Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppsyn, søppelplukking og litt harvefiske

Anbefalte innlegg

Skrevet

Torsdagskvelden ble benyttet til oppsyn og søppelpukking. Det er noe helt inn i hel.... mye søppel som ligger igjen etter folk. Lurer på om de har det like jævlig hjemme hos seg sjøl som det de klarer å få til i marka. Makan til søpplegjøker!

Men sånn er altså enkelte typer. Vel, det ble altså et par søplesekker med avfall etter markabrukerne med hjem for levering på søpledynga.

Når jobben var gjort hadde mørket begynt å senke seg over marka. Det var tid for harvefiske. Tidligere på dagen hadde jeg gjort unna markplukkinga. Det var enkelt å finne mark. Og det ble mange blånakker og andre feite ormer. Og blant disse noen av de små røde løvmarkene. Greit å ha litt å velge i. Klokka var nå blitt 21.00 og dagslyset var i ferd med å avta. Det var tid for første forsøk. Det var ingen vind og vannet var speilblankt. For meg er dette ikke optimale forhold. Jeg liker best litt vind som gjør at det klukker litt langs land. Men det var klarvær og fint lys over himmelen, så det var egentlig ikke så galt. Teleskopstanga på 3,90 m ble trukket ut i sin fulle lengde. Sena, 0.30 ble trukket ut gjennom stangringene og kroken i str.2 ble ladet med en saftig doggis. Kastet ble lagt ut og der var den på direkten. ørreten dro ut, men slapp med det samme. Jeg fortsatte draget uten å løfte marken ut av vannet. Og jammen kom den igjen. Rett foran beina mine tok den tak. Stanga ble senket og fiskefanten dro avgårde med marken utover vannet. Litt etter stoppet den opp og tilslaget ble satt. Stor bue på stanga og den første kom på land. En fin ørret på rundt 400 gram. Og slik fortsatte det. Den ene etter den andre gikk på og kom på land. Når mørket hadde lagt seg skikkelig ble det mer fart i sakene. Enkelte av ørretene tok så hardt at jeg ved et par tilfelle holdt på å miste stanga. Ved ett tilfelle tok fisken så hardt at stangtoppen slo i vannet. Ettersom jeg ikke rakk å gi etter og fisken kjente motstand forsvant den med det samme. Inn i mellem prøvde jeg med noen mindre mark, men det var åpenbart de store som fristet mest. Etter hvert ble det lenger mellom nappene og det var på tide og avslutte her. Da hadde jeg 10 fisk mellom 250 og 450 gram. Det var på tide å skifte beite.

Ny plass, nye muligheter. En stor feit doggis ble tredd på kroken og lempet ut i vannet. Og jammen tok den ikke på direkten igjen. Og det ble 4 nye ørret i posen. Men nå var klokka blitt 01.30, så det var på tide å komme seg hjemmover. Totalt ble fangsten 14 ørret. Morgendagens middag var sikret.

Karer, det er harvetid. kom dere ut i marka.

107368_s.jpg

Foreløpg 10 ørret. Og det ble etter hvert 4 til.

107369_s.jpg

Harveland

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.