UlvenKolbein Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Har i det siste vurdert å kjøpe en ny storsekk. Det er særlig to sekker som virker interessante, nemlig Bergans Viking 2 og Norrøna Para Ranger. Noen som har erfaringer med noen av disse? Har de to sekkene ulike bruksområder? Hvis dere har andre sekker å anbefale, så list dem gjerne opp! Minst 95L sekk ønskes. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
borgern Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Er ganske like sekker i kvalitet og bruk. Det er noen forskjeller på de. Para Ranger har roterende hoftebelte. Hoftebeltet på Bergans er en del bredere. Noen synes et er for bredt. beste er å gå i en butikken som fører begge å teste de med vekt. Bergans finnes og i Alpinist, den er litt lenger. KOmmer an på hvor høy du er. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
judas Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Hei. Har hatt Para tidligere ,men har nå Arcteryx Bora 95. Beste sekken jeg har hatt. Kanskje en sekk som du bør sjekke ut?! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlvenKolbein Skrevet 16. september 2010 Forfatter Del Skrevet 16. september 2010 Glemte å si at jeg er ca 187 høy, og ca 80 fettfrie kilo. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlvenKolbein Skrevet 16. september 2010 Forfatter Del Skrevet 16. september 2010 Bora 95 vant villmarkslivs test av store anatomiske sekker, så bør kanskje betraktes. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fimax Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Gregory Denali Pro 115 er en knallsekk. Oslo Sportslager selger Gregory med 40% rabatt denne uka. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HansMarius Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Bora fra Arcteryx er etter min mening uten sidestykke. Dette gjelder flere områder: - Bærekomfort. Teknisk er bæresystemet på Bora serien overlegent i komfort. Etter min mening kan hverken Para Ranger eller Recon Pack måle seg når det gjelder hoftebelte og skulderremmer. Dette gjelder også flere andre nevnte modeller. Ryggen på Bora er også spesielt godt polstret. - Tekniske løsninger. Lommer og utvendige detaljer slik som bla.a. reimer og festemuligheter, er meget gjennomtenkte - Alle rom har meget god tilgang, dette gjelder ikke minst soveposerommet. Kengurulommen i front rommer et 3-manns telt (Bora 65). - Sekken er coatet på innsiden, alle glidelåser er teipet og sekken vil være tilnærmet vanntett. - Topplokket, som inneholder et hoftebelte, kan taes av og brukes som "rumpetaske". - Drikkeflaskelommene i bunnen/siden på sekken er i en egen divisjon:-) - Bora 95 har også et "søkk" i ryggen ved hodehøyde noe som tillater meget god bevegelighet av hodet. Dette kan ofte være et problem på såpass store sekker. ("Søkket" er i utgangspunktet tiltenkt folk som bruker hjelm) Bora 95 pakker til 102 eller 110 liter alt etter hvilken rygglengde du velger. Det er ikke uten grunn at flere militære spesialavdelinger (USA/EN/NO) bruker Arcteryx sekker og klær; det holder en ekstremt god kvalitet. [EDIT] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bogge Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Selv har jeg både Bergans Alpinist 110 (jeg er 190 cm og 90kg lett) og en Arcteryx Bora 80. Boraen har en overlegen bærekomfort, av to enkle grunner: 1. Bedre bæresystem (i hvert fall for min kropp) 2. Rommer mindre, ergo blir lasten lettere + at sekken i seg selv veier ca halvparten av Alpinisten Boraen har også veldig mange gode løsninger, festemuligheter osv, en sekk jeg absolutt kan anbefale Alpinisten er også en rå sekk, men på en litt annen måte. Den er enorm, med masse plass og er av god kvalitet, men når du får fyllt den opp med alt du har plass til blir den fort litt tung, og oppleves da som mindre komfortabel enn Boraen. Hvilken sekk du skal velge mener jeg du må vurdere utfra hva slags tur du skal ha. Skal du på solotur en helg eller en uke ville jeg gått for Bora, men skal du på tur med familien, hvor du må bære mesteparten av ungenes utstyr i tillegg så er Alpinisten et bedre valg. Uansett hvilken sekk du velger så er det veldig viktig at du får testet den med vekt i butikken. Sørg også for at de du handler hos hjelper deg med å få stilt inn og tilpasset bæresystemet til din kropp og rygg. Om betjeningen er usikre på hvordan sekken kan tilpasses deg så bytter du butikk da tilpasningen til deg er noe av det viktigste ved kjøp av sekk. Kvalitetsmessig skiller det nok lite på produktene. Lykke til med innkjøp av ny sekk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlvenKolbein Skrevet 16. september 2010 Forfatter Del Skrevet 16. september 2010 Tusen takk for interessante svar! De tas i betraktning! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlvenKolbein Skrevet 16. september 2010 Forfatter Del Skrevet 16. september 2010 Ingen som har erfaringer med Norrøna Svalbard 100L? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.