Gjest Anonymous Skrevet 18. februar 2004 Skrevet 18. februar 2004 Er det noen som har den ringeste anelse om hvor den klyveruta går? Siter
morten Skrevet 18. februar 2004 Skrevet 18. februar 2004 Er det noen som har den ringeste anelse om hvor den klyveruta går? Ja jeg har en formening, selv om jeg ikke har gått den selv. Da vi gikk til Hettpiggen begynte vi å klatre for tidlig etter passasjen fra Midttoppen og fikk for vanskelig klatring til at man kan kalle det klyving, men de to andre partiene som var der den dagen brukte ikke tau opp der. Hvis man fra skaret mellom Midttopp og Hettpigg holderet stykke bortetter vestflanken. Bratt men greit dersom det ikke ligger snø / is så er det en litt mer markert renneformasjon oppover mot Hettpiggen, denne renneformasjonen strakk seg oppover mot Hettpiggen og bøyde av litt mot venstre på slutten, men det var også et utløp mot høyre som så klyvbart. Om det var 2'er eller 3'er vet jeg ikke, men det så ikke altfor vanskelig ut på avstand. På denne linken ser du et bilde. Her ser du renna. Det er enten den lyse som kommer opp litt til venstre for toppen, eller den mørke som går rett opp. Husker ikke, men du må som sagt et stykke bortover flanken før du kan begynne oppstigningen. http://www.etojm.com/Galleri/Galleri61_70/G65Snohettatravers/Larstind.jpg Siter
knut stabell Skrevet 18. februar 2004 Skrevet 18. februar 2004 Hei ! Var svært nær ved å snu på samme ruta. (Hettpiggen). Litt snø og is gjorde at det ble få gode tak. Pause, mat og drikke og ikke minst stegjern gjorde at jeg kom over på den riktige sida av grensa. Ville ikke gått ruta aleine under de forholdene uten rapelltau til returen. Hørte ellers om noen eller en som ble sittende fast der på grunn av at de ble overasket av underkjølt regn. knut Siter
Gjest Anonymous Skrevet 18. februar 2004 Skrevet 18. februar 2004 Ja jeg har en formening, selv om jeg ikke har gått den selv. Da vi gikk til Hettpiggen begynte vi å klatre for tidlig etter passasjen fra Midttoppen og fikk for vanskelig klatring til at man kan kalle det klyving, men de to andre partiene som var der den dagen brukte ikke tau opp der. Hvis man fra skaret mellom Midttopp og Hettpigg holderet stykke bortetter vestflanken. Bratt men greit dersom det ikke ligger snø / is så er det en litt mer markert renneformasjon oppover mot Hettpiggen, denne renneformasjonen strakk seg oppover mot Hettpiggen og bøyde av litt mot venstre på slutten, men det var også et utløp mot høyre som så klyvbart. Om det var 2'er eller 3'er vet jeg ikke, men det så ikke altfor vanskelig ut på avstand. På denne linken ser du et bilde. Her ser du renna. Det er enten den lyse som kommer opp litt til venstre for toppen, eller den mørke som går rett opp. Husker ikke, men du må som sagt et stykke bortover flanken før du kan begynne oppstigningen. http://www.etojm.com/Galleri/Galleri61_70/G65Snohettatravers/Larstind.jpg Den lyse renna du ser er svaene som jeg gikk ifjor (jfr tidligere). Disse ender opp i et lite hjørne, på bildet ser du et lite hakk til venstre for toppen (bildet viser to hakk, det øverste litt til høyre for de lyse svaene), der kom jeg opp. Den mørke renna som går rett opp til toppen var der jeg mente å ha lest meg til at klyveruta gikk (etter hva jeg kan se av bildet). Prøvde opp der et par ganger, gode tak/trinn oppover, men et stykke oppi måtte jeg ut på kanten og det ble svært luftig. Hva som var rundt kanten vet jeg ikke fordi jeg prøvde ikke videre. Fullt mulig at jeg var på riktig plass. Renna starter rett til høyre for svaene. Klyving opp til renna, flere muligheter. Siter
Gjest Anonymous Skrevet 18. februar 2004 Skrevet 18. februar 2004 Har et bilde fra midttoppen som viser renna, men jeg har ikke muligheten til å få lagt det ut. Si fra hvis noen vil ha det på mail. Svein Siter
Gjest Anonymous Skrevet 18. februar 2004 Skrevet 18. februar 2004 Svein: [email protected] jeg vil gjerne ha! Siter
Torgeir Skrevet 18. februar 2004 Skrevet 18. februar 2004 Svein: [email protected] jeg vil gjerne ha! Og så kan Espen legge det ut.... Siter
ods Skrevet 19. februar 2004 Skrevet 19. februar 2004 Det dere kaller klyveruta er den mørke renna like til høyre for høyeste toppen på Morten's bilde. Jeg vil karakterisere den som et sted mellom grad 2 og 3. Gikk selv opp der uten sikring, men kameratrene jeg var sammen med ville ha tauet kastet ned til seg. Siter
