Gå til innhold
  • Bli medlem

Kort over Stabbursdalen (og omegn)


Ulyng

Anbefalte innlegg

Har fedtet rundt hele sommeren med hvor turen skulle gå, og hvornår vi kunne få ferie på samme tid.Men nu er beslutningen taget, flybilletten købt og pakkepanikken spreder sig.

Tager afsted d.13sept på 16 dages tur til Stabbursdalen og langs elven mod Lesjavri. Derefter (sansynligvis) tilbage mod vest og Alta. Men vi kan ikke hitte rede i hvilke kort vi skal bruge. Min vandrekammerat har bestilt kort over den første del af Stabbursdalen fra Porsangerfjorden og ind. Men er der nogen der ved hvad vi skal bruge af kort til resten af turen? Mod syd og vest.

Hvordan er fisket i den periode - tænker at strømvand er fredet, men søerne?

Har kigget andre tråde igennem her på Fjellforum, men synes ikke jeg kan finde noget specifikt om kort og fiske i denne periode.

På forhånd tak for alle svar

ulf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oversikt over topografisk hovedkartserie i 1:50000: http://www.statkart.no/filestore/Landdivisjonen_ny/Kart_og_produkter/bNorge__/Kartbladinndeling_2008_20090121.pdf

Dere trenger disse:

2035-3 Lakselv 1273

1935-2 Stabbursdalen 1143

1934-1 Cohkarássa 1133

1934-4 Gargia 1139

Og kanskje disse?

1934-2 Iesjávri 1135

1934-3 Suolovuopmi 1137

1834-1 Alta 989

Fiskeregler :

http://www.fefo.no/Finnmarkseiendommen/Internett/Brosjyrer/Fiskebrosjyre%202010/Brosjyren%20Fiske%20i%20Finnmark%202010.pdf

http://www.museumsnett.no/alias/HJEMMESIDE/stabbursnes/index.htm

I det området og i det tidsrommet dere planlegger å reise kan dere fiske i alt av vann, stille og strømmende, bortsett fra i selve Stabburselva nedenfor Njakkagorze, hvis dere kjøper årskort for innlandsfiske.

God tur, vær forberedt på at det kan bli frost så seint på sommeren.

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær forberedt på at folk der ser litt rart (merkeligt) på deg når du kommer gående med ryggsekk. De lokale fisker fra sin firehjuling. Kjører 10m, gjør et kast og kjører 10m til neste kast. Du kan altså forvente å møte noe motorisert trafikk og mange brede tråkk. Men det er fortsatt stor fisk der. Min mann var der i sommer (til fots) og fikk bl.a. mye stor harr, som er god matfisk når du steker den. Og en og annen stor ørret finnes det også. Helst på de stedene som er vanskelig tilgjengelig for firehjulinger og garnfiskere!

Forresten fant min mann et lokalt skilt som sa at mann kunne bestille fiskekort via SMS. Dette er ikke noe praktisk å gjøre underveis. Når du sender en slik SMS, får du beskjed om å betale et visst beløp til en viss konto innen en viss dato. Noe som er vanskelig å gjennomføre når du står på vidda. Jeg tror det er mer fornuftig å betale fiskekortet på forhånd med visa-kort via internett. Noen andre steder har de enklere løsningen der du bare sender en SMS som koster riktig sum.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bukker og takker for svarerne. De er meget brugbare.

@Lindap: Men vil det sige, at den generelle oplevelse med området er, at der er mange folk?? :wink: Hvad med sydpå mod Lesjavri? Hvor skal man ellers opholde sig deroppe, hvis man vil undgå "myldretid"?

@Mase:Tak for oplysningen om kort og fisketider. Godt at høre om de øgede fiskemuligheder.

Vi er klar til frost ned til komforttemp -10°C (WM-dunsække og 14mm u.lag) + generelt godt fjellvante. Jeg plejer at tage afsted sent i maj/efterår for at opleve fjellet "tomt" og farverne klare. Det jeg egentlig er mest bekymret for er, om der kommer meget regn. Så er det svært for mig at holde varmen. Tak for reminderen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mye folk, men ikke vær forundret over å bli forbikjørt av firehjuling eller terrengbil et par ganger om dagen. Det er ikke så øde som i andre fjellområder i Norge. Jeg håper for all del at dette blir begrenset til Finnmark og at vi lenger sør blir strenge mot motorisert trafikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Netop kommet tilbage i onsdags. 15 dage på fjell/vidda uden at møde en sjæl. Så vandrefalkepar og ørn flere gange. Fik også set nordlys to gange, det har jeg aldrig set før - STORT! Fik godt med ørred.

Vi havde noget blandet vejr, men intet vi ikke var forberedte på - regn,skyer,sne,frost,kraftig blæst med storm i vindstødende. Specielt de sidste dage var det koldt med is på vandet i koppen om natten. Sne/slud/storm under de to dages vandring mod Alta fra Stabbursdalsvannet. Men totalt fredeligt da vi kom til "lavlandet" ind mod Alta. Måske den bedste tur jeg har været på, i de snart 30år jeg har gået på tur i vildmarken.

Tak for hjælpen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.