Gå til innhold
  • Bli medlem

Isle Of Skye - syklistenes paradis

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Som beboer og ivrig syklist i Skottland over snart ti aar, vil jeg hevde at Skottland er alle tursyklisters paradis. Av og til lurer jeg paa om jeg er dod og har havnet i paradiset.......

The Highlands er vel det mest kjente omraadet i Skottland. Et meget bra sykkelomraade........... men ikke det aller beste.

Langt vest i Skottland ligger det to store oyer. Mull og Skye. Mull er virkelig bra (mer om denne i en ny traad senere i jula). Men Skye er bedre. Faktisk selveste paradiset.

Isle Of Skye er en vulkanisk oy. Den er meget kupert med The Cuillens som skottenes svar paa Hurrungane. Bare uten breer og tusen meter lavere. Men fremdeles et klatresentrum. Jeg har aldri provd dette saa jeg kan ikke uttale mer om omraadets klatre potensiale. Sjekk webben for mer info.

Over til sykling: Med start i Mallaig (tog fra Glasgow/Edinburgh/London), tar man ferga over til Isle Of Skye og faar dermed 300 km med snadder (godt asfalterte smaaveier) aa boltre seg i. Fra Mallaig ferga tar man veien langs fjorden til Broadford. Dets ungdomsherberge er billig og bra. Deretter setter man kursen inn oya i retning Portree. Etter en km er man over en liten kolle og faar en meget vakkert utsikt. Man sykler langs fjorden inn til et lite fjellpass (250 m.o.h.) og over det. Alternativt; rundt passet langs gamleveien langs fjorden. Etter nedturen til havet igjen kommer man til Sligacahan (eller noe slikt). Ta veien over til Talisker og Dunvegan. Paa toppen av dette lille fjellet, har man meget god utsikt mot tindene i The Cuillens. Paa andre siden av fjellet, passerer man whisky distilleriet Talisker. Et meget anerkjent distilleri. Her begynner den tyngste syklingen med mye opp og ned over heiete landskap. Etter hvert gaar det inn og ut fjorder. Hele tiden tung, men veldig morsom sykling. Utsikten i alle retninger er hele tiden helt fantastisk.

Fremme i Dunvegan (lite tettsted) bunkrer man opp til turen over fjellet til Uig. Dette er tung sykling med endel klatring forst og deretter kryssing av endel elvedaler. Fremdeles morsom sykling. Nede ved Carbost, tar man veien ut fjorden og rett til havs til Uig. Dette tettstedet har et OK ungdomsherberge og noen butikker. Ligg over der.

Dagen etter maa man ta den utrolige turen rundt Trotternish halvoya. Det gaar rett opp fjellet fra Uig rett nord til et plataa. Saa gaar veien opp og ned langs kysten og rundt halvoya i de neste tre milene ned til Staffa. Syklingen er toff og tung. Men utsikten til de Ytre Hebridene er helt himmelsk. Ved tettstedet Staffa bunkrer man opp til den tyngste delen av turen; de neste milene over heier og fjell til Portree. Endel vertikale klatringer og loddrette fall ned noen bakker. Det ender opp under pinakkellen Old Man Of Storr. Deretter over fjellet og ned til Portree. Dette er et stort tettsted og "hovedstaden" paa Skye. Deretter tung og litt kjedelig sykling over fjellet igjen til Sligacahan og tilbake til Broadford.

Jeg gjorde denne 280 km turen paa 2.5 dag. Feit og utrent som jeg er. Jeg har endel store sykkelturer bak meg, men denne er den aller beste turen jeg noensinne har hatt i mitt liv.

De av dere som planlegger neste sommer; glem ikke Isle Of Skye og Skottland.

• 2 uker senere...
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

280 km på 2,5 dager? Torodd - du er jammen meg den best trente "feite og utrente"(dine ord) personen jeg har hørt om!

Vet du forresten noe om sykkelmulighetene på Hebridene, litt lenger vest av Skye? Ser på kartet at det jo finnes veier der, men der ute er kanskje bare regn og kuling hele året?

Skrevet
280 km på 2,5 dager? Torodd - du er jammen meg den best trente "feite og utrente"(dine ord) personen jeg har hørt om!

Vet du forresten noe om sykkelmulighetene på Hebridene, litt lenger vest av Skye? Ser på kartet at det jo finnes veier der, men der ute er kanskje bare regn og kuling hele året?

The Western Isles/Ytre Hebridene (Skye er endel av de Indre Hebridene) har meget gode sykkelmuligheter. Spesielt Lewis og Harris. Jeg har aldri vert der, men skal dit neste aar.

Scotland har de verste sommerene i Europa. Hebridene er intet unntak. Kuling og regn er endel av pakka. Men regnbygene er som regel ikke mer enn 10 minutters lange. Avbrutt av 10 minutters solskinn........ med paafolgende 10 minutters regnver. Kort og veldig, veldig brutale regnbyger. Saa brutale at det er umulig aa sykle. Man maa bare stoppe og vente i noen minutter. En gang utenfor Banff nord for Aberdeen, maatte jeg stoppe opp fire ganger i timen fordi sikten var under 5 meter grunnet de enorme vannmassene jeg fikk i hodet i regnbygene. Det er toft, men ganske morsomt ogsaa da dette er ekstrem sykling.

Jeg staar paa mine ord om at jeg er utrent. Jeg trente som bare det sommeren '92 foran en stortur rundt Vestlandet i Norge. Bare for aa maale hvor godt trent jeg var, tok jeg en test hos legen paa Universitetet i Oslo. Testen viste at jeg var utrent (langt under gjennomsnittet av befolkningen) og et vandrende vrak. To dager etterpaa syklet jeg fra Oslo til Gol (ca. 200 km) som endel av Oslo - Bergen. Jeg brukte tre dager paa den turen via Hardangervidda. Jeg har ikke blitt bedre trent enn den gangen. Tvert i mot. Men naa er det slik at lange sykkelturer for det meste er som et sjakkspill. Mann mot natur. Hittill er jeg ubeseiret.

