Gå til innhold
  • Bli medlem

Merking i Femundsmarka


Gjest

Anbefalte innlegg

Dette temaet er utskilt frå "Bedre på Bessegen":

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=543

Adm.

Heisann!

Jeg har lest deler av diskusjonen om sikring av turen over Besseggen og er enig i at det kan virke litt drøyt med slike inngrep i naturen der.

I høst gikk jeg imidlertid en tur på Storvigelen, et fjellmassiv som nylig er innlemmet i Femundsmarka nasjonalpark og som vel ikke tilrekker seg de helt store folkemengdene. I skardet nord for Storvigelen var det satt opp noen riktige skyskrapere av noen påler med kryss i toppen i tillegg til den vanlige vardingen med røde t'er. De lignet veldig på slike skilt som pleier å stå langs jernbaneskinner og sto på rekke og rad bortover gjennom hele skardet, så her skulle det i alle fall ikke være lett å gå seg vill!

Jeg ble stående en liten stund og bare måpe da jeg så disse greiene.

vigelen3.jpg

vigelen4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var på norsk jord dette her....men ikke langt unna grensen.

Mulig det går en rute videre inn i Sverige.

Er svenskene dårligere til å finne frem enn nordmenn siden de må ha sånne dingser? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var på norsk jord dette her....men ikke langt unna grensen.

Mulig det går en rute videre inn i Sverige.

Er svenskene dårligere til å finne frem enn nordmenn siden de må ha sånne dingser? :)

En svenske fortalte meg at stakene med kors egentlig er en merking for vintertrafikken og det gjør jo merkingen mer akseptabel. Men sommerrutene følger ofte samme trase. Jeg syns ikke det er så ille med disse stakene, men jeg vet at også mange svensker mener det er overdrevent med denne type merking. Om vinteren sparer de imidlertid penger til kvisting og merkingen er jo permanent. Dermed er fjellet åpent for skiløpere også utenom Påsken !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at uten disse tre meter høye stakene er fjellet stengt ?

Kjære "panda" ! Du skjønner nok hva jeg mener, men jeg kan godt bruke en teskje, så forstår du det enda bedre. Ja, jeg vet at man kan då i vinterfjellet uten merkede løyper. Jeg har faktisk gjort det selv og overnattet i snøen, men det er ikke alle som kan eller bør gjøre det, uten at jeg forakter dem av den grunn.

I Sverige står hyttene åpne hele året og med permanent merkede løyper kan "hvem som helst gå når som helst" i fjellet også om vinteren. I Norge er vi i stor grad prisgitt kvistingen til DNT. God tur Panda. Sov godt i teltet ditt !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sverige står hyttene åpne hele året og med permanent merkede løyper kan "hvem som helst gå når som helst" i fjellet også om vinteren. I Norge er vi i stor grad prisgitt kvistingen til DNT. God tur Panda. Sov godt i teltet ditt !!

Dersom ferdsel i naturen forutsetter at man har kvister og skilt å gå etter, bør et kurs i kartbruk være på sin plass. Leting etter skilt og T'er retter fokuset vekk fra andre viktige faktorer, som f.eks å løpende orientere seg. Man trener ikke akkurat opp evnen til å beherske naturen på denne måten. Noe rart at folk går seg vill...? "Hvem som helst" kan lære seg å bruke kart/kompass, slik at merking ble overflødig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein: Jeg kan bruke kart og kompass, i alle fal sånn noenlunde, men når vinden uler, og snøen fyker horisontalt i vinterfjellet mens sikten er lik null, da tror jeg bedre orienterere enn meg klarer å rote seg bort, og i slikt vær er kvistene gull verd. I alle fall for meg. Å orientere når sikten er god er en helt annen og temmelig enkel ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og når kvistene er vekkblåst/igjenblåst finner du ikke veien likevel :) Nei, jeg skjønner hvor du vil hen, og har ikke så store problemer med generell kvisting. Er tross alt et naturlig produkt som går i ett med terrenget når snøen er vekk. Her på nordvestlandet er det kvister alle plass, sånne som får blad om sommeren. :?

Det jeg reagerte på var at "hvem som helst".... Kvistene må ikke være utgangspunktet for om man er i stand til å finne fram.

Dessuten reagerer jeg på skilting og T'er. Blir irritert og tar omveier når jeg ser dem :) Når lendet er enkelt og mer eller mindre rett fram: ka i helv..skal vi med T'er da. Alle bør ha med seg et kart, OG kunne å lese det.

