Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner på puddersnø, tips om utstyr


lervik

Anbefalte innlegg

hei

tenkte å bjynn med toppturer i vinter, å har snuset litt på forskjellige internett side, ang. hvilket utstyr som er der ut, men fant ut at det kansje det var best å finne ett forum med folk med erfaringer.

har kjørt endel med carving ski i preparerte bakker, men har ikke kjørt i pudder snø.

vart tipsa om denne sida : http://www.sport-conrad.com/

vist der er nokken andre internett side som er vert å sjå en titt på, hadde det vert supert.

67 kilo, 1.80 høg å bor på sunnmøre, så lurer litt på hva ski, bindinger og støvler som er å anbefale for meg :lol:

på forhand, takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fischer smørefrie jakt ski og forsvarets planker, de finnes også i en sivil versjon Åsnes Ingstad eller noko lignande.

Som en start.

bruker de begge med pulk på upreppa terreng.

Puddersnø når man går bortoverski er ikke akkurat like ettertraktet som når man står på nedoverski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med du har tenkt å kjøre nedover i pudderet? Da kan du i såfall glemme alternativene til Halling.

Siden du sier du er relativt ny på kjøring utenfor løypene regner jeg med du ikke har planer om de største droppene og den aller heftigste kjøringen? Da er bindinger som Marker Tour ft12, G3 Onyx eller Dynafit TLT Vertikal LT12 noe for deg! Dette er lette (spesielt dynafit) bindinger som også har gode egenskaper til nedoverturen. Når det kommer til ski er f.eks K2 Coomback en veldig god ski til ditt bruk. Liberty Helix er også et godt alternativ. Når det kommer til støvler må du først og fremst prøve deg frem til et par som passer på foten din. Skal du ha dynafit binding må du passe på at støvlene er kompitable med slike. Scarpa og Dynafit har mange gode modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil støtte meg til det StianLa sier, jeg har den siste tiden brukt en del tid på å finne randonee-utstyr til toppturer. Nå antar jeg at det er randonee og ikke telemark du vil gå på toppturer med ;)

Vil tippe at Dynafitbindingene Stian her siktet til, heter FT12. Disse er kraftige og har en DIN-innstilling på 12, som betyr at de ikke løser seg ut like fort som bindiger med lavere DIN-instillinger. Du kan nok med din lave vekt gå for bindinger med lavere DIN-verdier, men 12 er ikke noe problem. Jeg vil også anbefale deg at du finner bindinger med stoppere, ikke wire. Wire har visstnok en tendens til å virke som et anker dersom du skulle havne i et ras. Men en eller annan form for stopping bør du ha, det er mange historier om folk som har mista skia på toppen og må gå ned på beina :)

Skimessing er det MYE å velge i. Jeg falt på et par Dynafit Manaslu (http://www.ute.no/index.php?k=99&uk=100&vk=27&v=1133) som er lette, men som visstnok har ok "nedoveregenskaper". Skia som Stian nevnte, K2 Coomback (og K2 Coomba også for den saks skyld), får mye skryt og jeg vurderte selv disse. Det er mye å velge i, så her må du også velge hva du skal: pudder, oppover, is, skare, flatt, nedover etc. Jeg kjøpte ski for å gå oppover og kunne ha det litt morro på vei ned, men satser ikke på mye pudderkjøring og høye drops. Jeg startet denne tråden -> https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=22597 for en liten stund tilbake, der jeg lurte på mye det samme som du gjorde og jeg synest jeg fikk veldig god hjelp der. Jeg bor også på Sunnmøre, og med såpass mange forskjellige skiplasser vi har her kan det være greit at du finner ut hvordan skiføret er der du pleier å gå, eller har planer om å bevege deg. Hør gjerne med de lokale topptur-folka hva slags utstyr de vil anbefale.

Når det gjelder sko, så handler det om å gå i butikken og prøve til du finner noe DU liker. Jeg fant denne forumposten -> http://newschoolers.com/web/forums/readthread/thread_id/311248/ på et annet forum (friflyt.no). Som Stian også sier: pass på at skoa er kompatible med bindingene du har tenkt å bruke. Tyngd er selvsagt viktig når du skal gå oppover, men for min del er passform mye viktigere enn noen gram ekstra.

Du vil kanskje også vurdere å kjøpe noen staver som kan forlenges når du skal traversere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for mange gode tips! :?