Jeg bruker ultra lett utstyr med lett racersykkel. Noe som hjelper stort. Jeg planlegger ogsaa hvor jeg skal ta det med ro samt hvor jeg skal pushe paa veien. Inntak av mat og drikke er ogsaa planlagt. I tillegg er jeg kjempemotivert og virkelig paa hugget. Jeg har det forferdelig morsomt naar jeg sykler. Spesielt i fin natur. Selv om syklingen paa Skye var desperat tung til tider, var naturen slik at man virkelig koste seg. Det var nesten for mye som var fint der. Ergo drar jeg dit igjen i sommer.

Summa sumarum: Utrent ? Motivasjon flytter fjell.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei Torodd

Det er godt å se en ekte sykkelentusiast! Du skriver om ultralett utstyr, snakker vi da om klær og opplaing også, og ikke bare sykkel? I såfall skulle gjerne hatt noen tips. Jeg snakker selvfølgelig om utstyr som tåler regn og uvær! Spent på svaret ditt.

Skrevet
Hei Torodd

Det er godt å se en ekte sykkelentusiast! Du skriver om ultralett utstyr, snakker vi da om klær og opplaing også, og ikke bare sykkel? I såfall skulle gjerne hatt noen tips. Jeg snakker selvfølgelig om utstyr som tåler regn og uvær! Spent på svaret ditt.

Ooops............ her snakker du med/om en synder i sommerregn.

Jeg sykler ultra lett samt at jeg bor i Skottland. Mitt hus er derfor ikke langt unna med tog og buss hvis noe galt skjer. Ta dette med i betraktningen.

Her er min "setup":

Klær (fra hode til tær):

Hjelm

Brillesnor (ettersom jeg bruker briller)

Vanlig tynn sykkeltröye ala det proffene bruker om sommeren (min er knallgul)

En mellomstor ryggsekk

Kort sykkelbukse med for som rekker ned til lårene

Tynne joggesko som er både behagelige å gå i og å sykle i

Tynne sokker

Sykkel:

Raleigh racersykkel uten bagasjebrett men med tynne, tynne dekk. Sykkelen kostet £ 279 (3500 kroner) og er perfekt her.

Lykt

Styreveske

Triatlonstyre (for å kutte vind samt sove i mens jeg sykler)

Sykkelcomputer

Flaskeholder

Sykkelpumpe

I sekken og i styreveska:

Undertöy (skift for hver dag)

1 sett med xtra sykkelbukse og sykkeljakke

Overtrekksbukse

Overtrekksjakke

2 håndkler (til å törke svetten av meg i oppoverbakker)

1ste hjelpsaker

Myggspray (MEGET VIKTIG da myggen her er morderisk)

4 extra slanger

Litt verktöy

Kart

Kamera

1 - 3 xtra flaske (kommer ann på dagens etappe og dets tilgang til vann/brus)

Penger, Pass og bankkort.

I den gjennomsiktige lommen på toppen av styreveska har jeg et hvitt A4 ark med rutebeskrivelse for hver dag, spesielle bratte bakker, distanser og vegnummer (f. eks A909 eller i Norge; E 18 ).

Det er i all vesentlighet det jeg har.

Som turist fra Norge vil jeg anbefale det ovennevnte MEN MED en lett trenings racer med bagasjebrett, xtra klær etc etc.

Telt er egentlig bortkastet her da teltmulighetene ikke er bra (mye privat land med teltforbud og få campingplasser). Uansett er det massevis av billige Bed and Breakfasts (B & :roll: her borte. Bare glem ikke å si at du er nordmann og ikke tysker (som alle tror du er). Da kommer rabattene fort....

Fordelen med B & B er at man slipper myggen, sosialt samvær med skotter + en gratis frokost som vil vare deg til godt over lunch. Rene rakettdrivstoffet er disse frokostene. Hvis B & B blir for dyrt, er det gode ungdomsherberger her også. Fasiten er at telt, sovepose og liggeunderlag legges igjen i Norge.

Vindtette klær er bortkastet her borte da det er rimelig varmt her om sommeren. Selv under nedkjöringer fra fjellet. Disse varer aldri lenger enn 10 - 15 minutter allikevel da fjellene er lave og vegene er vertikale både opp og ned. Du blir fort varm etter å ha kommet ned....

Glem ikke å sjekke og montere på nye bremser för du gir deg i kast med Skottland.

Fasit: Skottland gjöres best light. Syklingen er også rene paradiset med mye lekker teknisk sykling over fjell, myr og langs sjöen.

Jeg håper at det besvarte noen av dine spörsmål.

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk for interessant pakkeliste og gode reisetips. Du har med kamera - har du en hjemmeside hvor du har lagt ut noen fine bilder??

Skrevet
Takk for interessant pakkeliste og gode reisetips. Du har med kamera - har du en hjemmeside hvor du har lagt ut noen fine bilder??

Hei.

Kamera, ja. Evne til å ta bilder; tvilsomt. Men jeg har noen bilder og de skal bli lagt inn på www.toroddfuglesteg.com under hver tur om en ukes tid. Muligens senere denne uken.

Jeg har en lei tendens til å glemme å ta bilder da sykling for meg er en "nuet" opplevelse og noe jeg i mitt sinn har mye glede av etterpå. Det er derfor sykling er min store egotrip. I resten av mitt liv må jeg ta hensyn til andre mennesker. Nær sagt; dessverre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.