Gå til innhold
  • Bli medlem

Forskjellen på primus og gassbrenner


mariussteen

Anbefalte innlegg

Annonse

Primus er ett merkenavn Gassbrenner er en brenner som brenner gass. Primus lager også gassbrennere ???

Det du sikkert tenker på er primus i form av flytende drivstoff under trykk, drivstoffet blir da ledet til en dyse hvor det slipper ut. I prosessen har drivstoffet blitt varmet og går over til damp/gass og brenner da godt og ca på samme måte som en gassbrenner. Man kan si at en "primus" er en gassbrenner som lager gassen sin selv av for eks parafin/bensin. Mens gassbrenneren bruker ferdig på boks. Forøvrig så er største ulempen til en gassbrenner at effekten synker jo kaldere det blir. Dette på grunn av gassboksene og innholdet i disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har fått litt erfaring med både gass og primus (eller multi fuel brenner).

Gass er enkelt og greit, en liten enkel brenner til eksempelvis et Trangia stormkjøkken. Gassboksen får plass i settet om du har liten gassboks og ikke vannkjele, ellers ved siden av. god effekt på sommer/høst, noe mindre på vinteren. Den jeg har (til Trangia) koker en liter på litt under fire minutter i 1000m ved ca +5°C.

Multifuelbrenner (har en Optimus Nova+) kan gå på flere typer drivstoff. Brukte lampeolje en stund, men da tettet dysen seg noen ganger, så det ble litt herk :( . har gått over til "miljøbensin" (for totakt siden jeg har en trådklipper jeg bruker på fjellet) og har ikke hatt noen problemer med dysen siden overgangen :? . God effekt, men litt oppvarmingstid, så gassen vinner på tid på vannkoketesten. Har en overgang til brenneren så den passer i Trangia stormkjøkkenet, og bruker den slik i den kalde årstiden, ellers bare på de tre utslåbare bena på sommerstid - med en liten vindskjerm fra Eagle om det blåser.

Reguleringsmessig er gassen klart overlegen.

Ingen av disse soter ned kokeutstyret (for primusen om den er skikkelig i gang først), noe jeg setter pris på. Rødspritbrenner som jeg startet med for noen år siden er noe herk slik!

Nova+ bråker litt, gassen er stillere. (Om du vil ha en stille primus finnes det en MSR Whisperlight som skal være stille, har ikke prøvd den).

Har laget alt fra middag med saus og lapper til dessert og ned til stekte pølser på tur, så anbefaler klart å ha med seg det lille kjøkkenet! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klar over at det er 2% olje, men det gir ingen problemer med primusen eller noen soting.

Tar det jeg allerede har, ser ikke poenget å ha noe eget til multifuelbrenneren - det var noe av poenget med "multifuel" :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er sikkert flere meninger. Et telt har forholdsvis lavt volum og en primus har delvis ufullstendig forbrenning som gir kullos (CO) som en av avgassene. Om du puster det inn binder det seg i blodet mye hardere enn oksygen (O) og utåndingsgassen karbondioksid (CO2). Blir det nok CO er det livsfarlig.

Gass har mindre karbon og mer hydrogen, så det gir renere forbrenning. Men, det gir også mer vanndamp som avgass (hydrogen + oksygen = vann), som kan gi kondens i teltet når det er kjølig/kaldt.

Dog, det pleier å være brukelig lufting i telt, så da burde det gå bra. En annen fare er selvsagt brannfaren. Det var en ulykke tidligere i år som viste at om det tar fyr er det ikke lett å komme ut av et telt.

Mange har brukt primus i telt uten problemer, på turer og ekspedisjoner - så med noen forholdsregner går det fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Optimus Nova i det hele tatt fungerer på 2-takt miljøbensin er en mektig demonstrasjon på hvor kjempegod denne primusen er. At den må gi tapt for lampeolje er derimot ikke noe rart. Lampeolje er full av voks som skal holde lampeveker smidige, gjerne parfymert også... hhaf har åpenbare kunnskaper om forbrenningskjemi. Veldig bra! Det er derfor en sann gåte for meg hvorfor han likevel velger å fyre videre på oljeblandet bensin. Jeg vil bare det beste for ham og håper han ikke blir alt for mye forgiftet...! Lukt og sviende øyne er vel allerede på plass. Anbefaler å lese HMS-bladet for 2T olje generelt!

