pbholmen Skrevet 24. oktober 2010 Skrevet 24. oktober 2010 Hei Har lurt på om jeg skal oppgradere skivebremsene på sykkelen min, som for tiden er Tektro Io mekaniske bremser. Er bare amatør, skal være rimelig. Bruker sykkelen til bysykling, skog og mark. Sykler også om vinteren. Jeg bor ganske høyt i utkanten av Oslo, og sykler ofte ned til byen, derfor liker jeg å ha gode bremser. Egentlig fungerer de nåværende bremsene OK, men lurer på å oppgradere fordi jeg liker den følelsen av kontroll jeg får med gode bremser. Jeg sykler ikke seriøst eller særlig fort. De nåværende bremsene hviner litt mye. Hadde blitt veldig glad for å slippe det. Jeg sjekket på nettet hva andre sier om de bremsene jeg har, ser at de får mest dårlige reviews, fordi de hviner, er vanskelige å stille inn og ikke gir nok bremsekraft. Jeg tror nok likevel de som klager mest har høyere krav enn meg: http://www.mtbr.com/cat/brakes/disc-brake-system/tektro/io-and-iox/PRD_417342_1507crx.aspx Etter å ha sjekket litt ser jeg: 1) Min sykkel har girvelger og bremsehendel i én og samme "boks" på hver side av styret. Jeg antar at dette betyr at jeg må basere meg på mekaniske bremser om jeg ikke vil bytte ut enda mer? 2) Jeg ser at bremseskivene festes med 6 skruer på hjulet. Jeg antar at dette betyr at jeg ikke kan bruke Shimano bremseskiver? 3) Noen snakker om at Avid skivebremser hviner, og at Shimano ikke gjør det. Sant eller usant? (kanskje det bare var de billigste modellene) 4) Andre sier at hvining i skivebremser egentlig bare har med justering å gjøre, og ikke med hva slags merke/modell du har. Sant eller usant? Så, hva sier dere? Sannsynligvis er det Avid BB-serien som er aktuell, men kom gjerne med forslag. Jeg har ikke satt noen prisklasse, for det er vanskelig å bestemme seg. Jeg vil helst holde meg under 2000kr, men jeg betaler bare det jeg syns jeg får noe igjen for (og kan kanskje gå høyere hvis jeg syns det er verdt det). M.a.o. jeg punger ikke ut 500 kr ekstra for feinschmecker detaljer som bare proffene har bruk for. Siter
tommygutt Skrevet 24. oktober 2010 Skrevet 24. oktober 2010 For 2000 kroner får du mere enn gode nok bremser til ditt bruk. Hvining i bremsene er ofte mere rellatert til type bremseklosser og ikke merke på bremsene. Feste av skiver, så har du da 6-bolts festeanordning. Finne to typer, 6-bolt og Centerlock, 6-bolt er den vanligste, men det finnes også adaptre disse to imellom. Avid er et bra og solid merke. Siter
borgern Skrevet 25. oktober 2010 Skrevet 25. oktober 2010 Hvis du vil over på hydraulisk må du skifte bremsehendlel, siden alt henger i hope hos deg må du skifte girhendel og. Et bremsesett Shimano SLX koster ca 1600. Da har du calipers, slanger, bremsehendler. Disker kommer i tillegg. Så må du bruke litt penger på hydraulikkolje og nye girskiftere i tillegg. En SLX skive koster ca kr 180 pr stk. Nye girskifter i SLX koster ca 460. Satte opp priser i SLX da det er en bra gruppe uten at den blir veldig dyr. Alternativ er bremsesett XT Dual Control. Da sitter giring i bremsehendel. Disse koster ca 2400. Så kommer skiver og olje i tillegg. Siden du sykler om vinteren er det jo noen fordeler med hydrauliske skiver. Det er lukket system og påvirkes ikke av snø etc. Felgbremser får jo mye snø og is på seg. På mekaniske skiver har det og vært en tendens til at det fryser til der wire går åpen mellom strømpe og arm på bremsekaliper. Hydrauliske har dessuten samme trykkpunkt hele veien. Litt vanskelig å vurdere for deg da jeg ikke aner hvordan sykkel det er. Er det en dyr og litt eldre sykkel kan det være verdt det. Er den ganske ny og ikke kostet så mye så ville jeg kanskje droppet det. KJøpte selv en til/fra jobb og tursykkel for 2 år siden på høstsalg. Kom på 4000 inkl. hydraluiske skiver, XT Shadow gir(dog Deore skiftere). Ellers ok utstyrt. Så du er jo ike så langt unna en ny. Kanskje en litt mindre oppgradering er best. F.eks test bremseklosser i annet matriale, nye skiver som sawrotor II f.eks. Siter
pbholmen Skrevet 25. oktober 2010 Forfatter Skrevet 25. oktober 2010 Takk til borgern og tommygutt for svar! Jeg skulle virkelig ha skrevet hvor dyr/gammel sykkelen er... den er vel kanskje tre år gammel nå, og jeg tror den kostet 4-5000 kroner ny, på Oslo Sykkelverksted. Nærmere 5 enn 4000. De produseres visst i Trondheim. Det høres ut som et skikkelig varp det du gjorde med den sykkelen til 4000. Hydrauliske bremser frister!! Selv om jeg er mer tursyklist enn sportssyklist, sykler jeg nesten hver dag om vinteren, og jeg sykler i ALL slags vær. Høljregn, sludd, snø etc. ingen hindring (selv om turene ofte blir korte). Mest på asfalt, men også i østmarka der jeg bor. Det er ganske bakkete der jeg bor, med flere stigninger på ca. 10-12%, men de er ikke så lange (opptil 300 meter). Jeg har definitivt opplevd det du