Gå til innhold
  • Bli medlem

Galdhøpiggen

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Trenger noen råd?

Min far blir 60 og vi sønner vil planlegger en tur til Galdhøpiggen!

Når på året er det best å ta denne turen?, forsommer/sensommer?

Er det brevandring på de rutene som går til toppen/Retur?

Bør en ha med en guide?

Er Juvasshytta et godt utgangspunkt for start og slutt på turen? andre muligheter?

Hva er letteste reiserute fra Stavanger?

Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Beste rute fra Stavanger til Galdhøpiggen er å kjøre over Mortavika/Arsvågen, inn til Etne og langs Åkerfjorden, til Odda og Utne, ferje til Kvanndal, videre til Voss. Så ta av til Gudvangen/Aurland og gjennom Lærdalstunnelen. Videre til Årdal og over fjellvegen til Turtagrø. Til slutt over Sognefjellet til Juvasshytta eller Spiterstulen. Det er en grei dagstur om du starter tidlig fra Stavanger.

Jeg har gått til Galdhøpiggen både fra Juvasshytta og Spiterstulen, og liker best turen fra Juvasshytta. Hvis far din er sprek og fjellvant, kan dere gå begge turene, men hvis han ikke er det, bør dere velge Juvasshytta. Her starter dere på ca. 1800 moh, mens man fra Spiterstulen starter på ca. 1100 moh. Forskjellen på 700 høydemetre kjennes!

Fra Juvasshytta må dere gå i taulag med fører dersom dere ikke selv er brevante. Det går turer med fører flere ganger til dagen i høysesongen. Det er en kjempefin tur over Styggebreen i fint vær.

Jeg liker best Jotunheimen i august, men du kan gjerne gå på Galdhøpiggen fra først i juli. Da er det imidlertid mye mer snø, også etter at dere er ferdige med brepasseringen. Det viktigste er at været er noenlunde, slik at dere får nyte utsikten. Den er etter min mening noe av det fineste vi har i landet.

Husk solfaktor og solbriller med god sideskjerming. Det er tøffe forhold for huden på breer og i denne høyden.

Lykke til! Jeg tror ikke dere vil angre!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.