Nils Skrevet 19. februar 2004 Skrevet 19. februar 2004 Hvis man fra skaret mellom Midttopp og Hettpigg holderet stykke bortetter vestflanken. Bratt men greit dersom det ikke ligger snø / is så er det en litt mer markert renneformasjon oppover mot Hettpiggen, denne renneformasjonen strakk seg oppover mot Hettpiggen og bøyde av litt mot venstre på slutten, men det var også et utløp mot høyre som så klyvbart. Om det var 2'er eller 3'er vet jeg ikke, men det så ikke altfor vanskelig ut på avstand. Jeg holdt vestflanken helt til jeg var innunder Hettpiggen, i bunn av renna. Den gikk jeg noen meter opp, og jeg så at det var håpløst å gå rett opp ihvertfall. Jeg la merke til at den bøyde litt av mot venstre, men jeg så også noen gode hyller/store trappetrinn mot høyre. De prøvde jeg, og kom utpå en slags rygg mer mot vestsiden. Der var det en hindring: en litt utoverhengende stein i en meters høyde som måtte forseres. Jeg fikk gode fingertak og kravlet meg over, og videre opp var det som jeg håpet greit. Det var mer enn klyving akkurat på det punktet, kanskje 3-, men gode tak hele veien fra renna og opp. Ned igjen gikk jeg samme vei, og det gikk lettere enn fryktet. Men noen klyverute var nok ikke den veien . På bildet til Morten kom jeg opp i høyre kant av den mørke renna Ods beskriver. Altså enda litt mer til høyre for toppen. Jeg har også et brukbart bilde av Hettpiggen, tatt litt ovenfor skaret mellom Midttoppen og Hettpiggen. På det ser man forøvrig 2 stykker som klatrer/klyver opp mot eggen som forbinder de to toppene. De ser ut til å ha gått opp litt før den omtalte renna. Siter
Gjest Anonymous Skrevet 19. februar 2004 Skrevet 19. februar 2004 Det dere kaller klyveruta er den mørke renna like til høyre for høyeste toppen på Morten's bilde. Jeg vil karakterisere den som et sted mellom grad 2 og 3. Gikk selv opp der uten sikring, men kameratrene jeg var sammen med ville ha tauet kastet ned til seg. Den mørke renna, ligger ikke den lenger mot vest-toppen enn den som Nils beskriver her??? På bildet jeg har ser det ut til å være lite med tak de første meterne på den renna som ligger lengst vest. Jeg var såvidt bortom for å se om det var muligheter den veien, men det såg vanskelig ut. Den renna Nils gikk opp starter rett til høyre for svaene?? Svein Siter
morten Skrevet 19. februar 2004 Skrevet 19. februar 2004 Er dere sikre på at det lyse feltet ikke er en renneformasjon, da vi gikk der så klatret vi noenlunde rett opp og kom opp på den lille skarpe kanten på eggen på bildet, omtrent der den lyse stripen kommer opp nede fra høyre. Derfra og opp til toppen var det enkel gange på ryggen. Mener å huske at da var renneformasjonen ned til høyre, men det er sikkert mulig at det er eklere enn det så ut siden jeg selv befant meg et annet sted, trygt forankret i et tau. Siter
Gjest Anonymous Skrevet 19. februar 2004 Skrevet 19. februar 2004 Hvis Espen legger ut bildet mitt.... Svein Siter
Gjest Anonymous Skrevet 19. februar 2004 Skrevet 19. februar 2004 Her er Sveins bilde! (la bare ut det store, si fra hvis du vil ha med det med strekene på) http://www.stud.ntnu.no/~espenmal/103_0328.JPG Nils: Er den steinen du snakker om kanskje den lyse nubben som stikker ut tili høyre for renna?? Siter
Gjest Anonymous Skrevet 19. februar 2004 Skrevet 19. februar 2004 Er dere sikre på at det lyse feltet ikke er en renneformasjon, da vi gikk der så klatret vi noenlunde rett opp og kom opp på den lille skarpe kanten på eggen på bildet, omtrent der den lyse stripen kommer opp nede fra høyre. Derfra og opp til toppen var det enkel gange på ryggen. Mener å huske at da var renneformasjonen ned til høyre, men det er sikkert mulig at det er eklere enn det så ut siden jeg selv befant meg et annet sted, trygt forankret i et tau. På bildet Espen la ut kan du såvidt skimte svaet som jeg mener er den lyse renna du ser (er vel for såvidt en renne). Punktet jeg trodde/mente var klyveruta er midt på bildet, rett over steinen som reflekterer lyset (ligger også en liten snøflekk der). Den mørke renna blir den lengst til høyre? Den ser ut til å være vanskelig i nedre del... Svein Siter