Ikke dermed sagt at jeg vil ha T'er hvor det er vanskelig å finne fram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge er vi i stor grad prisgitt kvistingen til DNT.

Neida, vi er ikke prisgitt kvistingen til DNT. De aller fleste av oss greier fint å ferdes på fjellet uten at DNT har tråkket opp løypa for oss.

Og Morten, hvorfor er du plutselig blitt så veldig FOR merking, du som alltid har vært imot ? Mener å huske at du kritiserte stolpene på vei mot Bitihorn i ganske sterke ordelag, f.eks. Er det plutselig blitt greit med tilrettelegging nå ?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda: Ingenting skjer plutselig, og samme hvor mye jeg vingler - selv om jeg er skeptiskt til for mye tilrettelegging, er jeg ikke fanatisk motstander av merking e.l., selv en svaksynt pandabjørn ser vel forskjell på jernstenger og noen organiske bjørkekvister en kort perode om vinteren.

Jeg ville bare si at kvistingen om vinteren, er kanskje den merkingen som av sikkerhetsårsaker har størst betydning. Du skal ikke fingre lenge med kompasset hvis været er av det rette slaget, før du ikke har fingre igjen.

Diskré varder og midlertidige kvister er de minst plagsomme formene for merking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda ! Jeg tar fram teskjea igjen. "Prisgitt kvistingen til DNT" må du naturligvis se i relasjon til de løperne som gjerne vil ha merking og som trenger det. Fantomer som deg og andre trenger jo ikke gå der hvor det er merket hva enten det er kvister eller staker med kors.

Du Panda, og enkelte andre som er så barske her på forumet, bør tenke over at de som setter pris på fjellet, har ulike behov og motiver for sine turer.

Personlig "hater" jeg å gå i flokk/grupper og topper og breer er heller ikke det jeg lengter etter, men jeg forstår godt at mange ser annerledes på dette og, framfor alt, jeg ser ikke ned på dem.

Personlig har jeg flere kasser med kart, flere kompasser + GPS samt alt "til faget henhørende" hva angår det å overleve i vinterfjellet, men jeg ser ingen grunn til her på fjellforum til stadighet å misjonere for min måte å oppleve fjellet på og slett ikke å antyde at de er noen pyser som ikke lærer seg det jeg kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

., selv en svaksynt pandabjørn ser vel forskjell på jernstenger og noen organiske bjørkekvister en kort perode om vinteren.

Jeg ville bare si at kvistingen om vinteren, er kanskje den merkingen som av sikkerhetsårsaker har størst betydning. Du skal ikke fingre lenge med kompasset hvis været er av det rette slaget, før du ikke har fingre igjen.

Debatten gjelder faktisk ikke "organiske bjørkekvister" (hva nå det måtte være for noe..) men jernstenger. Det gikk frem av det første innlegget.

Dessuten, Morten, tviler jeg ganske sterkt på at det er et VELDIG stort problem at folk mister fingrene sine fordi de ikke går i merkete skiløyper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du Panda, og enkelte andre som er så barske her på forumet, bør tenke over at de som setter pris på fjellet, har ulike behov og motiver for sine turer.

Trist at organisasjoner og personer setter sitt eget behov og hensyn foran naturens.... Trenger ikke å være barsk for å klare å finne veien på egenhånd. Med litt nysgjerrighet og interesse er man allerede langt på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda ! Jeg tar fram teskjea igjen. "Prisgitt kvistingen til DNT" må du naturligvis se i relasjon til de løperne som gjerne vil ha merking og som trenger det. Fantomer som deg og andre trenger jo ikke gå der hvor det er merket hva enten det er kvister eller staker med kors.

Du Panda, og enkelte andre som er så barske her på forumet, bør tenke over at de som setter pris på fjellet, har ulike behov og motiver for sine turer.

Personlig "hater" jeg å gå i flokk/grupper og topper og breer er heller ikke det jeg lengter etter, men jeg forstår godt at mange ser annerledes på dette og, framfor alt, jeg ser ikke ned på dem.

Personlig har jeg flere kasser med kart, flere kompasser + GPS samt alt "til faget henhørende" hva angår det å overleve i vinterfjellet, men jeg ser ingen grunn til her på fjellforum til stadighet å misjonere for min måte å oppleve fjellet på og slett ikke å antyde at de er noen pyser som ikke lærer seg det jeg kan.

Tidligere hevdet du også at hvis ikke skiløypene er merket, så er fjellet STENGT. Jeg synes det kanskje er å ta litt sterkt i... det må du nesten tåle å høre.

