Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en fullstendig dust når det kommer til fotografering.

Jeg hadde håpet at Panasonic DMC LX3 ville kunne gi meg OK bilder med kameraet i automatmoduset (intelligent Auto) evt i moduset "Scenery".

Vedlagt er et bilde som fremstår som mye mørkere enn jeg opplevde "virkeligheten".

Er det noe galt med kameraet? Er jeg nødt til å plundre med avanserte funskjoner for å få det lysere, eller finnes det et mer egnet modus?

post-4452-13347472777_thumb.jpg

Annonse
Skrevet

Panasonic LX3 er sinnsykt bra i automodus, stort sett kan du stole på det. Grunnen til at bildet virker mørkere enn i virkeligheten kan være mange.

- En ting er selve oppfattelsen din, du kan studere noe "live" i 3 dimensjoner og sette sammen et bilde i hodet ditt som er tusen ganger mer komplisert enn hva et kamera kan fange. Da kan du fort oppfatte dette som lysere enn det egentlig er.

- Kameraer er ikke like lyssensitive som øyet ditt.

- I dette tilfelle er store deler av bildet relativt lyst pga tåke (eller noe) og kameraet blender automatisk litt ned for at det ikke skal bli for lyst i forhold til resten av bildet. Det er mange ting du kan gjøre for å hindre eller kompensere for dette men det blir for komplisert å forklare her. At du er fullstendig dust når det gjelder fotografering er nok hovedproblemet her. Kjøp deg en bok for nybegynnere og les litt på nettet så lærer du fort det grunnleggende.

Skrevet

Jeg har selv dette kameraet og det er et kjempekamera! Neste gang setter du kameraet på "P". Jeg bruker nesten alltid denne innstillingen. I tillegg bør du kompensere for lyset når du tar bilder hvor lyset er mørkere/lysere enn normalt. I dette tilfelle ser det ut til at det er en del snø i bildet og da bør du trykke på +/- knappen bak på kameraet og velge +1 blender overeksponering. For sikkerhetsskyld tar du ett bilde med og ett uten. Jeg har gjort det til en vane med dette og Eos 7D som jeg også har.

Det er lett å få fingeravtrykk og rusk på objektivet og det bør du også sjekke.

Skrevet

Hvorfor ikke bruker software for å gjøre det litt lysere?

Jeg sitter med en pc uten avansert software - men har gjort det litt lysere med MS Picture manager... Litt oppskarping så burde det duge.. Men er det hvitt så er det hvitt - men det tar seg ikke så godt ut på skjermen...

Edit: men bildet er vel noe uskarpt? dugg?

post-497-133474727782_thumb.jpg

Skrevet

Ser ut til at det kan være litt dugg, ja. Har selv dette kameraet, og siden jeg kan lite måtte jeg ha et point'n'click-kamera. Det fikk jeg, har tatt mange fine bilder. Og en del dårlige også B)

Kan også nevne at dersom du bruker IA-funksjonen, så tar kameraet ikke RAW-bilder. Med RAW-bilder kan du stille ting som blender o.l. når du har lagt bilder inn på maskina (her kan sikkert noen forklare litt mer detaljert), men er et glimrende "format" dersom du vil bearbeide bildene litt.

Skrevet
men bildet er vel noe uskarpt? dugg?

Tror ikke det har noe med dugg å gjøre. Er nok bare litt slett fokusvalg fra min side i tåka der. Dessuten er bildet ganske voldsomt nedskalert.

Men, jeg har lest en test på akam.no. Der var det lagt ved noen sammenligningsbilder tatt av Stortinget. Det er ingen tvil om at panasonic-bildet er vesentlig mørkere enn Canon-bildet. Jeg aner ikke om kameraene er stilt inn annerledes.

Link:

http://galleriet.akam.no/?view=gallery&galleryId=1374

Skrevet
Jeg har selv dette kameraet og det er et kjempekamera! Neste gang setter du kameraet på "P". Jeg bruker nesten alltid denne innstillingen. I tillegg bør du kompensere for lyset når du tar bilder hvor lyset er mørkere/lysere enn normalt. I dette tilfelle ser det ut til at det er en del snø i bildet og da bør du trykke på +/- knappen bak på kameraet og velge +1 blender overeksponering. For sikkerhetsskyld tar du ett bilde med og ett uten. Jeg har gjort det til en vane med dette og Eos 7D som jeg også har.

Interessant. Jeg synes selv at kameraet tar flotte bilder, men jeg registrerer at de generelt blir mørkere i auto-modus enn bildene jeg tar med et ixus-kamera i automodus...

Skrevet
Med RAW-bilder kan du stille ting som blender o.l. når du har lagt bilder inn på maskina (her kan sikkert noen forklare litt mer detaljert), men er et glimrende "format" dersom du vil bearbeide bildene litt.

