeg gjør sikkert mye feil jeg også, spesielt fordi jeg mer enn gjerne reiser langt for å oppleve andre fjelltrakter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Selv har jeg heller ikke spist kjøtt de siste 35 årene heller, og slikt sett kan jeg vel unne meg noen mil i bil i stedet. 8)

Til lunsj i dag spiste jeg restene fra middagen for 3 dager siden, uten at jeg ble uvel av den grunn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Da er du enda flinkere enn meg. :)

Føler meg ikke "flinkere" enn andre på noen områder. Dette er en naturlig del av meg som alltid har vært der, og derfor synes jeg ikke det har noe med å være flink å gjøre eller ikke. Jeg liker enkeltheten og uavhengigheten her i livet og synes det beste er å klare meg med enkleste midler. Kjøtt fant jeg for lenge siden ikke var noe for meg, da jeg holdt på med utholdenhetsaktiviteter. De gangene jeg spiste kjøtt, lå jeg mer på sofaen og fordøyde enn jeg var ute og "lekte". Da var valget enkelt for meg, og jeg kuttet ut kjøttspisingen. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det. Man bør jo helst ikke gjøre ting for å føle at man er flink. Da er vel sjansen stor for at man før eller seinere går på en sprekk. Enkelte ting bør være såpass innlysende at de blir en selvfølgelig del av livsstilen. Så kan andre mene at man er flink eller ikke.

På Sølenturen i høst lærte jeg av Mayhassen (burde kanskje skjønt det for lengst) at yoghurt kan holde seg i "evigheter" etter at datoen er overskredet. Prøvde en nærmere halvannen måned gammel yoghurt som pga misforstått og ubenyttet generøsitet hadde blitt glemt lengst inni kjøleskapet, og den var det ingen ting å utsette på. Skal innrømme at jeg vegret meg for å smake, men skjønte fort at det ikke var noen fare.

Skal jeg være negativ mot meg selv igjen så må jeg innrømme at jeg liker å dynge ved på bålet. Det blir så varmt og koselig, men miljøvennlig er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev jo ikke at teknologien er ferdig. Jeg vet jo at det pr i dag ikke er effektivt nok, ellers hadde samtlige biler hatt denne teknologien. Men, jeg tror/håper fremdeles at dette er fremtiden, kanskje i tillegg til eller erstattet av vesentlig bedre batterier og solceller.

Som andre har nevnt over er hydrogen kun en energibærer. Spaltet vann (til hydrogen og oksygen) gir ikke mer energi fra seg enn man har brukt på spalteprosessen. Her hjelper det ikke med bedre teknologi. Det er de fysiske lovene som setter begrensningene og de kommer man ikke rundt. Det samme gjelder solcellepaneler på en bil, hvis det er det som er ment. Om de blir 100% effektive og dekker hele bilen er ikke det nok til å drive en bil i særlig grad.

For å komme noen vei med renere transport må man ha mer energieffektive transportmidler, renere energikilder og eventuelt mer effektive energibærere (f.eks batterier)

Dagens energi"KILDER": Forbrenning av olje/kull/gass i kraftverk/motorer/oppvarming, atomkraftverk, vannkraftverk, vindkraftverk, solkraftverk/solcellepaneler...

Dagens energiBÆRERE: Elektrisk strøm, batterier, hydrogen,...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Som andre har nevnt over er hydrogen kun en energibærer. Spaltet vann (til hydrogen og oksygen) gir ikke mer energi fra seg enn man har brukt på spalteprosessen. Her hjelper det ikke med bedre teknologi. Det er de fysiske lovene som setter begrensningene og de kommer man ikke rundt. Det samme gjelder solcellepaneler på en bil, hvis det er det som er ment. Om de blir 100% effektive og dekker hele bilen er ikke det nok til å drive en bil i særlig grad.

For å komme noen vei med renere transport må man ha mer energieffektive transportmidler, renere energikilder og eventuelt mer effektive energibærere (f.eks batterier)

Dagens energi"KILDER": Forbrenning av olje/kull/gass i kraftverk/motorer/oppvarming, atomkraftverk, vannkraftverk, vindkraftverk, solkraftverk/solcellepaneler...

