Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nettstedet Gamme.no melder at nordmannen Jarle Trå skal solobestige Everest fra nordsiden våren 2005. Les den interessante artikkelen her:

http://www.gamme.no/jarle.htm

Dette er vel andre gang en nordmann prøver seg solo på Everest. Etter det jeg husker var det første forsøket totalt mislykket (engang på 90-tallet).

Som sikkert alle vet har ihvertfall en svenske klart den bragden, Gøran Kropp, som forøvrig omkom under klatring i USA i 2003.

Den første solobestigeren av Everest var selvfølgelig Himalaya veteranen Reinhold Messner.

Lykke til Jarle !!

Annonse
Skrevet

Det her blir muligens nok en diskusjon om stil. Jeg mener at det kun er Messner som har besteget Everest alene. Det gjorde han fra en fremskutt baseleir (ABC) i cirka 6000 høyde fra nordsiden av fjellet, med kun kjæresten sin i ABC. Endog gjorde han det i august - i monsunsesongen. Jeg tror dette for alltid vil fremstå som den største klatreprestasjonen på noen 8000 meters fjell.

Gøran Kropp gjorde mye alene på sin tur til Everest, men han passerte isfallet i Khumbu-breen, og det gjør man vel ikke alene. Han må ha brukt tau og stiger som andre har satt opp før ham. I praksis vil jeg tro det er umulig å bestige Everest fra den siden alene.

Det høres ut som om Jarle Trå legger opp til et skikkelig stunt på Everest. Men dersom han rører faste tau eller benytter stigen som står ved "second step" blir vel heller ikke det en ekte solobestigning.

Skrevet

Det var da voldsomt til norsk aktivitet over 8000 de to kommende årene da! Hvem skal betale for det da. Regner med at det er mye oppsparte midler i høytlønnsyrker og mye personlig ego som skal ut i det fri. Medieoppmerksomheten pr. ekspedisjon, kanskje med unntak av K2, blir vel heller marginal i Norge.

Med så mange ulike ekspedisjoner blir det vel noe trangt om sponsormarkedet? Ikke kan alle skrive bok om sin 8000 meter ekspedisjon heller. Jon Gangdal skal helt sikkert skrive en bok dersom han kommer til topps (?), det er jo litt begrenset hvor stort markedet er for skildringer fra 8000 metertoppekspedisjoner?

Men for all del, jeg synes det er spennende, og kommer vel til å lese det jeg kommer over om disse ekspedisjonene, men jeg ble bare litt undrende!

Skrevet
Med så mange ulike ekspedisjoner blir det vel noe trangt om sponsormarkedet? Ikke kan alle skrive bok om sin 8000 meter ekspedisjon heller. Jon Gangdal skal helt sikkert skrive en bok dersom han kommer til topps (?), det er jo litt begrenset hvor stort markedet er for skildringer fra 8000 metertoppekspedisjoner?

Men for all del, jeg synes det er spennende, og kommer vel til å lese det jeg kommer over om disse ekspedisjonene, men jeg ble bare litt undrende!

Tror markedet for 8000-meter bøker er minst like stort som det er for 2000-meterbøker. Trø varsomt nå, Morten :wink:

Jon Gangdal har jo også skrevet bok om da han ikke kom til topps, og den står i mi bokhylle. Boka til deg og Julia havner sikkert der også. En del av oss er umettelige, vet du :!:

Skrevet
Tror markedet for 8000-meter bøker er minst like stort som det er for 2000-meterbøker. Trø varsomt nå, Morten :wink:

Spøk til side - Jeg tror ikke det, ikke i Norge på norsk, men det kan selvsagt være jeg tar feil - det skjer jo stadig vekk.

Jon Gangdal har jo også skrevet bok om da han ikke kom til topps, og den står i mi bokhylle. Boka til deg og Julia havner sikkert der også. En del av oss er umettelige, vet du :!:

Det er godt det finnes umettelige fjellelskere. Er litt sånn umettelig selv også :!:

Men jeg tror f.eks. ikke jeg ville kjøpt en bok om Everestekspedisjonen til Cecilie Skog, ikke at jeg har noe i mot henne på noen som helst måte, men jeg føler at en slik bok ikke ville kunne bringe noe nytt og spennende på banen med mindre CS er en supedreven forfatterspire :)

Men for all del mere 8000 meter bøker. Har boka til Tryti, har bare sett gjennom boka til Gangdal, er på en måte litt Everestmett. En norsk K2 bok hadde vært kult!!!!

Gjest Anonymous
Skrevet

Veldig stilig, og veldig på tide, at en nordmann prøver seg på Everest på en skikkelig måte. Det viktige er vel ikke om han er alene eller sammen med et par kompiser. Det viktige er at han dropper sherpaførere, faste tau og oksygen. Sånn skal det være!!!

Skrevet
Det viktige er at han dropper sherpaførere, faste tau og oksygen. Sånn skal det være!!!
Tror jeg ikke før jeg ser det :!: Han må vel ha noen til å ordne ting for seg i Base-Camp; det blir sikkert sherpaer :!: Og faste tau kommer han sikkert til å bruke på de mest utsatte stedene.

Er det noen som har link til en hjemmeside for Jarle Trå sin ekspedisjon :wink:

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.