Gå til innhold
  • Bli medlem

Hårteigen vinterstid?

Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei!

Jeg holder på å planlegge en tur på Hardangervidda i vinter. Det hadde vært kult å komme på toppen av Hårteigen. Noen som har vært der vinterstid? Er den veldig utsatt? Er det nok med isøks og evt.stegjern? tau? Jeg har ikke funnet noen beskrivelser fra en vinterbestigning.

JT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Hei ! Jeg har ikke vært på Hårteigen om vinteren og ikke er jeg klatrer, men da jeg var der en sommer var det greit å komme opp. Jeg vil derfor tro at en "vinterklatrer" med de riktige kunnskaper og utstyr ikke vil ha noen problemer med å komme opp. God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Drar opp denne tråden igjen. Planlegger muligens et lite besøk på denne toppen når jeg skal gå over vidda nå snart, noen som vet om mulighetene for å komme opp på toppen? Utstyret jeg har er truger med stegjern og en isøks.

Prøvde meg opp påska eit år, men snudde halvveges i renna då det vart for hardt underlag. Hadde nok gått opp renna dersom eg hadde hatt med isøks og stegjern. Meir usikker på om eg hadde gått vidare derifrå, antar at galleriet bortover frå toppen av renna er veldig utsatt vinterstid. Etter galleriet vil eg tru det er barnemat til toppen. Du bør vere merksam på eventuell rasfare i renna, tenkjer då på skavlar som heng over.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lese denne tråden gjev meg minner om kva som skjedde meg i byrjinga av juli 1975. Var på tur over VIdda frå aust til vest og hadde sett opp telt ved Hårteigen, og ville ta ein kveldstur opp. Det var lett duskregn, og eg hadde på regnbukse. Komen øverst på den harde snøfonna mista eg fotfestet og seilte mot ura fortare og fortare. Det siste eg hugsar var at føtene støytte mot steinane nederst, og at eg for gjennom lufta. Vakna utruleg nok opp att, og kunne konstatere brekt arm og at mine briller på minus fire var borte. Heldigvis hadde eg reservebriller med i teltet, og etter noko famling i skumringa, kom eg meg fram til Torehytta, der det heldigvis var folk. Så dagen etter gjekk ein nederlender ned til Hadlaskard der dei hadde telefon, og eg vart frakta til Odda med helikopter..

Har alltid hatt respekt for harde og glatte snøfonner etter den opplevinga.

Vil tru ei vinterbestigning er mogeleg med broddar og isøks, Det er iallefall mjukare snø om vinteren, og steinura nedunder er forhåpentleg dekt av snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt det gikk såpass bra som det gjorde da. Jeg har lagt opp ruta forbi Hårteigen nå, da gjenstår det å se når jeg kommer frem dit. Hvis jeg i det hele tatt skal vurdere oppstigning må det være pent vær og ellers fine forhold. Jeg tar det som en bonus på turen hvis jeg kommer opp, men jeg vil også klare hovedmålet, å komme meg over hele vidda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje stegjern kan være en ide på denne type av tur. Det er jo ikke sikkert du får bruk for dem . men det funker veldig mye bedre enn truger med stegjern dersom det er hard snø ,stein eller is.

Du vil ha en kontroll på en utglidning med stegjern på bena. Nå må jeg innrømme at jeg ikkke har vært på Hårteigen, og vet derfor ikke hvor bratt osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiller meg bak geirelling her, så ta med 10mm Mayhassen.

Tror ikke det blir bruk for stegjern på denne tida, men 50gr fastnkl orker du å drasse på.

Har heller ikke vært på toppen vinterstid, men noen ganger i mai + sommers tid.

Vil tro skredfaren kàn bli din absolutt største fiende!!!

Har selv gått 2/3 av renna midt i mai, for så klokelig å snu! Mine turkamerater ville fortsette, så måtte rett og slett jage de ned:(

I mai var ikke problemet selve renna, men maaange tonn våt snø som hang fra "toppen" ovenfor renna. 10-50 kg tunge snøklumper ramlet stadig ned!

