Gå til innhold
  • Bli medlem

Merking i Femundsmarka


Gjest

Anbefalte innlegg

Ruten i Rondane er overhodet ikke nedlagt. Det DNT har gjort er bare å si at de ikke lenger vedlikeholder den. Det kommer til å ta veldig mange år før den er vekk.

Jeg gikk der i sommer. Det var rødmerking på steinene for omtrent hver 10 meter og overhodet ikke vanskelig å følge ruta i tjukk tåke.

Dersom DNT "legger ned" en rute bør de ihvertfall fjerne rødmerkingen og vardene ved ruta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Joda,det finnes umerkede områder,men,hvor lenge!

Hvis il C har rett m.h.t Børgefjell så er det jævla synd,men bekrefter den følelsen

jeg har,,at det helst ikke skal være hvite områder på kartet,merke iveren er stor.

Dnt har så vidt jeg vet fredet enkelte områder m.h .t merking,mulig p.g.a rein,ev.

for å prøve å styre ferdslen,vet ikke helt.!

DNT och dess medlemsföreningar har åtmisntone delvis att rätta sig efter

myndigheterna. Att anlägga och markera en stig kräver tillstånd,

precis som det krävs tillstånd för att bygga hus.

Jag hoppas också att Börgefjell förblir omarkerat, och jag tror inte trafiken

är så tät att den behöver styras. Att markera en led skulle nästan ofelbart

förplikta till att anlägga broar också, vilket kan kosta en del. När det inte finns

hytter som drar in pengar tror jag att DNT tvekar, faktiskt (jag tror inte

heller att förslaget kommer från dem.)

Annars störs jag inte så mycket av merkeringart och de leder jag följer i

Norge är definitivt ensammare än ex.vis Sarek i Sverige, som ju är

helt utan rösade leder.

il C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruten i Rondane er overhodet ikke nedlagt. Det DNT har gjort er bare å si at de ikke lenger vedlikeholder den. Det kommer til å ta veldig mange år før den er vekk.

Jeg gikk der i sommer. Det var rødmerking på steinene for omtrent hver 10 meter og overhodet ikke vanskelig å følge ruta i tjukk tåke.

Dersom DNT "legger ned" en rute bør de ihvertfall fjerne rødmerkingen og vardene ved ruta.

"Nedlagt" eller "ikke holdt vedlike" betyr omtrent det samme for meg. Enhver som har gått litt i fjellet vil vel skjønne at ruten/stien forsvinner ikke fra jordens overflate selv om ruten den er "nedlagt". Husker jeg rett så er det det uttrykket DNT også bruker, men nok om terminologien.

Jeg var selv i Rondane i fjor sommer, men unnlot å gå strekningen Mysuseter - Bjørnhollia nettop for å følge oppfordringen som ligger i "nedleggelsen", (unnskylg "ikke holdt vedlike") nemlig hensynet til villreinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNT kunne fjernet litt av merkingen ihvertfall. Når de har kapasitet til å anlegge merkete stier bør de også ha kapasitet til å rydde etter seg når de ikke lenger bruker stien. Det er ikke så mye som skal til. Man kan kanskje snu noen av steinene med rødmerking og dytte ned et par av de største vardene.

Den "nedlagte" stien jeg fulgte var så til de grader merket at jeg trodde det var en ordinær DNT sti. Først etterpå fikk jeg vite at den var nedlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNT kunne fjernet litt av merkingen ihvertfall. Når de har kapasitet til å anlegge merkete stier bør de også ha kapasitet til å rydde etter seg når de ikke lenger bruker stien. Det er ikke så mye som skal til. Man kan kanskje snu noen av steinene med rødmerking og dytte ned et par av de største vardene.

Den "nedlagte" stien jeg fulgte var så til de grader merket at jeg trodde det var en ordinær DNT sti. Først etterpå fikk jeg vite at den var nedlagt.