Tror også du feilbedømmer litt hvis du tror at det bare er noen få som går utenfor merkete løyper på fjellet. Tvert imot tror jeg det er fryktelig mange som gjør akkurat det. De fleste av dem er nok ikke verdensmestre men helt vanlige mennesker.

At du beskylder meg for å være motstander av merking er jo litt gøyalt, ettersom jeg ikke har sagt et eneste ord om merking i hele debatten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda, du leser enkelte innlegg her på Fjellforum på samme måte som en viss mann leser Bibelen.

Jeg har IKKE sakt at uten merking så er fjellet STENGT. Det jeg har sakt er at det MED merking er ÅPENT også utenom påsken. Her kunne jeg selvfølgelig ha føyet til : "også for mange som ellers ikke ville ha gått."

Jeg har heller IKKE sakt at det er bare noen få som går utenfor merkete løyper.

En annen sak er at dersom vi teller etter hvor mange det er og sammenligner med alle dem som faktisk går etter løypene så tror jeg nok at forholdstallet blir ganske lavt. Men dette er et tema som jeg heller IKKE har vært inne på tidligere. Hvis jeg kan tillate meg å bruke din debatteknikk så kan jeg spørre deg: Mener du at det bare er de som går utenom merkete løyper og som finner fram bare ved hjelp av kart og kompass som hører hjemme i fjellet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda, du leser enkelte innlegg her på Fjellforum på samme måte som en viss mann leser Bibelen.

Jeg har IKKE sakt at uten merking så er fjellet STENGT. Det jeg har sakt er at det MED merking er ÅPENT også utenom påsken. Her kunne jeg selvfølgelig ha føyet til : "også for mange som ellers ikke ville ha gått."

Jeg har heller IKKE sakt at det er bare noen få som går utenfor merkete løyper.

En annen sak er at dersom vi teller etter hvor mange det er og sammenligner med alle dem som faktisk går etter løypene så tror jeg nok at forholdstallet blir ganske lavt. Men dette er et tema som jeg heller IKKE har vært inne på tidligere. Hvis jeg kan tillate meg å bruke din debatteknikk så kan jeg spørre deg: Mener du at det bare er de som går utenom merkete løyper og som finner fram bare ved hjelp av kart og kompass som hører hjemme i fjellet ?

Jeg skjønner egentlig ikke helt hva du vil frem til her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En svenske fortalte meg at stakene med kors egentlig er en merking for vintertrafikken og det gjør jo merkingen mer akseptabel. Men sommerrutene følger ofte samme trase. Jeg syns ikke det er så ille med disse stakene, men jeg vet at også mange svensker mener det er overdrevent med denne type merking. Om vinteren sparer de imidlertid penger til kvisting og merkingen er jo permanent. Dermed er fjellet åpent for skiløpere også utenom Påsken !!

Det är mycket riktigt vintermarkeringar - det är bl a därför de är så höga. Sådana

(men enklare) finns även

på leden mellan Blåhammaren och Storerikvollen. Uppenbarligen en anpassning

till svenska vanor. Bortsett från femundsmarka och Sylan så tror jag Sverige

är ensamt i hela Europa om permanenta vintermarkeringar. De går för övrigt

ofta över myrar och annan sumpig mark, ibland rentav sjöar.

En förklaring är väl den som sagts, att den svenska vintersäsongen är lång.

Sen finns ju en allmän säkerhetsspader i Sverige, t ex de här rastkojorna

med nödtelefon, halvvägs mellan två stugor.

Jag tycker förstås att de här markeringarna är

förfärligt stygga att se på sommaren, men

eftersom jag aldrig rör mig i fjället på vintern tvekar jag att moralisera

eller håna. Det finns tillfällen när sikten mäts i antal vintermarkeringar

och ibland är detta antal EN, man skymtar en markering i snöyran, men

bara en. Sådana förhållanden kan också uppstå mycket plötsligt.

När det gäller sommarfjället kunde jag i somras konstatera att man knappt

kan gå någonstans i Sydnorge utant att det dyker upp rösen, även

där kartan bara anger en stig (ofta är det i själva verket stigen som fattas).

Hur de uppstått vet jag inte. I Reinheimen, t ex, kanske det är jägare

och fiskare som rösat till sina hytter för att hitta

dit även i dåligt väder. Det är lite som i Pyreneerna där det också är

ett överflöd av rösen och markeringar, utan ringaste samband med

stigarna på kartan. Jag gissar att det svenska sommarfjället bjuder

på fler genuint orösade varianter. Äventyret finns där man letar.

il C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Den merkingen som er, forsvinner vel neppe og fremtidig merking bør tones

ned,og være mer i harmoni med omgivelsene.

