Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til valg av julegave!


Phoenix

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å kjøpe min kjære en ny turbukse i julegave, og lurer litt på om noen kan gi meg en liten pekepinn på hva slags bukser som er bra?

Har sett på Norrønna Svalbard Flex 1 (best i test i bladet Ute) og Bergans Rask (de ligger sånn cirka i samme prisklasse). Hun har tidligere fått en Bergans Lyngen Lady softshell-jakke av meg, som hun er veldig fornøyd med.

Buksa bør være god å bruke til allround-bruk hele året. Vi går en del på fjellturer på sommeren og høsten, mens om vinteren begrenser det seg mer til turer langs veien (bor i Tromsø, så det er til tider kaldt, vind, snø og regn). Buksa må være vanntett.

Hva anbefaler dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Dersom jeg husker rett så er Flex 1 buksen i shoftshell, altså ikke vanntett men vannavvisende. Bergans Rask er i Dermizax og derfor å betrakte som vanntett.

Så hvis du vil gi bort en vanntett bukse og vil velge mellom disse to modellene vil jeg uten tvil anbefale Raskbuksen.

Selv har jeg brukt Bergans Anatomic (forgjengeren til Rask) mye i over 6 år, før jeg for et års tid siden kjøpte Raskbuksen da den gamle var utslitt. Med andre ord godt fornøyd med buksen.

Bruksområdet mitt for buksa er sommer som vinter, i variert friluftsliv.

God slitasjeevne, fin passform for min kropp samt hovedgrunnen til at jeg kjøpte buksa, nemlig glidelåser med gode luftemuligheter ned langs begge bena. lidelåsene gjør det også lett å ta på buksen uten at man trenger å ta av fjellstøvler e.l.

Rask kommer også i utgaver med kortere eller lengre benlengder.

Som sagt, kan godt anbefale Rask.

Dersom du ønsker en Norrønabukse (som er mer vanntett enn Flex 1) vil modeller med Norrønas membran dri3 være verdt å ta en titt på, men du beveger da over i en noe høyere prisklasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, så da blir det kanskje Rask-buksa da. :) De selger jo den på G-sport, så der har man jo eventuelt 100%-fornøyd garantien om det skulle være noe ekstra. Hvordan er Dermizax-stoffet? Type blankt eller matt, og er det av typen som lager mye lyd når man beveger seg og beina gnir borti hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Forholdsvis matt overflate på buksa, litt svisj-svusj lyd når man beveger seg (uten at jeg har tenkt på det som plagsomt) men blant de mer "stille" membranene. En fin ting er den stretch'en som er i Dermizaxtekstilet.

Holder seg vanntett i rimelig lang tid, og med en vask samt påfølgende stryking av buksa så er den greit vanntett igjen. Når buksa begynner å bli godt brukt må man bruke tekstilimpregnering for å få det tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg vel kanskje ta meg en tur innom sportsbutikken i morgen og sjekke litt ut. :) Takk for hurtig og bra svar. :) Og til eventuelt andre lesere; kom gjerne med innspill og eventuelt andre alternativer hvis dere vet om noe som kanskje er bedre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.