I Leirungsdalen verkar DNT OA/OO ha helt enkelt slagit omkull rösena. Många markeringar

på fasta stenar är kvar, eller iaf synliga. I somras gick jag från Drivdalen upp mot Dovre

(det är KNT:S område)

och där tog det en bra dstund innan jag förstod att det faktiskt var en nedlagd DNT-stig,

så lite markeringar var det kvar. Däremot, i Tafjordfjella (ÅST), går två

stigar från Torsvatnet mot Pyttbudalen; den östra är angiven som avmarkerad,

men är hur markerad som helst, och skulle vara rätt svår att hitta i stenlabyrinten

högst upp annars. Om detta sa man bara, att stigen inte underhålls, vilket tydligen

är det enda myndigheterna bryr sig om. Stigen förbi Radiovatnet är förstås

vackrare ...

il C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mitt syn er det en selvfølge at DNT må rydde opp etter seg når de "legger ned" en rute fordi:

1. Sporene etter menneskelige inngrep i naturen må begrenses til et minimum

2. Hvis ruten legges ned fordi man ønsker å redusere trafikken i området, vil det selvsagt hjelpe å fjerne merkingen inn til og gjennom det aktuelle området

Peder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNT kunne fjernet litt av merkingen ihvertfall. Når de har kapasitet til å anlegge merkete stier bør de også ha kapasitet til å rydde etter seg når de ikke lenger bruker stien. Det er ikke så mye som skal til. Man kan kanskje snu noen av steinene med rødmerking og dytte ned et par av de største vardene.

Den "nedlagte" stien jeg fulgte var så til de grader merket at jeg trodde det var en ordinær DNT sti. Først etterpå fikk jeg vite at den var nedlagt.

Hei "panda" Neste sommer kan du tilby DNT å ta job som "vardeterminator"

Lykke til !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mitt syn er det en selvfølge at DNT må rydde opp etter seg når de "legger ned" en rute fordi:

1. Sporene etter menneskelige inngrep i naturen må begrenses til et minimum

2. Hvis ruten legges ned fordi man ønsker å redusere trafikken i området, vil det selvsagt hjelpe å fjerne merkingen inn til og gjennom det aktuelle området

Peder

Hei Peder K !! Og du får sikkert job som "panda"s assistent !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei Peder K !! Og du får sikkert job som "panda"s assistent !

Hei, Panda.

Betaler du assistentene dine godt eller? :?:

Peder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har støtt på gamle merkinger hist og pist,har også hatt problem med å følge

dem når jeg får det innfallet å se hvor de bærer hen.

Tror helst at merkingen bør fjernes,slitt og ufullstendig merking kan jo gjøre

mer skade enn gagn,blir gjerne med Panda gratis.

Når det gjelder merking,så vil jeg gjerne peke på at det finns en hel rekke

andre aktører enn dnt familien rundt omkring i fjell Norge,sommer som vinter.

Frykter nok at antallet merke km er mye høyere enn den gjengse oppfatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har støtt på gamle merkinger hist og pist,har også hatt problem med å følge

dem når jeg får det innfallet å se hvor de bærer hen.

Tror helst at merkingen bør fjernes,slitt og ufullstendig merking kan jo gjøre

mer skade enn gagn,blir gjerne med Panda gratis.

Når det gjelder merking,så vil jeg gjerne peke på at det finns en hel rekke

andre aktører enn dnt familien rundt omkring i fjell Norge,sommer som vinter.

Frykter nok at antallet merke km er mye høyere enn den gjengse oppfatning.

Jeg er enig i, som jeg allerede har vært inne på, at dårlig merking kan være verre enn ingen merking. Når merkingen er god er det lett å slappe av med å følge med på kartet og så står du der plutselig uten å vite hvor langt du egentlig har kommet. Det har hendt meg noen ganger og da blir jeg veldig irritert på merkegjengen "som ikke har gjort jobben sin".

Jeg stiller meg ellers tvilende til om det er så mange "andre aktører enn dnt familien" som merker. Jeg tenker her først og fremst på sommerruter og ruter i høyfjellet. Om vinteren er det riktig nok mange hoteller o.l. som merker i sitt nærområde.

Jeg har gått det aller meste av rutenettet i landet fra Troms og sydover og kan ikke si at jeg har støtt på annet enn røde T-er. Når man går utenom DNT-nettet kan man selvfølgelig oppleve litt av hvert. Men det er "en annen skål".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.