Dagens energiBÆRERE: Elektrisk strøm, batterier, hydrogen,...

Joda, jeg er enig i alt det der, og at det er langt frem i tid til man evt kan ha alt dette på bilen alene. Men, det er et faktum at det ikke er så langt frem i tid hvor man trenger å dra på stasjoner for å fylle på komprimert eller flytende hydrogen slik de må i dag.

http://www.hydrogencarsnow.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M.h.t enkeltheten så er din definisjon å kople til bilen i veggen, mens det for meg er å slippe å tenke på hvor nærmeste stikkontakt er. Pengene bryr jeg meg heller ikke om, så den definisjonen er også din egen. Jeg kjøper ikke dyrere biler enn jeg har råd til allikevel. Og om den går fra 0 - 100km/t på 3,34s eller 9,66s, bryr jeg meg lite om. Motorvarmer trenger jeg heller ikke, fordi jeg har garasje.

"De gustibus non est disputandum" - smak og behag er ikke diskuterbar. :)

Jammen Kaif, du viser jo at du oppriktig ikke vet hva du snakker om. Beklager hvis jeg er litt pågående men jeg opplever det som utrolig frustrerende å se deg lire ut av deg fordommer som ikke har rot i virkeligheten :wink:

Du trenger ikke å bry deg om hvor nærmeste stikkontakt er. Du lader hjemme, og hvis det skulle bli behov en dag når du ikke klarte å planlegge turen din godt nok, så er ladestasjonene tilgjengelige på GPS kartet som ligger midt på konsollen din. Du trykker på 2-3 knapper og vips, viser GPS`n vei til nærmeste ladestasjon. Dette er nøyaktig slik navigasjonsystemene fungerer i bensin og dieselbiler når du er i ukjent terreng. "Vis nærmeste bensinstasjon". Har hatt elbil i over 2 måneder, og har bank i bordet enda ikke ladet den utenfor carporten :) Du gjør elbil til noe mye vanskeligere enn det det egentlig er.

Smak og behag ja... Har du prøvekjørt en Nissan Leaf siden du ikke har sansen for elbiler? Eller gjør du slik barn flest gjør... bare bestemmer seg for at de ikke liker mais, tomater e.l.? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg heller ikke spist kjøtt de siste 35 årene heller, og slikt sett kan jeg vel unne meg noen mil i bil i stedet. :)

Til lunsj i dag spiste jeg restene fra middagen for 3 dager siden, uten at jeg ble uvel av den grunn..

Kult! Det er jo ett av tiltakene som virkelig monner på miljøavtrykket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom an søten, fortell oss nå hvordan du har satt deg inn i saken. Jeg vil gjerne vite hva som har fått deg til å bestemme deg for at millioner av elbiler bare er ett luftslott.

For det første vil produksjon og resirkulering av hundrevis av millioner batterier være både sterkt forurensende og resurskrevende. For det andre vil både lading og bruk av elektriske batterier gi et visst energitap. Overføring av strøm over ledningsnettet har ganske stort energitap. Og til slutt må strømmen produseres. På verdensbasis vil dette vanligvis bety et forurensende kraftverk som drives av fossilt brensel.

Atomkraft, vindmøller og vannkraft utgjør en liten del av verdens energiproduksjon.

Hvis man skal kutte ut det fossile brenslet vil ikke dette holde til industrien en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jammen Kaif, du viser jo at du oppriktig ikke vet hva du snakker om. Beklager hvis jeg er litt pågående men jeg opplever det som utrolig frustrerende å se deg lire ut av deg fordommer som ikke har rot i virkeligheten :)

Du trenger ikke å bry deg om hvor nærmeste stikkontakt er. Du lader hjemme, og hvis det skulle bli behov en dag når du ikke klarte å planlegge turen din godt nok, så er ladestasjonene tilgjengelige på GPS kartet som ligger midt på konsollen din. Du trykker på 2-3 knapper og vips, viser GPS`n vei til nærmeste ladestasjon. Dette er nøyaktig slik navigasjonsystemene fungerer i bensin og dieselbiler når du er i ukjent terreng. "Vis nærmeste bensinstasjon". Har hatt elbil i over 2 måneder, og har bank i bordet enda ikke ladet den utenfor carporten :) Du gjør elbil til noe mye vanskeligere enn det det egentlig er.