snakker om, borgern, med at wire fryser til om vinteren. Noen dager må jeg sykle helt uten å skifte gir, mens bremsene funker bare når jeg drar hardt til. Ikke optimalt. Men jeg kvier meg også for å oppgradere til hydrauliske fordi jeg også må skifte girskiftere, med den ekstra kunnskapen og omkostninger det krever. Jeg er ikke flink til å vedlikeholde sykkelen min, og jeg har forstått det sånn at det er mer vedlikehold med hydrauliske? Jeg ser at jeg har misforstått prisene på Avid BB5 og BB7, jeg trodde prisene bare var for bremsemekanikken, ikke for skivene/rotorene. Det viser seg at de prisene jeg har sett på, inkluderer noe som heter Roundagon skiver. Etter hva jeg har lest meg til er disse skivene helt kurante, men ikke noe fantastisk. Det betyr at jeg har råd til et Avid BB7 bremsesett, og et sett med Gore Ride-On wire både til bremser OG til gir, og samtidig komme under 2000. http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=24811 Ut ifra hva jeg har lest, ser det ut til at disse wirene funker bra om vinteren også. Jeg syns det er en oppgradering som er verdt det, selv om det er en billig sykkel. Kom gjerne med innspill. Siter
tommygutt Skrevet 25. oktober 2010 Skrevet 25. oktober 2010 Vedlikehold på hydrauliske bremser begrenser seg til bytte av klosser og lufting en gang i blandt. Jeg hadde Avid på en sykkel jeg nylig solgte og de krevde ikke lufting i det hele tatt på de to årene jeg brukte den. Ellers har jeg gode erfaringer med Formula-bremser, har dette på alle syklene mine nå. Jeg hadde vel kanskje ikke vurdert å bruke så mye penger på en sånn sykkel. Hva med å spytte i ett par tusen ekstra og kjøpe en brukt sykkel med skivebremser på finn.no? Det er kjøpers marked så det holder om dagen, så det er bare å prute Siter
pbholmen Skrevet 25. oktober 2010 Forfatter Skrevet 25. oktober 2010 Godt poeng... men hvordan vet man om sykkelen passer hvis man kjøper på Finn? Jeg er en mann, 174 cm høy og ca 78 cm opp til skrittet. Jeg ser at noen av annonsene på finn angir rammestørrelse i tommer, hva er det størrelse av, og hvor stor bør jeg ha? Jeg liker veldig godt sittestillingen på min nåværende sykkel, det er en terrengsykkel, men jeg sitter litt mer oppreist på den enn mange andre off-road-sykler, som er fint på rolige turer, kanskje ikke så bra for sport. Går det an å finne ut av det på noen måte, for eksempel ved å spørre om høyde opp til styret, eller er eneste muligheten å prøve den? Siter
tommygutt Skrevet 25. oktober 2010 Skrevet 25. oktober 2010 Er du 174 cm ville jeg gått for en medium-ramme, i tommer cirka 17-18 tommer. Hvis du liker en mere oppreist sittestilling, kan dette fikses med et styre med såkalt rize, eller et styrestem som kan justeres oppover. Søk f.eks etter en brukt Scott Scale. Solid og bra ramme med solide deler. Siter
rotvelt Skrevet 26. oktober 2010 Skrevet 26. oktober 2010 Høgde på styret kan du vanlegvis justera ganske mykje også utan å bytta delar. Siter
pbholmen Skrevet 26. oktober 2010 Forfatter Skrevet 26. oktober 2010 Takk for alle de informative tilbakemeldingene jeg får. Jeg har målt min nåværende sykkel, og funnet ut at styret er ca 5 cm høyere over bakken enn setet. Setet er satt til en komfortabel posisjon for beina, det er altså ikke satt lavt for å oppnå dette. Kan jeg oppnå dette på de fleste terrengsykler, uten å kjøpe ekstradeler? Jeg har sjekket ut Scott Scale, og ser at de får utrolig positive tilbakemeldinger, men en ting som går igjen i beskrivelsene er at de er bygd for fart og ikke komfort. Virker som det er meningen at styret skal være lavere enn setet, på disse modellene? En siste ting: Jeg bruker bagasjebrett på min nåværende sykkel. På bildene Scott Scale-modellene ser jeg ikke de hullene som er til å feste bagasjebrett... er bagasjebrett på denne typen sykler ut? Scott Scale er kanskje mer for konkurranse/trening enn for tur, eller har jeg misforstått noe? Siter
tommygutt Skrevet 26. oktober 2010 Skrevet 26. oktober 2010 Du har rett angående Scott Scale, du får en mere aggresiv sittestilling på disse. Kanskje en hybrid-sykkel er bedre til ditt bruk? Siter
erys Skrevet 5. november 2010 Skrevet 5. november 2010 Deler mening med de som mener du kanskje bør kjøpe en brukt sykkel. Rammestr. M 17"/18" er nok "riktig" for deg, selvom en 18" ikke nødvendigvis er like stor/liten hos alle fabrikat. Dvs. en Scott 18" er ikke nødvendigvis like stor som en Trek 18" eller en Specialized 18". De fleste "rimeligere" syklene har bagasjefester, men de dyrere og mer trenings- og konkurransepregede har ikke innfesting. "Normalt" sett på en offroad til din type bruk, så bør styret og setet ha omtrent samme høyde over bakken. Når du stiller inn setehøyde, så skal helen akkurat rekke ned til pedalen på utstrekt ben. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.