Gå til innhold
  • Bli medlem
Forumet blir oppgradert i kveld!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal gå meg hjemover til Sirdalen fra Tyinstølen ( Øvre Årdal / Skarvheimen ) ved påsketider. Er kjent fra Finse og sørover, men har ikke vært i Skarvheimen før. Er på jakt etter tips til turrute ned til Finse. Har lyst til å stikke innom Geiterygghytta ihvertfall, og går sikkert derfra til Rembesdalsseter.

Har noen gått denne ruta, så blir jeg veldig glad for ruteforslag :evil:

Hilsen Kristin.

Annonse
Skrevet

Hei Kristin ! Skaff deg DNTs kvistekart som ligger på nettet så finner du veien uten noen som helst problemer. Jeg har gått strekningen Tyin - Finse flere ganger. No problem !

Skrevet

Tyinstølen - Sulebu - Breistølen - Bjordalsbu - Iungsdalshytta - Kongshelleren - Geiteryggen - Finse. I påsken er det kvistet hele veien om du vil følge den ordinære ruta. Noen av hyttene kan du hoppe over for ikke å få for korte dagsetapper, f eks Sulebu, Bjordalsbu, Kongshelleren.

Skrevet

Det er rimeligere på Bjordalsbu og Sulebu. Tyinstølen-Sulebu blir i grunnen lang nok dersom du går over fjellet og ned til Kyrkjestølen i stedet for å gå nedom Tyinkrysset, dessuten er turen over fjellet fra Tyinstølen til E16 en KJEMPEFLOTT tur. Vi gikk der sist påske uten kvisting, fordi det var så flott vær.

Å starte på Sulebu og Bjordalsbu er dessuten meget behagelig. Særlig Bjordalsbu, som ligger meget høyt er et behagelig sted å starte. Det er dessuten fint å stelle seg selv et par dager, og ikke ha påsketrerettersdntmiddagsmaset alle dagene.

Ligger du på Bjordalsbu, renner du ned til Iungdalshytta på null og ingenting, og med mindre du besøker en av de høye toppene i området, bør du gå videre.

ods nevnte Kongsghelleren / Geiteryggen. Du kan også gå kvisterute til Raggsteindalen - kanskje ikke den fineste av turer, men da er du på Finse fra Bjordalsbu på to etapper.

Forslag:

1 - Tyinstølen over fjellet til Kyrkjestølen og Sulebu

2--Sulebu til Bjordalsbu via Breistølen

3--Bjordalsbu, forbi Iungdalshytta (ikke helt bort til den en gang) og til Raggsteindalen

4--Raggsteindalen, litt trått opp dalen, men fint videre gjennom Kyrkjedøra og ned til Finse

God tur. Uansett hvilken rute du velger, er størsteparten av denne turen fantastisk flott!!!

Skrevet
Tyinstølen - Sulebu - Breistølen - Bjordalsbu - Iungsdalshytta - Kongshelleren - Geiteryggen - Finse. I påsken er det kvistet hele veien om du vil følge den ordinære ruta. Noen av hyttene kan du hoppe over for ikke å få for korte dagsetapper, f eks Sulebu, Bjordalsbu, Kongshelleren.

Hei "ods" ! Hvis vær- og føreforhold osv, osv, tillater det så er jeg enig i ditt rutevalg.

Kristin sier at hun skal gå "ved påsketider".

Da skal hun huske på at både Breistølen og Raggsteindalen, som begge er private hytter, kanskje er fullbooket av fastboende påskegjester. Det kan m.a.o bli vanskelig å få plass. På DNT-hyttene er hun garantert å få tak over hodet selv om det i Påsken kan være meget trangt på de hyttene hun passerer.

Skrevet

Hei "ods" ! Hvis vær- og føreforhold osv, osv, tillater det så er jeg enig i ditt rutevalg.

Kristin sier at hun skal gå "ved påsketider".

Da skal hun huske på at både Breistølen og Raggsteindalen, som begge er private hytter, kanskje er fullbooket av fastboende påskegjester. Det kan m.a.o bli vanskelig å få plass. På DNT-hyttene er hun garantert å få tak over hodet selv om det i Påsken kan være meget trangt på de hyttene hun passerer.