Det finnes grenser for "multifuel" også for de beste primuser. Nova skal ha alkylat 4T (miljøbensin) eller tennvæske/D60-parafin. Vanlig blyfri rett fra bensinpumpa, bare i ytterste nød til utendørs bruk. Her er det også sultne folk rundt primusen som må lide mest, tilsetningsstoffene for ventilsmøring er stygge saker!

Alt dette skremmer mange bort fra primuser for flytende drivstoff og velger gass/LPG. Det er svært rent og enkel betjening. Dette fungerer utmerket helt til det blir ca. 10 varmegrader. Blir det kaldere, er det bare meget spesielle gassbrennere som fremdeles fungerer. Da trenger du forvarmingsbøyle og slange slik at du kan holde gassboksen i hendene. De modige snur boksen på hodet... (fare for høye, gule ildstøt)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil ha en stille primus finnes det en MSR Whisperlight som skal være stille, har ikke prøvd den.

Jeg har hatt denne brenneren i mange år. Den er ikke spesielt stille, men sannsynligvis mye stillere enn andre bensin/multifuelbrennere. Da jeg vi skulle kjøpe ny, kjøpte jeg samme apparat, fordi jeg ikke ønsket meg en som bråker enda mer. Fungerer bra på miljøbensin. På andre saker (bilbensin, lampeolje) soter den en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er derfor en sann gåte for meg hvorfor han likevel velger å fyre videre på oljeblandet bensin. Jeg vil bare det beste for ham og håper han ikke blir alt for mye forgiftet...! Lukt og sviende øyne er vel allerede på plass. Anbefaler å lese HMS-bladet for 2T olje generelt!

Forbrenningskjemisk ikke uenig med deg, men slik vi bruker primusen er det bare jeg som sitter i nærheten, og alltid åpent ute i friluft med da veldig god utlufting. Ville ikke vurdert å bruke drivstoffet inne i et telt...

Når anledningen byr seg blir det nok ren miljøbensin på meg også... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk!! :D akkurat det jeg trodde og häpet :D

Hei. 4-takts miljøbensin og såkalt renset bensin er ikke det samme. "Renset bensin" er så vidt jeg vet heptan. Heptan er litegrann snillere mot kroppen når det gjelder eksos og har litegrann høyere brennverdi. Altså ingen ting å bry seg om hvis du ikke skal til Sydpolen... Jeg mener det er fullstendig bortkastet å bruke så mye penger på heptan for gjennomsnittlige villmarkinger. Kjøp miljøbensin på Felleskjøpet, akkurat den samme som selges på Statoilstasjonene, bare til en langt lavere pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 4-takts miljøbensin og såkalt renset bensin er ikke det samme. "Renset bensin" er så vidt jeg vet heptan. Heptan er litegrann snillere mot kroppen når det gjelder eksos og har litegrann høyere brennverdi. Altså ingen ting å bry seg om hvis du ikke skal til Sydpolen... Jeg mener det er fullstendig bortkastet å bruke så mye penger på heptan for gjennomsnittlige villmarkinger. Kjøp miljøbensin på Felleskjøpet, akkurat den samme som selges på Statoilstasjonene, bare til en langt lavere pris.

sä lenge jeg kan brenne det i teltet uten ä stryke med er jeg fornöyd... men vi brukte da diesel i forsvaret uten at det gjorde noe, sä bör vel gä i orden...

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare lamper som går bra på lampeolje. Petromax er ikke en lampe....det er en primus som lyser ved hjelp av et glødenett! Så lenge man varmer opp parafinen slik at den forgasser, vil voks og parfyme i lampeolje bli avleiringer på innsiden av alle rør.

Primus Omnifuel vil heller ikke ha lampeolje i lengden, ikke renset heller...

For alt som går på parafin; tennvæske eller D60!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.