Var nokk nedover i pudder jeg tenkte på ja, skal innom Platau imorra, dei har sann skibaluba ( http://platousport.com/ ) hvor det er bra me salg, skal da sjekke om dei he nokken av alternativa dere nemte, for å prøve litt ut hva som passe meg best.

vist det er nokken av dei skiene det er tilbud på som er å anbefale, so gjerne skriv det.

blir nokk å finne den letteste løsninga, men som gjerne også koster mest. for det blir ikke nokke store drop me det første, mest intrisert i ski som er lett manøvrere, å ikke minst lett å gå i oppoverbakke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har leita litt på nett, å sett på alternativa dere har postet, å trur jeg går for dette oppsettet

Dynafit Manaslu mit Inserts 10/11

Dynafit TLT Vertical FT 12 110mm stopper

Scarpa Maestrale Men orange

Dynafit Speedskin Manaslu FT

skal i en butikk å prøve Scarpa skona, å finne rette str. men kjem nokk til å bestille alt på nett fra (http://www.sport-conrad.com), for der var det vesentlig billigere :? fattig student

dinna pakken vart på ca 10 000kr

skal sjå litt etter staver, teleskop og fungerende på toppturer, nokken anbefalinger der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal i en butikk å prøve Scarpa skona, å finne rette str.

Jeg vil fortsatt presisere at du bør prøve mange sko, og så velge den som er best for din fot. Akkurat Maestrale-skoen gir litt plass til høy rist (så vidt jeg har skjønt), men er relativt smal. Mao. så er den i hovedsak produsert for sydeuropeiske føtter. Det kan godt hende den passer deg altså, men ikke bare finn "rett" størrelse som ikke gjør vondt. I mondo-størrelse er det ikke anbefalt at du går mye opp mer enn 0,5 max 1,0. Går du mer opp enn dette, kan foten begynne å glippe bak, med gnagsår som resultat. Dårligere stabilitet i skoen ved nedkjøring får du også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal sjå litt etter staver, teleskop og fungerende på toppturer, nokken anbefalinger der?

Ikke annet enn at mine teleskopstaver aldri justeres bortsett fra på reise, og når jeg skal kite. Har flick-lock...men det tar alt for laaaang tid å justere staver på turer. Vel, det har hendt at jeg har forlenget de før lange utstakinger...men det er ikke ofte.

Det er utrolig slitsomt å gåpå tur med folk som skal justere stavene for hver svig de tar oppover....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har leita litt på nett, å sett på alternativa dere har postet, å trur jeg går for dette oppsettet

Dynafit Manaslu mit Inserts 10/11

Dynafit TLT Vertical FT 12 110mm stopper

Scarpa Maestrale Men orange

Dynafit Speedskin Manaslu FT

skal i en butikk å prøve Scarpa skona, å finne rette str. men kjem nokk til å bestille alt på nett fra (http://www.sport-conrad.com), for der var det vesentlig billigere :? fattig student

dinna pakken vart på ca 10 000kr

skal sjå litt etter staver, teleskop og fungerende på toppturer, nokken anbefalinger der?

Kjøp nå for all del ikke årets modeller om du er fattig student. Du får jo fjorårsski til halv pris... 10 000 er mye å betale for å få stå på ski.

Friflyt.no er et hett tips for å finne bra brukt, og sport-conrad har mange eldre modeller på tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke annet enn at mine teleskopstaver aldri justeres bortsett fra på reise, og når jeg skal kite. Har flick-lock...men det tar alt for laaaang tid å justere staver på turer. Vel, det har hendt at jeg har forlenget de før lange utstakinger...men det er ikke ofte.

Det er utrolig slitsomt å gåpå tur med folk som skal justere stavene for hver svig de tar oppover....

I alle dager? Hvilke staver har du? Jeg går mye på topptur, og har aldri sett noen med teleskopstaver som justerer de på vei oppover? Man drar de ut når man begynner å gå og dytter de sammen når man skal ned. Tar 10 sekunder til sammen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke annet enn at mine teleskopstaver aldri justeres bortsett fra på reise, og når jeg skal kite. Har flick-lock...men det tar alt for laaaang tid å justere staver på turer. Vel, det har hendt at jeg har forlenget de før lange utstakinger...men det er ikke ofte.

Gjelder for meg også, justerer omtrent aldri stavene på vei oppover med mindre de havner på sekken i lag med skiene.