Smak og behag ja... Har du prøvekjørt en Nissan Leaf siden du ikke har sansen for elbiler? Eller gjør du slik barn flest gjør... bare bestemmer seg for at de ikke liker mais, tomater e.l.? :)

:) Er klar over at jeg nok kanskje virker "provoserende", men igjen så er elbiler for meg pr i dag ikke "bra nok" til mitt bruk. Som du sier blir det bare bedre og bedre, og da endrer jeg kanskje oppfatning. (Uansett er mitt drømmescenario biler som går på hydrogen, bare teknologien blir bra nok). Både om sommer/vinter hender det jeg unner meg noen dager/uker utenfor alfarvei, og da er jeg redd jeg fort blir stående uten strøm, fordi jeg liker å ta turer litt på sparket uten å planlegge for mye. Jeg vil være fri for å planlegge turer hvor jeg må være i nærheten av ladestasjoner. Dersom jeg bare skal til/fra jobb, handle, etc, og være hjemme hver dag, så er det sikkert ok nok. Men, som tidligere nevnt bruker jeg bil på en helt annen måte enn de fleste

Mulig jeg virker kresen også matveien, men jeg eter ALT så nær som kjøtt. :wink: Tviler forøvrig ikke på at det til og med er mer bekvemt å kjøre en stillegående elbil enn den gamle bilen jeg har, men uansett så byttes den ikke ut fordi Staten ønsker det. Da får de først gi meg noe tilbake - bli kvitt saltet på veiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første vil produksjon og resirkulering av hundrevis av millioner batterier være både sterkt forurensende og resurskrevende. For det andre vil både lading og bruk av elektriske batterier gi et visst energitap. Overføring av strøm over ledningsnettet har ganske stort energitap. Og til slutt må strømmen produseres. På verdensbasis vil dette vanligvis bety et forurensende kraftverk som drives av fossilt brensel.

Atomkraft, vindmøller og vannkraft utgjør en liten del av verdens energiproduksjon.

Hvis man skal kutte ut det fossile brenslet vil ikke dette holde til industrien en gang.

Ja? Skulle du fortelle meg noen fakta da eller? Jeg hører bare myter jeg :)

Jeg har forresten allerede besvart bekymringene dine, og du har oversett alt jeg har sagt/ikke lest noe av det. Hvordan føles det å overse fornuft for å klamre seg fast til gammeldags teknologi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fakta og myter om elbiler: Hvordan konservative medier sprer myter og løgner om elbilene, blant annet at de er skadelige ovenfor miljøet og spretter opp i flammer.

http://mediamatters.org/research/201202080012

CONSERVATIVE MEDIA OUTLETS ARE CAMPAIGNING AGAINST THE ELECTRIC CAR BY:

Denying That EVs Reduce Carbon Dioxide Emissions

Downplaying EV Sales

Misleading About EV Distance Range

Distorting Volt Safety

Feigning Concern About Battery Disposal

Spinning Consumer Tax Credits

Fearmongering About The Electric Grid

Overstating Subsidies For Volt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vedr. strømproduksjonen og at den vil komme fra olje, kull og gass de neste 500 årene: http://www.tu.no/energi/article298201.ece

Vi er i startgropen fremdeles, det er helt sant, men det blir bygget mer og mer for hvert år som går, og sammen med energieffektivisering av både industri og boligsektorene (de to største forbrukerne) så har vi mer enn nok strøm. Men siden du ikke leser mine argumenter uansett, og bare leser argumentene som angriper elbiler så trenger jeg vel ikke å nevne hvor mye strøm Mongstad bruker? Hele raffineriet vårt i Norge bruker jo mer strøm alene enn hva vi hadde klart å bruke dersom alle kjørte elbil.