Det må vel gå an å merke på en slik måte at nytteverdien er der,samtidig uten å forringe natur opplevelsen (vesentlig that is).

Forholder meg til utenlandske gjester året rundt,og mange av de ville nok vært temmelig hjelpesløse uten merking.

Hvilket for meg til å tenke på at man er i grunn nødt til å ferdes fritt ilende,for ganske enkelt å gjøre seg de nødvendige er erfaringer som suksessivt akkumuleres i erfaringsbanken,det å gjøre feil,å ta feil er en del av denne prosessen,som til syvende og sist er med på å utvikle fjellsinnet,intuisjonen.

Sålenge merkingen ikke fremstår som tagging,og med en viss nennsomhet,

kan jeg godt leve med det,men det bør være områder helt uten tilretteleggelse også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ! Jeg er i hovedsak enig med deg, men vil tilføye: Når en sti eller løype merkes så må merkingen være så god at den virkelig er til hjelp også for dem som er litt uvante med å ferdes i fjellet.

De som missliker merking har jo så mange andre steder de kan gå. Vi har store områder i landet vårt som er "fritatt" for merking for eksempel på Hardangervidda. Og i Børgefjell der finnes ingen merking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ! Jeg er i hovedsak enig med deg, men vil tilføye: Når en sti eller løype merkes så må merkingen være så god at den virkelig er til hjelp også for dem som er litt uvante med å ferdes i fjellet.

De som missliker merking har jo så mange andre steder de kan gå. Vi har store områder i landet vårt som er "fritatt" for merking for eksempel på Hardangervidda. Og i Børgefjell der finnes ingen merking.

Jag har hört att det diskuterats att markera en led genom Börgefjell, och det

(i så fall) av en enda anledning, nämligen att få bort vandrarna från större delen

av området. Detta då kanske efter kontinentalt mönster (där det i nationalparkerna

ofta är *förbjudet* att lämna de markerade lederna!)

Myndigheterna har ju ålagt föreningarna att avmarkera vissa leder i Tafjord och Dovre,

och syftet är väl där också att koncentrera vandrandet till ett fåtal leder - vilket

förstås bara ökar min nyfikenhet på de nedlagda lederna. Särksklt omarkerade

är de oftast inte, som jag redan nämnt.

I Jotunheimen tog man bort markeringarna i Leirungsdalen

som ändå nästan

bara utlänningar (med tält) går i - men man behöll dem på nedgången till

Svartdalen, av goda skäl. Nog ser man vart man ska, men inte så lätt

hur. På andra ställen har jag varit med om att avbryta flera gånger på

nedväg för att hitta lämpligare väg.

Utöver Hardangervidda är det i Sydnorge Reinheimen (lättgånget och lättorienterat

där jag varit) och västra delen av Skarvheimen (gissningsvis inte alls så lätt, p g

a vattnen) som saknar T-leder. Men det tål att upprepas: offciella leder

har ofta den verkan att förhindra ytterligare rösning; i Pyreneerna, t ex, är det

kaotiskt med alla rösningar.

il C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda,det finnes umerkede områder,men,hvor lenge!

Hvis il C har rett m.h.t Børgefjell så er det jævla synd,men bekrefter den følelsen

jeg har,,at det helst ikke skal være hvite områder på kartet,merke iveren er stor.

Dnt har så vidt jeg vet fredet enkelte områder m.h .t merking,mulig p.g.a rein,ev.

for å prøve å styre ferdslen,vet ikke helt.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda,det finnes umerkede områder,men,hvor lenge!

Hvis il C har rett m.h.t Børgefjell så er det jævla synd,men bekrefter den følelsen

jeg har,,at det helst ikke skal være hvite områder på kartet,merke iveren er stor.

Dnt har så vidt jeg vet fredet enkelte områder m.h .t merking,mulig p.g.a rein,ev.

for å prøve å styre ferdslen,vet ikke helt.!

Yngve !

Du har helt rett ! En rute, kanskje flere, i Rondane er nedlagt av hensyn til villreinen. Og DNT må nå ha samtykke fra Direktoratet for naturforvaltning (DN) for å få merke nye ruter i nasjonalparekene. Ellers er det jo kjent nok at DNT tidligere har merket nye ruter i den hensikt å spre trafikken. Jeg har et inntrykk av at de som i dag ivrer mest for å merke nye ruter f.eks. i Børgefjell, er lokale krefter som kanskje ser en mulighet til tjene noe slanter på fotturistene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.