Selv kjøpte jeg Volkl Mantra 09/10 med Dynafit Vertical FT Z12 til 551 euro + frakt i fjor (kjøpte div annet også), altså ca 5.500 inkl mva levert på døra ferdig montert. Bra pris, topp all-round ski, kjempefornøyd :D Fikk tilbud på pakke til 9000 på en lokal butikk. Er altså noen kroner å spare på kjøp i utenlandsk nettbutikk, med mindre du handler på salg med 30-40% avslag. Men da er utvalget mer begrenset, kan jo alltids slumpe over noe som passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke annet enn at mine teleskopstaver aldri justeres bortsett fra på reise, og når jeg skal kite. Har flick-lock...men det tar alt for laaaang tid å justere staver på turer. Vel, det har hendt at jeg har forlenget de før lange utstakinger...men det er ikke ofte.

Det er utrolig slitsomt å gåpå tur med folk som skal justere stavene for hver svig de tar oppover....

Hehe, ja, og like irriterende med folk som er allergiske mot skismøring og må stoppe å ta av og på feller ettersom terrenget stiger eller synker... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvilke type turer dere snakker om, men når jeg skal gå på ski for å kjøre ned igjen, så tar jeg da aldri av meg fellene før jeg er på toppen! Den type ski som diskuteres her skal jo aldri ha noe som helst smørning på seg uansett! Og det er ytterst skjeldent det går noe særlig annet enn oppover på disse turene. Jeg ville heller aldri justert stavene mine underveis. Ut på maks lengde når jeg skal opp, og ned til kortest mulig når jeg skal ned.

Trådstarter skal gå på toppturer for å kjøre ned, ikke traske over hauger og vidder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller aldri justert stavene mine underveis. Ut på maks lengde når jeg skal opp, og ned til kortest mulig når jeg skal ned.

Trådstarter skal gå på toppturer for å kjøre ned, ikke traske over hauger og vidder.

Det skal sies at jeg aldri har prøvd dette, men har fått anbefalt justerbare staver dersom man skal traversere over lenger strekker. Og det skjønner jeg godt, det må gjøre det mye enklere å gå langs en bratt fjellside. Men neppe noen nødvendighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal sies at jeg aldri har prøvd dette, men har fått anbefalt justerbare staver dersom man skal traversere over lenger strekker. Og det skjønner jeg godt, det må gjøre det mye enklere å gå langs en bratt fjellside. Men neppe noen nødvendighet.

Når jeg traverserer i bratt terreng flytter jeg bare hånden litt ned under håndtaket på den staven som er høyest (inn mot bakken). Flere teleskopstaver kommer med et gummibelegg akkurat på det stedet til det formållet. Jeg har bare surret på litt duck-tape. Da har jeg et ekstra håndtak og tapen lett tilgjengelig til bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle dager? Hvilke staver har du? Jeg går mye på topptur, og har aldri sett noen med teleskopstaver som justerer de på vei oppover? Man drar de ut når man begynner å gå og dytter de sammen når man skal ned. Tar 10 sekunder til sammen!!

De som har justert stavene på vei opp har gjort det for å ha en kort stav opp i bakken og en lang stav ned i bakken. Det betydde endring i hver sving!

Jeg pleide også å gå med lengre staver tidligere. Sluttet med det på haute-route for en 5-6 år siden etter tips fra guiden. Grunnen er at man blir mindre sliten fordi man får brukt beina mer. Nå går jeg med stavene på rundt 132 hele tiden - dvs samme innstilling som når jeg kjører. Det satt langt inne å innrømme at guiden faktisk hadde rett: antar at jeg var for påvirket av den Norsk langrennskulturen.

Det hender en sjelden gang at jeg forlenger stavene når jeg skal skøyte over flater - men det er unntaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvilke type turer dere snakker om, men når jeg skal gå på ski for å kjøre ned igjen, så tar jeg da aldri av meg fellene før jeg er på toppen! Den type ski som diskuteres her skal jo aldri ha noe som helst smørning på seg uansett! Og det er ytterst skjeldent det går noe særlig annet enn oppover på disse turene. Jeg ville heller aldri justert stavene mine underveis. Ut på maks lengde når jeg skal opp, og ned til kortest mulig når jeg skal ned.

Trådstarter skal gå på toppturer for å kjøre ned, ikke traske over hauger og vidder.

Prøv med kortere staver: du vil bli overrasket over hvor mye mer effektivt det er....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg traverserer i bratt terreng flytter jeg bare hånden litt ned under håndtaket på den staven som er høyest (inn mot bakken). Flere teleskopstaver kommer med et gummibelegg akkurat på det stedet til det formållet. Jeg har bare surret på litt duck-tape. Da har jeg et ekstra håndtak og tapen lett tilgjengelig til bruk.

Det gjør jeg også - men med kortere staver...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.