Som jeg linket til tidligere: "Theres a lot of coal in gasoline..."

En bruker på elbilforumet skrev følgende:

Dersom alle biler som selges i Norge fra og med nå er elbiler, vil strømmen bli billigere.

Argument, lønnsomheten ved Mongstad blir så dårlig at raffineriet må stenge, og mer av energien kan/må selges som elektrisitet.

Mongstad som både er en terminal,raffineri og et gasskraftverk produserer omtrent like mye drivstoff totalt som Norge forbruker ca. 4 milliarder liter, det gir i snitt ca. 1 liter pr mil på 42 milliarder km. De produserer noe mer bensin enn Norge bruker og noe mindre diesel. Mongstad bruker ca. 0,55 twh elektrisitet til raffineriet, og oljen de bruker kommer fra Gjøa som produserer noe mer en Mongstad raffinerer. Ca 16 millioner fat årlig (7000m3/døgn i snitt) og Mongstad bruker ca. 10 millioner årlig. Gjøa er elektrifisert og bruker ca. 0,35 twh elektrisitet pr år. Mongstads totale energiproduksjon er ca 6twh årlig, men < 2twh kommer ut til norske forbrukere som elektrisitet nå. Mongstad raffineriet sliter med lønnsomhet på sin bensin produksjon og går pr i dag med store underskudd. Potensiellt kan elproduksjonen økes med 4twh fra Mongstad, det vil være mer enn veksten i elektrisitets forbruk pga. nybilsalg med kun elbiler.

http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Fem-magre-r-i-vente-p-Mongstad-2569866.html#.Tz4Q3Sp5mSN

http://www.klif.no/nyheter/dokumenter/gjoa-vega_soknad_statoilhydro220609.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Betviler ikke at elbiler dekker manges behov i dag. Men, det er forskjell på om det er et fåtall av oss som velger elbil eller om samtlige av oss skal bruke det, hvilket TØI også viser til:

"Hurtigladestasjoner for elbiler kan løse problemet med kjørelengde, men er kun

mulig i begrenset omfang. Grunnen er at både regional og lokal infrastruktur for

strømforsyning ikke er dimensjonert for så store effektuttak som vil bli

konsekvensen av omfattende hurtiglading av elbiler. Hurtigladestasjoner reduserer

frykten for strømstans og gir større kjøreradius men hurtiglading kan også

redusere batterienes levetid.

Den store utfordringen for elbiler og ladbare hybridbiler er batteriene. Batterier er

tunge, dyre og holdbarheten er foreløpig et usikkerhetsmoment. Med 10 mil

kjørelengde kommer vekten på batteriene inklusive styringselektronikk opp mot

200 kg og prisen vil ligge på rundt kr. 100 000,-. Batteriene koster i 2011 ofte mer

å produsere enn resten av en elbil. Batterier har et utviklings- og

forbedringspotensial, men prisen vil i overskuelig tid være en hindring for

batteripakker med lang rekkevidde. Elbiler har enkel teknologi og et rimelig

fremdriftsystem. Små kjøretøy klarer seg med en mindre, lettere og rimeligere

batteripakke enn store kjøretøy. Derfor skal elbiler være så små og lette som

mulig."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurtiglading vil også være dyrt. Folk flest vil derfor lade hjemme med ett edruelig effektuttak. Med 400km rekkevidde vil det kun være de som er allergiske mot planlegging som må ty til hyppig hurtiglading, hvis vi ser bort fra de store og lange ferdselsårene mellom byene. Mao. vil det ikke bli en ekstremt etterspørsel etter hurtiglading i fremtiden. Det er nå i starten at rekkevidden er såpass kort at en bør ha tilgang til hurtigladere dersom en skal nyte friluftsliv i en elbil. Til dømes t/r Jotunheimen o.l.