Det går, av heilt naturlige grunnar, ikkje ann å stille ting som blendar etter at bildet er tatt!

Skrevet

Det går, av heilt naturlige grunnar, ikkje ann å stille ting som blendar etter at bildet er tatt!

Understrekes. Det som går an å endre er eksponeringen, som i praksis er mengden lys siden blenderåpningen er en fysisk konstant under bildeopptaket.

Hvis trådstarter syns bilder blir for mørke så må han lese deg fram om eksponeringskompensasjon i bruksanvisningen. Da går han over fra å ta bilder til å fotografere B)

http://no.wikipedia.org/wiki/Eksponeringskompensasjon

Skrevet

Bilder med en viss andel snø/skyer/tåke vil bestandig bli for mørke om du ikke kompenserer for det med "+/- knappen" Det kommer av at lysmåleren går ut fra at motivet reflekterer ca 18% av lyset. Men snø reflekterer nesten 100% så med mye snø i bildet er det naturlig at kameraet ikke skjønner noe. En annen løsning er å bruke spot metering, dvs man måler lyset bare i senter av kamera. Da må du få satt prikken midt i bildet på ett punkt du vil ha riktig eksponert. Dette bildet hadde det vært naturlig å bruke ett område uten snø.

Du bør også sette deg inn i hvitballanse og hva den gjør. På auto så vil den også bli lurt av snøen som ikke har den gjennomsnittlige mengden grått som det gjennomsnittlige motivet har. Ta selv å sett hvitballansen på SNØ om kameraet har denne funksjonen. Ev overskyet Eller sett den manuelt ved å ta ett bilde av noe du veit er helt hvitt mens du gjør ett eller annet på kamera. (Les bruksanvisningen) Dette kan også til en viss grad korrigeres i etterkant på pc, Enda bedre om du tar bilder i RAW formatet, men da er det mer å sette seg inn i.

Raw formatet gir ingen mulighet til å justere Blender etterpå nei :) hehe Men du har litt mere å gå med justering av eksponering i forhold til en jpg fil. Blender er enkelt fortalt hullet bakerst i linsa. Det er større om du setter en stor blender (eks 2,B) og gir liten dybdeskarphet og mye lys, slik at man kan ha kortere lukkerhastighet. Liten Blender (eks 11) gir større dybdeskarphet og mindre lys. Men lengre lukkerhastighet.

Skrevet
Bilder med en viss andel snø/skyer/tåke vil bestandig bli for mørke om du ikke kompenserer for det med "+/- knappen".

må hjem og finne +/- knappen... hehe.

Kan man bruke +/- knappen sammen med iA-modus?

Skrevet

Det veit jeg ikke da jeg ikke har det kameraet selv men det forundrer meg om du ikke kan bruke +/- i alle modus. Men husk på at om ting på bildet blir helt hvitt er det ikke noe mulighet til å fikse det på pc etterpå. Det er greit å la det være igjen noen detaljer. Gjelder svart også forsåvidt, men oftere ett problem med for hvitt. Da kaller man det utbrent. Om man tenker film så er det det som skjer når du tar ut filmen når det er lyst. Eller når man tar bilder så overeksponerer man slik at deler av filmen mottar så mye lys at det bare blir hvitt. Samme sak med en bildesensor.

Skrevet

Takk for bra tips. Men synes fortsatt det er rart at dette relativt gode kameraet ikke kan ta bilder med OK lysstyrke automatisk når mitt gamle ixus kunne det. Synes linken jeg la ved, pluss andre tester jeg har lest på nettet, demonstrerer at bildene ofte er litt for mørke etter min smak.

Synes det er utrolig lite fristende å sette seg ned med bildebehandling på PC'n når man kommer hjem med 2-300 bilder etter en tur..

Skrevet

Det er ganske vanlig at en del av de litt dyrere kameraene undereksponerer litt. De lager også bilder som er litt blasse. Dette for de at majoriteten av brukerne av dyrere kameraer ønsker å kunne styre dette selv i etterbehandlingen og da er det blasse bildet et bedre utgangspunkt. Dette forde det ikke er så hardt prossesert i kameraet. De billigere kameraene får ofte mye mere Flashye bilder men kanskje ikke så naturlige? Du kan på de fleste litt dyrere kameraer stille inn hvor stor fargemetting, kontrast, osv du vil ha i bildene dine så de er ikke dårligere, bare siktet på litt andre brukere. Og med rett etterbehandling vil du få mye bedre resultater enn med ett ferdig flashy behandlet bilde fra billigkamera. Nå skal det legges til at det er Fotografen som tar bra bilder, ikke kameraet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.