Gjest Anonymous Skrevet 19. februar 2004 Skrevet 19. februar 2004 Åhhh, hvorfor kunne ikke DNT satt opp denne wiren her i stedet!? Siter
Nils Skrevet 19. februar 2004 Skrevet 19. februar 2004 Hvis dere tar utgangspunkt i snøflekken i bunnen renna og går oppover litt på skrå mot venstre, forbi lys stein og til et område med småstein/grus, sees tydelig en sprekk som går (nesten) rett opp noen meter. Jeg kløv/klatret opp til høyre for denne sprekken, der fjellet er litt mørkere. Da jeg var litt høyere opp enn sprekken, og altså til høyre for denne, gikk jeg ut mot høyre hvor fjellet blir lysere igjen. Så slakt opp mot venstre, mot en lysere, stor og noe spiss stein som ser ut til å henge litt utover. Lurer på om det var den jeg klatret over, eller litt til venstre for denne?? Jeg skal laste ned bildet og få tegnet inn hvor jeg gikk. Så mailer jeg bildet til deg Espen (hvis det er greit?). Og hvis det er greit for Svein at klusser på bildet hans . Det er noen år siden jeg gikk der (1997), men jeg mener tydelig å huske hvor jeg gikk . Siter
Erik Skrevet 19. februar 2004 Skrevet 19. februar 2004 Åhhh, hvorfor kunne ikke DNT satt opp denne wiren her i stedet!? Veldig morsomt Espen. Problemet er at det er akkurat dette enkelte av oss frykter faktisk vil skje om 10-20 år. Nå har dere diskutert så mye frem og tilbake om ruten at det hadde vært ok hvis noen gadd å tegne inn den endelige ruten i bildet som Espen har lagt ut - forutsatt at dere tilslutt blir enige om enklest rute da. Er også en fordel hvis disse meldinger blir flyttet over i egen tråd med passende overskrift slik at man lett finner tilbake til det nærmere sommeren. Siter
Gjest Anonymous Skrevet 19. februar 2004 Skrevet 19. februar 2004 Hvis dere tar utgangspunkt i snøflekken i bunnen renna og går oppover litt på skrå mot venstre, forbi lys stein og til et område med småstein/grus, sees tydelig en sprekk som går (nesten) rett opp noen meter. Jeg kløv/klatret opp til høyre for denne sprekken, der fjellet er litt mørkere. Da jeg var litt høyere opp enn sprekken, og altså til høyre for denne, gikk jeg ut mot høyre hvor fjellet blir lysere igjen. Så slakt opp mot venstre, mot en lysere, stor og noe spiss stein som ser ut til å henge litt utover. Lurer på om det var den jeg klatret over, eller litt til venstre for denne?? Jeg skal laste ned bildet og få tegnet inn hvor jeg gikk. Så mailer jeg bildet til deg Espen (hvis det er greit?). Og hvis det er greit for Svein at klusser på bildet hans . Det er noen år siden jeg gikk der (1997), men jeg mener tydelig å huske hvor jeg gikk . Da var jeg på riktig sted. Syntes det ble vel utsatt på punktet der du klatret over kanten. Bildet er fritt å redigere, ikke noe "copyright" Svein Siter
Nils Skrevet 19. februar 2004 Skrevet 19. februar 2004 Da har jeg tegnet inn ruta jeg gikk opp til Hettpiggen på bildet til Svein, og sendt det til Espen (som forhåpentligvis kan få lagt det ut ). Espen: Håper du fikk svar spørsmålet ditt om den lyse steinen til høyre for renna... Siter
ods Skrevet 20. februar 2004 Skrevet 20. februar 2004 På bildet til Svein som Espen har lagt ut var det lett å kjenne seg igjen. Ruta vi gikk var rett opp bak snøflekkene. Når en begynner klatringen gir ruta seg selv følte jeg iallfall. Betraktet nedenfra var det ingen tvil om hvor jeg skulle gå. Opp fra Vestskaret til Vesttoppen er det noe friskere klatring. En må holde høyden fra bunnen av skaret og ut i vestsiden. Noen timetre bortover finner man en tydelig rennestruktur på skrå opp og bakover mot venstre. Vanskeligste passasje er omtrent midtveis til topps hvor en må traversere mot høyre på et bratt sva med små fot- og fingertak. På Larstind kan jeg ikke huske annet enn at renna fra sydvest endte opp i laveste kløfta like ved tunnelblokka. Bortsett fra Morten’s rute fra sydøst som jeg ikke har gått, må morsomste turen være å gå over nordvesttoppen og krysse kløfta. Det er ikke mange metrene ned, og takene er gode. Dette er jo en eiendommelig passasje til å være normalruten til en fjelltopp. Siter
Gjest Anonymous Skrevet 20. februar 2004 Skrevet 20. februar 2004 Opp vesttoppen fra skaret mot Hettpiggen er jo en 4-/4. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.