Når det kommer til batteriprisen så føler jeg nå at vi står og gjentar hverandre uten å lytte. Jeg sa allerede for noen innlegg siden at Mitsubishi halverte produksjonskostnadene ved sine iMiev batterier på bare 24 måneder, og dette er en trend som vil fortsette nå som de store produsentene investerer i massive samlebåndsfabrikker som virkelig kan produsere enorme volum. For det er volumproduksjon som gjør dagens høyteknologiske eksplosjonsmotorer billige. Dersom opplaget på BMW 5-serie var på bare 50,000 biler ville få amerikanere hatt råd til dem.

Faktisk er forventet bruktbilpris av en elektrisk bil kjøpt idag forventet å være svært lav som følge av billigere batterier for hvert år som går fremover. Men det gjør meg ingenting. Vi sparer mye penger ved å kjøre på elektrisitet allerede idag, og dette er en økonomisk sparegris som bare vil forsterkes etterhvert som batteriprisene går nedover.

Tung bil med batterier? Joda, litt, men elbilen vår er fremdeles mye lettere enn stasjonsvogna vår, og den er ekstremt sportslig på veien med fabrikkmontert sportsunderstell. Tunge biler er også etterspurt av nordmenn fordi dette gir kollisjonsikkerhet når man kolliderer med mindre biler. Jeg tviler på BMW X5 ville blitt ett populært valg dersom man hadde slanket den for 500kg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hurtiglading vil også være dyrt. Folk flest vil derfor lade hjemme med ett edruelig effektuttak. Med 400km rekkevidde vil det kun være de som er allergiske mot planlegging som må ty til hyppig hurtiglading, hvis vi ser bort fra de store og lange ferdselsårene mellom byene. Mao. vil det ikke bli en ekstremt etterspørsel etter hurtiglading i fremtiden. Det er nå i starten at rekkevidden er såpass kort at en bør ha tilgang til hurtigladere dersom en skal nyte friluftsliv i en elbil. Til dømes t/r Jotunheimen o.l.

Når det kommer til batteriprisen så føler jeg nå at vi står og gjentar hverandre uten å lytte. Jeg sa allerede for noen innlegg siden at Mitsubishi halverte produksjonskostnadene ved sine iMiev batterier på bare 24 måneder, og dette er en trend som vil fortsette nå som de store produsentene investerer i massive samlebåndsfabrikker som virkelig kan produsere enorme volum. For det er volumproduksjon som gjør dagens høyteknologiske eksplosjonsmotorer billige. Dersom opplaget på BMW 5-serie var på bare 50,000 biler ville få amerikanere hatt råd til dem.

Faktisk er forventet bruktbilpris av en elektrisk bil kjøpt idag forventet å være svært lav som følge av billigere batterier for hvert år som går fremover. Men det gjør meg ingenting. Vi sparer mye penger ved å kjøre på elektrisitet allerede idag, og dette er en økonomisk sparegris som bare vil forsterkes etterhvert som batteriprisene går nedover.

Tung bil med batterier? Joda, litt, men elbilen vår er fremdeles mye lettere enn stasjonsvogna vår, og den er ekstremt sportslig på veien med fabrikkmontert sportsunderstell. Tunge biler er også etterspurt av nordmenn fordi dette gir kollisjonsikkerhet når man kolliderer med mindre biler. Jeg tviler på BMW X5 ville blitt ett populært valg dersom man hadde slanket den for 500kg ;)

Vel, det virker iallfall som om du er mer enn fornøyd med ditt valg, og bra er jo det. Så gjenstår det å se når andre velger å komme etter. Jeg er fremdeles fornøyd med den gamle og nedbetalte dinosaurbilen jeg nå har, og bytter ikke bare for å bytte. De hundretusenene kan jeg bruke på mye annet gøy. :)