Hei,

Jeg kommer nok til å være tidlig ute. Skulker etpar forelesninger og drar avgårde fra Stavanger minst en uke før påsken starter. Jeg skal jo gå rimelig langt, først Tyin- - Finse - Haukeliseter - Taumevatn. Satser på å ta vidda på 3 dager, og hvis været er OK går jeg fra Haukeli til Ådneram på 5 dager:) Siste etappen kan klares på 4 dager, men det er endel hytter jeg må innom :!:

Skrevet
Det er rimeligere på Bjordalsbu og Sulebu. Tyinstølen-Sulebu blir i grunnen lang nok dersom du går over fjellet og ned til Kyrkjestølen i stedet for å gå nedom Tyinkrysset, dessuten er turen over fjellet fra Tyinstølen til E16 en KJEMPEFLOTT tur. Vi gikk der sist påske uten kvisting, fordi det var så flott vær.

Å starte på Sulebu og Bjordalsbu er dessuten meget behagelig. Særlig Bjordalsbu, som ligger meget høyt er et behagelig sted å starte. Det er dessuten fint å stelle seg selv et par dager, og ikke ha påsketrerettersdntmiddagsmaset alle dagene.

Ligger du på Bjordalsbu, renner du ned til Iungdalshytta på null og ingenting, og med mindre du besøker en av de høye toppene i området, bør du gå videre.

ods nevnte Kongsghelleren / Geiteryggen. Du kan også gå kvisterute til Raggsteindalen - kanskje ikke den fineste av turer, men da er du på Finse fra Bjordalsbu på to etapper.

Forslag:

1 - Tyinstølen over fjellet til Kyrkjestølen og Sulebu

2--Sulebu til Bjordalsbu via Breistølen

3--Bjordalsbu, forbi Iungdalshytta (ikke helt bort til den en gang) og til Raggsteindalen

4--Raggsteindalen, litt trått opp dalen, men fint videre gjennom Kyrkjedøra og ned til Finse

God tur. Uansett hvilken rute du velger, er størsteparten av denne turen fantastisk flott!!!

Hei Morten, forslaget ditt ser bra ut! Liker å ha litt fred på hyttene. Ifjor hadde jeg med telt, men det var så stress å rigge det til at jeg holder meg til hytter fra nå av når jeg skal langt på ski.

Hvis du ikke har vært på tur sør fra Haukeliseter, så kan turen til Sirdalen virkelig anbefales! Mye opp og ned, og faktisk lite folk på hyttene.

Bare hyl ut hvis du skulle trenge tips, jeg er lommekjent i det området :!:

Skrevet

Enig med Morten at det kan være hyggelig på selvbetjeningshyttene. Men det kan også være det motsatte. En påske på vei nordover møtte jeg køen sydover ved Bjordalsbu. Dette var vel mandag i påskeuka. De kunne fortelle at på Sulebu (hytta har vel 16 sengeplasser tror jeg) hadde de vært 105 skiløpere som overnattet. Når en gulvligger måtte snu seg, måtte alle de andre gjøre det samtidig, ellers ble plassen for liten.

Også enig i at sannsynligheten for ikke å få plass på Breistølen eller Raggsteindalen i påsken er mikroskopisk.

Skrevet

ods: Vi møtte også "køen" da vi gikk oppover fra Iungdalshytta til Bjordalsbu. Hyttevakta der kunne fortelle at det var vanlig de første dagene i påska, og så roet det seg nesten alltid ned, allerede mandag kveld da vi kom dit var det roligere, i alle fall plass! Spesielt dersom Kristin starter uka før påske, er det rimelig å anta at det vil vøre god plass, kanskje med spørsmålstegn ved Sulebu i helgene.

Skrevet

Jeg tror trenden er at folk skal ha en kort påsketur i fjellet som blir lagt til palmehelgen og kanskje de første dagene i påskeuken. Siste del av påsken blir tilbragt på privat hytte. Jeg tror for eksempel Krækkja natt til palmesøndag av den grunn kan være temmelig overfylt.

De siste årene har jeg aldri hatt problemer med å få plass på DNT-hytter i fjellet skjærtorsdag - 2.påskedag. Tvert om har det vært god plass :!:

Skrevet

Hei alle sammen !