Evt mulig skredfare i selve renna, kan først vurderes når du er der. Stabilt kaldt vær noen dager, og ikke alt for mye vind er bare positivt.

Betrakter du renna trygg, tror jeg galleriet ordner seg, men det er noe jeg

tror. Dette må vurderes der og da.

For all del, gjør et forsøk når du først er der og bruk sunn fornuft!

God tur :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må jeg innrømme at jeg ikkke har vært på Hårteigen, og vet derfor ikke hvor bratt osv.

Renna opp til Hårteigen er ikke fullt så bratt som renna til Larstind, men noe brattere enn renna fra Berdalsbreen og opp mellom store Store Soleibotntind og de Sørlige Soleibotntinder!

Eller for å være helt korrekt, renna som går fra fonna nord for Berdalsbreen, og opp mellom store og de søre Soleibotntinder.

Da har du stignings% geirelling :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig vanskelig å svare på egentlig, og desverre, alle svar kan bli gærne.

Gode, stabile snø- og vind/temp.forhold er positivt. Vindretning, stor skavell overfor renna? osv osv.

Til syvende og sist, kun du som er dèr kan vurdere.

Jarl Andersen, Håkon Melhus, Bærtene i TV 2 ol gir deg ikke svaret!

Det er så lokalt, at kùn du kan vurdere!!!

Mao, sett deg godt inn i mulig skredfare. Underlag, vær, vind, temp, lokalkjennskap er undervurdert.

Bli god på "vintertjeneste", og du går der du vil, med liten angst og stort engasjement!

Jeg, som mener jeg kan det, ville vurdert renna seriøst vinterstid...........men sannsynligvis forsøkt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ha en kontroll på en utglidning med stegjern på bena.

Skulle du få en utglidning med stegjern på beina, forsøk ihvertfall å bremse med de før farten har blitt for høy: En kollega var på tur med noen flere i Leirungsdalen en vinter, og var på vei ned en svært bratt snørenna fra Kalvehøgda-massivet. Den ene i følget fikk en utglidning, og stegjerna hogg i snøen/isen etterhvert (vet ikke om han bevisst prøvde å bremse med de :D ), med et stygt brudd i leggen som resultat.

Men, det er klart, er man ute av kontroll og ser steinura komme nærmere i rasende fart, vil man kanskje gjøre hva som helst for å bremse. :( Selv fikk jeg (og brodern) en utglidning på en liten fonn i renna oppunder østre Torfinnstind engang, og instinktivt kjørte jeg fingertuppene ned i snøen så hardt jeg kunne. De var mer enn bare kalde etter det stuntet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange år sia klatret jeg Trollkjerringa på Romsdalen.

Vel nede igjen, under Trollkjerringa, fikk jeg en utglidning på snøen. For ikke å fortsette utfor stubbet til Storgrovbotn, satte jeg høgre hælen min hardt i snøen. Da stoppet jeg bratt – for bratt, med en forstuvet ankel som resultat.

Det ble en tøff tur tilbake til Stigröra på en forstuvet ankel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snødjubda på Vestvidda er opp mot 4 meter, så fortsett det slik, treng du ikkje klatre opp på Hårteigen, men stige inn på den :)

Ein annan måte å sikre seg på bratte harde snøfonner, er å ta ein spiss stein i kvar neve. I tilfelle utglidning bør ein kunne vri seg over på magen og bremse med steinane..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, såpass ja!

Nå er det så stor skredfare at jeg med stor sannsynlighet ikke prøver meg på en oppstigning, men skal legge ruta bortom uansett, vestvidda er vel mer interessant å gå i også, har kun vært på østsida sommerstid før.

Nå ser jeg frem til lørdagen, da er det et par uker på vidda som venter, det blir herlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.