Dersom jeg skal til Romsdalen til våren/sommeren, skal jeg jaggu be om haiketur med bilen din, så kan du kjøre meg rundt og vise meg vidunderet... til batteriet er flatt! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det virker iallfall som om du er mer enn fornøyd med ditt valg, og bra er jo det. Så gjenstår det å se når andre velger å komme etter. Jeg er fremdeles fornøyd med den gamle og nedbetalte dinosaurbilen jeg nå har, og bytter ikke bare for å bytte. De hundretusenene kan jeg bruke på mye annet gøy. ;)

Dersom jeg skal til Romsdalen til våren/sommeren, skal jeg jaggu be om haiketur med bilen din, så kan du kjøre meg rundt og vise meg vidunderet... til batteriet er flatt! :)

Vår elbil er ingen langdistanserøver, og det visste vi innmari godt når vi kjøpte den. Vi trenger heller ikke to biler som kan kjøre til Tromsø og Stockholm samtidig. Vi må ha to biler, og da kan den ene like gjerne være elbil som sparer oss for store utgifter.

Men nå starter jo produksjonen av biler med 400 kilometer rekkevidde. Hvorfor overser du det faktumet? Er det fordi du da mister ditt eneste argument mot elbilene? For det er jo rekkevidde og fordommer som er utfordringene, egentlig. :) Og måten du latterligjør elbiler her viser jo hvor empirisk du er. Snakker med følelser og rister på hodet av fremtiden. Det samme skjedde for 110 år siden, når de illeluktende bråkebøttene av moteriktige biler kom på markedet. Folk ville ikke ha dem til å begynne med, for hest var best. :-)

Jeg prøver ikke å få deg til å kjøpe en elbil kaif, jeg vil bare at du skal tenke deg om når du omtaler elbilene. Når 200 mennesker går sammen i flokk og snakker skit om ett emne, så tror de det er fakta de sier siden "alle sier det samme". Det er en iboende feil i oss mennesker dette med at "massene vet best".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
[

Men nå starter jo produksjonen av biler med 400 kilometer rekkevidde. Hvorfor overser du det faktumet? Er det fordi du da mister ditt eneste argument mot elbilene? For det er jo rekkevidde og fordommer som er utfordringene, egentlig. :) Og måten du latterligjør elbiler her viser jo hvor empirisk du er. Snakker med følelser og rister på hodet av fremtiden. Det samme skjedde for 110 år siden, når de illeluktende bråkebøttene av moteriktige biler kom på markedet. Folk ville ikke ha dem til å begynne med, for hest var best. ;)

Føler ikke at jeg latterliggjør elbiler akkurat , men det er fremdels for mye "fuzz" forbundet med lading, holdbarheten på batterier og prisene på nye, etc. Selv med "hele" 400km rekkevidde, hvilket sikkert er mer enn nok for de fleste, så er det faktisk ikke bra nok for mine behov og måten jeg normalt bruker bil på til at jeg definitivt velger elbil ennå. Jeg er sikkert mer konservativ enn deg, men føler samtidig at måten jeg bruker bilen jeg har i dag er mer tilpasset meg. Det må jo være lov å ha disse meningene uten å virke latterliggjørende, fordømmende eller empirisk? De som kjører elbil i dag er sikkert fornøyde med det til sitt bruk, men som serviceingeniør er det mer befriende å vite at jeg ikke trenger ekstra tid på lading etc, når hverdagen ofte krever at jeg må kjøre mer enn 400km til oppdrag. Visse steder her i landet så er det så langt mellom både folk og stasjoner, at jeg ville brukemer tid på å planlegge lading enn å komme meg raskest mulig til jobb..

Synes forøvrig ikke det er mindre latterliggjørende å kalle de av oss som kjører biler med fossilt brensel for "dinosaurer", steinalder, etc, heller, fordi totalt sett er ikke disse bilene sååå mye mer miljøskadelig enn elbiler, etc..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av det som publiseres om strømproduksjon og elbiler ol. er sterkt propagandapreget. Tenk bare litt over det latterlige propagandaordet "klimakutt". Og de som tror på propagandaen krever gjerne "dokumentasjon" på det som burde være almenkunnskap for de som vil mene noe om emnet.

