Gå til innhold
  • Bli medlem

Sydeggen på Holtanna og Sofaruta på Mohn`s topp. 04.09 2010

Emil

Anbefalte innlegg

Først og fremst må jeg starte med å takke vår herre for godt vær, noen må ha vært vanvittig snille for at vi skulle fortjene dette.

Så over til helgens utflukt i Molladalen.
Det var i utgangspunktet helt andre klatreplaner for denne helga, men pga sjukdom måtte plan A avlyses. Plan B var å krysse fingrene, ringe Lars Otto og høre om han ville bli med på klatring, Lars O stilte på en times varsel og vips var vi på tur opp i dalen.
Hvor vi skulle klatre var det ingen som hadde tenkt på, så det første som slo meg var Sydeggen på Holtanna, Vi hadde gløttet bort og snakket litt om den ruta i vår da vi klatra Raudetårnet.

Når du først er på Holtanna, er det også en kjennsgjerning at om du rappelerer ned om Holet, så lander du ca 100m unna innsteget til Sofaruta på Mohn`s topp, planen var vel egentlig åpenbar. 2 Fine ruter med koseklatring i kanonvær.
Reiulf Steen var faktisk ledig, så vi inntok dette vidunderet av en bivuak før vi tok kveld.

Holtanna
Sydeggen er på høyre side av Holtanna når du kikker innover dalen, innsteget var noe kronglete å tolke da føreren er litt upresis. Tror ikke vi starta der vi skulle men vi kom omsider inn i det som måtte være riktig rute. Fin og enkel klatring med flott utsikt utover Ystenesdalen og Molladalen. Toppen er luftig og består av to knorter, betydelig bedre plass en på raudetårnet som kan samenlignes med å stå på et oljefat :)
Rappellene (2stk) ned om holet utføres på herlige kjettinganker, lettvint og tidsbesparende. Vi måtte selvsagt ned på bolten i holet og hoppe litt for å se om den satt godt, vilket vi ble enige om at den gjorde.

Sofaruta
Sofaruta har vært en snakkis så lenge jeg har fulgt med på klatring, var derfor forventningsfull til denne ruta. Fin førstetaulengde i nogenlunde fast fjell. Så var det denne sagnomsuste sofaen, mulig det er meget åpenbart for andre som tar seg opp her for første gang, men vi såg jo sofaer både her og der, var det opp til meg kunne ruta gjerne vært kalt møbelbutikken. Spesielt ei hylle var vi sikre på var sofaen, der var det borebolter til standplass og en varde. Men vi fant da riktig sofa til slutt, den var mye mindre en hva vi hadde forutsett, mulig det var dette som hadde ledet oss ut på større hyller (+ at føreren vi brukte var mine egne pennekluss på en papirbit).
Uansett, ruta er bratt og luftig, går over til en fortopp like ved hovedtoppen, så må du spasere noen meter før den siste hammeren opp på toppen forseres.
Mohn`s topp har i motsetning til Holtanna en normalveg, så her slipper du å rappellere om du heller vil gå ned om Mohn`s renne ned i Molladalen.

Som tidligere nevnt var disse to rutene en fin kombinasjon, luftig koseklatring i flotte omgivelser :D Anbefales!

post-5934-133474722141_thumb.jpg

post-5934-13347472218_thumb.jpg

post-5934-133474722195_thumb.jpg

post-5934-133474722209_thumb.jpg

post-5934-133474722228_thumb.jpg

post-5934-133474722244_thumb.jpg

post-5934-133474722258_thumb.jpg

post-5934-133474722272_thumb.jpg

post-5934-133474722295_thumb.jpg

post-5934-133474722316_thumb.jpg

post-5934-133474722333_thumb.jpg

post-5934-133474722346_thumb.jpg

post-5934-13347472236_thumb.jpg

post-5934-133474722372_thumb.jpg

post-5934-133474722384_thumb.jpg

post-5934-133474722396_thumb.jpg

post-5934-133474722409_thumb.jpg

post-5934-133474722442_thumb.jpg

post-5934-133474722755_thumb.jpg

post-5934-13347472277_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kongerapport og gratulerer med flott tur :D Endelig konkret og god info om Holtanna og Sofaruta. :D Har jo selv hatt denne turen i tankene en stund, kanskje med Bladet i tillegg. Ut fra bildene dine ser det ut som at vinteren heldigvis ikke har inntatt Sunnmørsalpene enda, i Jotunheimen var det stamping i snø til både knær og hofte på lørdag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kongerapport og gratulerer med flott tur :D Endelig konkret og god info om Holtanna og Sofaruta. :D Har jo selv hatt denne turen i tankene en stund, kanskje med Bladet i tillegg. Ut fra bildene dine ser det ut som at vinteren heldigvis ikke har inntatt Sunnmørsalpene enda, i Jotunheimen var det stamping i snø til både knær og hofte på lørdag. :?

Ja det ble full klaff denne helga! Et problem med Molladalen er at den suger til seg tåke, fryktelig irriterende når det er så mye kult å se på.. Men det var krystalklart hele helga, og sesongen er definitivt ikke over. Bladet brydde vi oss ikke om, Lars har stått og gjøglet der oppe før og jeg var rett og slett ikke intr. hehe:) Får gå dit en annen gang og topptaue litt.

Vinteren kom tidlig i høyfjellet må jeg si? eller er det normalt med slike snøfall så tidlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aahhhhh! Septembersommer i Molladalen er noe av det bedre en kan få med seg. Har hatt noen fantastiske høsthelger der opp gjennom årene. Husker en gang vi hadde shortsvær i slutten av september.

Ja, det er H3-nåla vi ser i bildet. Var en laus steinblokk mindre på denne etter at vi klatra den en gang på nittitalet :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aahhhhh! Septembersommer i Molladalen er noe av det bedre en kan få med seg. Har hatt noen fantastiske høsthelger der opp gjennom årene. Husker en gang vi hadde shortsvær i slutten av september.

Ja, det er H3-nåla vi ser i bildet. Var en laus steinblokk mindre på denne etter at vi klatra den en gang på nittitalet ;)

Kunne tengt meg å avslutte sesongen med Snickers eller Sørvestegga, håper på flere godværshelger fremover.

H3 Nåla ser ut for å ha en luftig topp, likeså Mohn`s pinakkel, rett og slett mye kult som stikker opp i sidene der inne ;)

Jeg skjønner at jeg må til Molladalen for første gang snart...

Takk for inspirasjon!

Hyggelig å kunne være til inspirasjon, du får avlegge dalen et besøk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.