Plass på hyttene

Alle som har gått noen ganger på ski i fjellet i Påsken, spesielt i de traktene hvor vi nå befinner oss, vet at været spiller en stor rolle. Selv har jeg mange ganger opplevd at hytter er blitt proppfulle enkelte netter pga dårlig vær. Med godt vær og føre er det pdas på mange strekninger (som i Skarvheimen) mulig å "droppe" en hytte og gå til neste. Strekningen Bjordalsu - Geiteryggen på en dag er da fullt mulig for en noenlude trent skiløper.

Skrevet

Hei igjen!

Kan vi ikke fortsette skitur-diskusjonen? Koselig å drømme seg vekk til hvite omgivelser for en stund... Sitter her og kikker ut på pøsregnet i Stavanger. I Sirdalen er det også mildvær og regn, så jeg får ikke testet skiene enda, ser det ut til. Lysløypene har også regnet vekk for en ukes tid siden:(

Jeg tenkte å høre om noen av dere har gått fra Finse til Haukeli på ski, og hvor lang tid dere har brukt?

Jeg gikk strekningen til fots nå i august, og brukte 4 dager. Jeg overnattet i telt ved Blåisen, (gikk inn to timer på neste dags etpappe samme kveld jeg gikk av toget ). Første etappe gikk til Kjeldebu, 2. dag videre til Besso, 3.dag til Litlos ( gode fiskevann ), Siste etappen var hard; fra Litlos til Hellevassbu - og videre uten stopp til Haukeliseter. Jeg kom til Haukeli akkurat idet sola gikk ned:)

Men lurer på om jeg klarer ruta på 2 eller 3 dager hvis været er bra?

Noen som har førsøkt seg på to dager? ( Og ja, jeg liker å ta meg helt ut :) )

Skrevet

Finse - Haukeliseter

Jeg har gått mye på Hardangervidda også Finse - Haukeliseter. Men det er noen år siden jeg sist gikk der om vinteren og jeg blander de forskjellige turene, så jeg husker ikke hvor mange dager jeg brukte. Tre dager må du nok i alle fall regne med, men som før sakt; Vær og føre bestemmer mye.

Hvis din målsetting er å gå på kortest mulig tid, så tror jeg du bør droppe Rembesdalseter og også Kjeldebu og gå over: Finse/Krækkja - Halne (dag 1), Halne - Sandhaug (dag 2), Sandhaug - Litlos (dag 3), Litlos - Haukeliseter (dag 4)

På strekningen har du også Bjoreidalen (hvis den er åpen), Stigstuv, Besso og Hellevassbu som kanskje kan brukes til å "forlenge" en dagsetappe. Men allikevel så tror jeg det kan bli vanskelig å gå på kortere tid en fire dager. Grunnen til at jeg vil droppe Rembesdalseter er at ruten til/fra ikke er kvistet og at forholdene om vinteren kan være litt skumle. (Det er visstnok derfor ruten ikke er kvistet). Grunnen til at jeg går over Krækkja og ikke over Kjeldebu er at Krækkja ligger høyere og terrenget er lettere å gå i.

Skrevet

Jeg kommer sikkert til å gå fra Geiterygghytta - Kjeldebu, Kjeldebu-Besso( Kanskje videre til Litlos), Litlos-Haukeliseter.

Hvis det blir fint vær, går det nok på 3 dager, men mulig jeg må korte med en av de siste etappene. Liker å lage dagsetappene litt tøffe. Men har ikke problemer med å endre planer underveis. Ofte blir det jo til det pga. været.

Har du gått fra Sota sæter? Jeg har litt lyst til å gå derfra, men da er det langt hjem.

14 dagers lange etapper er litt i tøffeste laget :)

Skrevet

Sota Seter i Breheimen er et fint utgangspunkt, hvis man har tenkt seg inn i Jotunheimen. Turen Sota - Sognefjellshytta kan gjøres på en dag, hvis vær og føret tillater det. :)

Skal du helt til Haukeliseter, blir det kanskje en litt vel drøy tur! Da må du isåfall gå via Tyin - Filefjell (Sulebu - Bjordalsbu - Iungdalshytta, evt. Kongshellern), og derfra til Geiteryggshytta.

God tur!

Rune.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.