Det er like meningsløst og tenke lokalt når det gjelder elbiler og batterier som med skadelige utslipp av co2, hvis man virkelig tror på dette siste.

Hvis fossilt drivstoff skal erstattes av elektrisitet fra kraftverk vil produksjonen måtte økes virkelig dramatisk på verdensbasis. Dette kan man ikke gjøre ved å skru på en knott.

Vil dette kunne dekkes opp av vindmøller? Da må det bli utrolig mange av dem. Og alle bilene vil stoppe når det blir vindstille.

Det meste av vannkraften er bygget ut og atomkraftbrenslet vil ta slutt ganske raskt hvis denne løsningen skal ta hovedtyngden.

Problemet er nemlig at det kun er vannkraft kan lagres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du har jo ikke kunnskaper om dette i det hele tatt cornix, du har bare bestemt deg for at hele verden tar feil og du har rett, også ser jeg at du klamrer deg fast til syltynne argumenter som støtter ditt syn.

1. En bensinbil bruker like mye strøm som en elbil, på grunn av det enorme forbruket i raffineriene og på oljeinstallasjonene samt bensinstasjoner. LIKE MYE! Vi trenger ikke å bygge ut nye kraftverk for å fòre elbilene.

2. En elbil bruker nesten ikke energi. 3000kWt i årsforbruk er normalt. Dette kan dekkes inn med 8m2 solcellepanel på taket ditt. En normal gammel enebolig med tynn isolasjon bygget før år 2000 har årsforbruk rundt 20,000kWt. Kun 15% vil gå til selve transporten.

3. I mitt batteri er det plass til nok energi til å frakte meg 150km. I bensin tilsvarer dette ca. 3 liter. Altså ikke noe mer enn to store colaflasker. Hvor mye bensin må du ha for å kjøre 150km? 70-80% av den energien du brenner opp i bensinen forsvinner som varme!

4. Vi holder på å gå tom for olje, og krigene i midtøsten er i ferd med å presse prisene til nye rekorder. Mens vi hadde laveste strømpris på 5 år her en dag, fikk vi ny listeprisrekord på bensin. Høyeste noensinne. Det er ikke Stoltenberg som legger disse pengene i egen sparegris til en regnfull dag.

5. Vindmøller er helt supert for å pumpe vann opp i vannmagasinene når det blåser kraftig, og da får vi mengder med vannkraft som vi tidligere ikke hadde. Dersom du hadde abbonnert på Illustrert Vitenskap så hadde du visst dette. Vindmøller kan også lagres i brukte elbilbatterier. Nissan har nemlig satt igang ett prosjekt hvor brukte bilbatterier ikke skal gjenvinnes riktig enda- men brukes i hus og hjem, industribygg, sykehus som backupstrøm o.l. og personlig vurderer jeg å ta mitt elbilbatteri å ha i kjelleren hvor jeg skal lagre kraften jeg får fra solcellepanelet på taket.

6. Det ligger over 750 søknader om vannkraftutbygginger inne på kontoret til NVE akkurat nå. Hvordan i alle dager kan du få deg til å si i en saklig debatt at all vannkraft er bygget ut, som om du fortalte fakta? Skjønner du ikke at du mister all troverdighet og fremstår som bare enda en frustrert FRP`er som ikke har satt seg inn i noe som helst?

7. Problemet er ikke at bare vannkraft kan lagres, det er heller det at pessimister og bedrevitere som deg ødelegger enhver form for saklig debatt ved å si at vi ikke kan utvikle nye idèer, ny teknologi og nye måter å gjøre ting på. Slutt med det! :)

Her har du litt hjernevaskende propaganda fra Stoltenbergs kontor: http://gronnbil.no/nyheter/har-vi-nok-stroem-til-alle-elbilene-article110-239.html :)

Til sist gjentar jeg meg selv: det er vesentlig mer behagelig å kjøre elbilen enn fossilvogna jeg har. Vi kommer ikke til å kjøpe flere fossilbiler nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.