Gå til innhold
  • Bli medlem

Reineskarvet - grått og vått - 11.09.2010

Gjest PaperCut

Anbefalte innlegg

Værmeldingen var ikke god, men jeg måtte ut. Jeg parkerte bilen på Reine i 4-tiden, i regnet og middels dårlig sikt. Valgte til alt hell og lykke å gå i støvler fremfor gtx-sko. Første tur med poncho og lårings var det forøvrig - og jeg oppdaget raskt at ponchoen var for liten til en meter og åttifire centimeter meg og en ganske høytragende sekk. Ponchoen rakk ca ned til enden på sekken, men med vinden (og regnet) i ryggen oppover fjellet ble jeg raskt våt i baken.
Etterhvert ble det fuktig på innsiden av ponchoen, og knappene i siden (under de avtagbare armene - grrr) gikk opp en etter en. Den flagret alle veier, og jeg bestemte meg for å ta den av for å kneppe på nytt. Baaaad mistake, baaaad.

Å få tørr poncho på og ikke minst over sekken gikk såvidt når alt var tørt. Å gjøre det samme med våt poncho i regn og blåst - gikk rett og slett ikke. Kanskje manglende teknikk... ikke vet jeg.
Jeg ble våt og ikke minst irritert, men innså at dette gikk den veien høna sparker. Jeg hadde bare gått 3.5km og hadde sikkert mer enn 10km igjen til toppunktet.
Jeg hadde ikke lyst til å snu, men det begynte å bli ganske kaldt. Til alt overmål hadde jeg glemt hansker.... Jeg hastet tilbake en kilometer til en flate hvor jeg hadde sett en mulig leirplass og fikk satt opp teltet. Ulempen var at jeg fortsatt var på sørsiden - rett i vinden. Alternativet var å reise hjem, men det hadde jeg lite lyst til.
Vel inne i teltet kunne jeg konstatere at det eneste tørre var det som støvlene dekket.
Jakke og bukse tørket knapt i løpet av natta - og det var ikke fristende å gå videre med vått tøy. Mens jeg tygde i meg omelett nr2 og det hadde kun blåst de siste to timene, så begynte det å regne så smått igjen. I ekspressfart kastet jeg alt i sekken og rev teltet ned før det ble for vått igjen.

På vei ned kom jeg ut av tåka, og været på platået under Reineskarvet var langt bedre enn det jeg hadde overnattet i. Bak/over meg lå tåka fortsatt rundt toppene.
Jeg tror jeg trives best mellom 1000 og 1500 meter :). Været er mer forutsigbart og det er mer gress enn steinur.

Høstfargene har inntatt høyfjellet, og jeg blir ikke lei.

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for fin turrapport fra et område jeg kjenner godt. Ikke lett å finne gode teltplasser på toppen av Reineskarvet. Jeg har kun teltet der om vinteren, men slitt ut noen sko i ura der på dagsturer. Du bekrefter også min mistanke om at poncho og lårings ikke fungerer optimalt i vind på fjellet. Sikkert luftigere enn GTX i andre sammenhenger, men tror vel det utstyret hører mest hjemme i skogkledd terreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fimax - jeg har ikke gitt opp poncho helt enda - men Magasinets er ikke stor nok til mitt bruk. Med regnet som kom på Reineskarvet igår så vet jeg ikke hva jeg skulle gått i for å holde meg tørr.. jakka mi er riktignok ikke noen råtassjakke, men den er nesten nyimpregnert og den ble gjennomvåt på en liten halvtime mens strabasene pågikk :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Best å kose seg på hytta i marka i sånt vær som var sist lørdag. :) Men rapporten din får meg til å tenke på hvordan jeg hadde det på Sørbølfjellet for en drøy måned siden. Ikke moro å skulle pakke ned teltet under sånne forhold...

Liker meg best godt under 1000 moh når det regner. Men ellers er jo Reineskarvet fint, har sjøl vært der i småkjedelig vær og bør ta en ny tur ved en seinere anledning. Eitrejuvet eller hva det nå heter virker spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.