Gå til innhold
  • Bli medlem

Padle Laksefjordvidda/Ifjordfjellet

Anbefalte innlegg

Hei:

Er allerede igang med planlegging av sommeren 2011. Jeg og min kjære har invistert i en ally kano og ønsker å bruke den.

Tenker på å padle til Dollajavri og områdene/vannene rundt. Planen så langt er å hoppe av bussen ved annleggsveien i Kunes, trille kano og utstyr opp til Store Måsvatn. Padle herfra videre til Mardasjavri, for så padle/trekke kanoen til Dollajavri. Herfra kan vi trekke/bære/padle til eks. Lavnesjavrit - Corthnajavri - Ladnujavri - Latnalvoppalat - Gurtejavri - Nammajavri, for så å komme inn igjenn i Lavnjesjavrit vassdraget og tilbake til Mardasjavri.

Dette er bere et utgangspunkt og ruta endrer seg nok underveis.

Er dette noe som lar seg gjøre? Er det noen på forumet som har padlet til Dolla og/eller i områdetrundt? Blir det for slitsomt og utfordrene å ta med kanoen hit? Vi er innstillte på å trekke en del motstrøms og måtte bære en del. Går utifra å bruke ca 2 uker av ferien på dette.

Om noen andre har erfaringer med å padle i disse områdene hadde jeg satt stor pris på å ha fått noen tips og råd. Har funne noe på forumet, men ikke særlig mye.

(prøvde å legge til kart for å vise hvor jeg mente, men fikk det ikke til)

Mvh Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Annonse

Hei!

Først og fremst anbefaler jeg å ta kontakt med Kunes Opplevelse: http://www.kunes-opplevelse.com/. De har garantert tips og informasjon om padlig på Laksefjordvidda. De kan sikkert også hjelpe til med å frakte utstyr opp til Stuorra Sopmir for en billig penge (de holder til kun noen kjappe åretak fra anleggsveien).

Når det gjelder selve padlingen i de områdene du refererer til, så er jeg ikke noen ekspert på padling, men områdene kjenner jeg godt! Padling langs Stuorra Sopmir og inn til Márddašjávri bør gå veldig greit, bare man har vær og vind med seg. Dette er meget store vann, og bølgene kan bli veldig store, så det gjelder å være veldig forsiktig, og padle nært land. Man må huske på at været skifter veldig fort her, og det kan blåse opp til kraftig storm på kort tid. Det er det viktig å huske på hvis man skal krysse innsjøene. Når det gjelder videre ferd fra Márddašjávri og opp til Dollajávri/ Lavnnjosjávrrit, så vil jeg tro det er best å la kanoen bli liggende ved Márddašjávri. Dette fordi det blir utelukkende trekking motstrøms helt opp til Dollajávri (4 km, og høydeforskjell på ca. 53 meter). Da blir det kun anledning til å padle i selve vannene oppe på vidda. Det er heller ikke mulig å padle i mellom nedertse og øverste Lavnnjosjávri, og heller ikke oppover Guorgajohka, da det er for grunt og litt for stri strøm. Látnafielbmá derimot er en fin elv og padle i, men det er langt å trekke kanoen helt dit, bare for å padle i ca 10-15 km. Fra Látnajávri og ned til Gurtejávri skal det være mulig å få padlet en del, men dette hovedsaklig på selve vannene.

Så mitt tips er følgende: Start turen tidlig i Juli. Da er det ennå ikke så mye mygg, og ikke så stor trafikk innover vidda. Fisket er normalt best mellom 10.-20. juli. Anleggsveien inn til Stuorra Sopmir åpnes ikke før 19. juli, så utstyret må dere trekke/bære opp til utgangspunktet (Stuorra Sopmir). Padle derfra langs sør-enden av vannet til Sieidejávri, Gahpatjávri, Muorahis-/Mohkkejávri og til slutt Márddašjávri. Dette er en distanse på ca. 20 km. Derfra går dere til fots inn til. f.eks. Dollajávri. Der er det en liten hytte som rommer to voksne, og er dere heldig, så er den ledig, og da kan dere overnatte en natt eller to der. Det er vedovn i hytta, men vanligvis veldig lite ved å fyre med. Fra Dollajávri kan dere gå videre innover mot Buksajávri, og runde tilbake via Bajimuš Lavnnjosjávri, Gaskkamuš Lavnnjosjávri og Vuolimus Lavnnjosjávri, for så å gå tilbake til kanoen ved Márddašjávri. Hvis dere har lyst å gå en lengere runde, kan dere fra Dollajávri gå via Buksajávri, og følge Guorgajohka opp til Čortnataddanjávri. Derfra kan dere gå videre til Látnajávri (her er det en torvgamme man kan overnatte i), Látnaluobbalat, Njirranjávri, Námmajávri, Vuolimus Lavnnjosjávri og tilbake til kanoen. Men alt avhenger av hvor god tid dere har, og selvfølgelig vær og vind.

Terrenget er veldig "lettgått" og man kan gå relativt lange etapper hver dag, hvis man ønsker det.

Det er verdt å merke seg at anleggsveien inn til Stuorra Sopmir ikke åpnes før 19. juli, og da er det VELDIG mye trafikk innover der. Men det er fullt mulig (og lovlig) å gå innover der før den tid.

Vannstanden i elvene kan være stor på denne tiden (begynnelsen av juli), men så anbefaler jeg heller ikke å ta med kanoen innover vidda til elvene. Kun padling fra Stuorra Sopmir til Márddašjávri.

Håper disse tipsene er til hjelp! God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Jeg har i ganske mange år vært med en kameratgjeng i de områdene dere skal til, med kano. Rett nok etter at bommen er åpnet, slik at vi har kunnet kjøre opp til store Måsevann. Derfra har vi padlet over dette vannet og inn til Mardas. Jeg vil understreke det som er sagt over om at det er et stort vann og været kan sette opp store bølger i løpet av kort tid. Men det er altså fullt mulig å trekke kanoen fra Mardas til Dolla - det har vi gjort i mange år. Poenget er å ha en kanotrille. Det går en kjørevei fra politihytta ved Mardas og til Dolla via Gæggejaure som er helt overkommelig å trekke en tom kano etter. Fra sørenden av Dolla kan man enkelt trekke/bære kanoen over til nederste Lavnesvann. Jeg vil ikke anbefale å prøve å trekke kanoen over mot midtre eller øvre Lavnesvann - her er det mer myrlendt. Derimot er det veldig greitt å trekke kanoen over til Nammet. Også nordover fra Dolla ligger det en del fine vann som er verd å prøve. Generelt vil jeg si at elvene i området ikke er veldig egnet til å padle i, de er ofte grunne og steinete. Derimot er det mange moreneflater uten særlig vegetasjon hvor det er lett å trille en kano

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.