Gå til innhold
  • Bli medlem

Salomon sko

Marit82

Anbefalte innlegg

Annonse

Har ikke støvlene selv, men flere andre liknende modeller. Cosmic er bygd på "joggesko-teknologi". Jeg liker veldig godt lett fottøy (både vekta på foten og at de ikke blir så varme). Folk er ganske forskjellig bygd. Noen tåkker lett over, andre ikke. Noen fryser lett på beina, andre ikke. Goretex i slikt fottøy holder noen måneder eller år før de begynner å lekke.

Uten tyngre sekk kan de fleste klare seg fint på fjellturer med slike sko. Går du mange dager, eller skader føttene, kan en få problemer. Skoene vil heller ikke holde særlig på varmen hvis du blir gjennomvåt. Cosmic har mye dårligere støtte en tradisjonelle fjellsko, som disse http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=1212&cid=465. Du finner også lette fjellsko som disse http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=1415&cid=465. Viktigst er likevel at den skoen du velger passer på dine føtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prød flere av de tradisjonelle fjellskoen som er ute på markedet i alle prisklasser og har enda ikke funnet en jeg er komfortabel med, føler at de er for store og tunge på en måte, så det ender nesten alltid med at jeg tar på mine salomon joggesko/hikingsko. Jeg blir også ganske fort varm på beina så det å fryse på føttene er ikke noe problem akkurat :lol: , har heller aldri tråkka over :)

Siden de salomon joggeskoene mine er de beste og behageligste skoene jeg noen gang har hatt så fikk jeg litt tro på denne modellen...

Det er stort sett mannen min som bærer det tyngste vi har med så jeg går for det meste med en 65liter sekk. Er stort sett på 1- 3dagers turer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prød flere av de tradisjonelle fjellskoen som er ute på markedet i alle prisklasser og har enda ikke funnet en jeg er komfortabel med, føler at de er for store og tunge på en måte, så det ender nesten alltid med at jeg tar på mine salomon joggesko/hikingsko. Jeg blir også ganske fort varm på beina så det å fryse på føttene er ikke noe problem akkurat :D , har heller aldri tråkka over :D

Siden de salomon joggeskoene mine er de beste og behageligste skoene jeg noen gang har hatt så fikk jeg litt tro på denne modellen...

Det er stort sett mannen min som bærer det tyngste vi har med så jeg går for det meste med en 65liter sekk. Er stort sett på 1- 3dagers turer...

Du kan også vurdere modeller fra Merrell. Bruker selv salomon joggesko, og Merrell sitter som støpt. Det merket jeg har vært mest fornøyd med opp igjennom.

http://www.merrell.com/US/en/Women-Footwear-Boots-Hiking

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prød flere av de tradisjonelle fjellskoen som er ute på markedet i alle prisklasser og har enda ikke funnet en jeg er komfortabel med, føler at de er for store og tunge på en måte, så det ender nesten alltid med at jeg tar på mine salomon joggesko/hikingsko. Jeg blir også ganske fort varm på beina så det å fryse på føttene er ikke noe problem akkurat :D , har heller aldri tråkka over :D

Da ville jeg definitivt prøvd skoene. De bør være store nok til at et par varme ullsokker går oppi, og ta med noen ekstra par på lengre turer. Litt kraftige gamasjer kan også gi skoene litt ekstra beskyttelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et par lave salomon fjellsko som ble kjøpt for ca. tre år siden. (Grå med litt gul pynt.) Brukte dem på en ukestur med stor sekk, og noe verre har jeg aldri opplevd. Polstringen over ankelen var for tykk hard og jeg endte opp med trykkskade og åpent gnagsår rundt begge beina like over ankelen. Måtte snøre skoen så lavt som mulig, dvs. maks opp til låsehempa, men da mistet jeg også en del av ankelstøtten.

Etter dnne turen har skoene stort sett bare blitt brukt til søndagsturer i nærområdet og sålen, som er ganske myk, er snart utslitt.

Har nevnt problemet i flere butikker og svaret er alltid det samme.

"Fjellsko er ikke noe stort satningsområde hos Salomon."

Har ikke noen erfaring med lave tracking sko og joggesko fra Salomon, men hvis det er fjellsko du skal ha så vil jeg anbefale deg å se etter noe annet.

P.S.

Fargeforskjellen øverst og nederst på skoene kommer av at jeg nesten alltid bruker gamasjer når jeg er på tur.

post-4379-133474731877_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salomon har vel satset litt mer på "fjellsko" de siste åra. Se f.eks. her: http://www.backpacker.com/editors-choice-2010-salomon-wings-sky-gtx/gear/14014. Jeg vet ikke om noen "utmerkelse" som henger høyere i turutstyrbransjen en Backpacker Magazine`s Editors Choice.

Har forøvrig hatt liknende opplevelser med lette støvler som deg RE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.