Gå til innhold
  • Bli medlem

5x700 i dag!

panda

Anbefalte innlegg

Jeg tok denne turen i dag etter å ha planlagt lenge.

Rute: Sinderseter-Lamannshaugen-Helgehaugen-Sinderdalen-Rundt Øyangen-Ringkollen-Svarten-Opkuven-Sørkedalen.

Tid 9 timer 11 minutter.

Tror dette er den lettest mulige ruta. Jeg brukte sykkel ganske langt innover mot Lamannshaugen. Hadde sekk med masse sportsdrikke, noe mat og noe klær. Jeg tok imidlertid ikke med sekken på noen av toppene. Lot den ligge ved sykkelen. Tok heller ikke med drikke på toppene for å spare vekt. Drakk heller nede ved sykkelen.

Tok noen bilder men de viser stort sett meg i stadig mer sliten tilstand. Ingen vits i å offentliggjøre slikt.

Turen var ellers mer slitsom enn jeg trodde. Deler av sykkelstrekningene var vaskebrett og trillesti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med vel gjennomført! Artig, ikke sant, å endelig få gjennomført et sånt lite turprosjekt?

Interessant å se tidsbruken når du forsøkte letteste rute og med minimal bagasje osv. Vi brukte jo ca 11 timer på dagsturen i juli, som vi tok som en tur med bading, noe bagasje og mange pauser, med start Sinnerdammen (hytte) og slutt Damtjern. Antagelig enkleste variant når en ikke har bakkemannskap.

Da gjenstår å se om kommende vinter byr på bedre off piste-forhold enn i år, så jeg får tatt turen på ski!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, var innom Svarttjernshøgda også. Fin utsikt fra tårnet.

Greit å få gjennomført prosjektet når jeg har planlagt så lenge. Også greit å starte langt unna og bevege seg mot hjemme for da nytter det ikke å snu eller gi opp heller.

Når det gjelder tidsbruk tror jeg Fjellrypa & co beveget seg vesentlig raskere enn jeg gjorde. De hadde en lengre rute og tok flere pauser. Jeg var kun fokusert på å gjennomføre og kunne neppe tillate meg å gjøre noe annet enn akkurat det. Tiden betød egentlig ikke noe bortsett fra at jeg ville fort hjem før det ble mørkt eller begynte å regne.

Jeg tror ikke jeg har lyst til å gjøre dette en gang til, men det finnes jo andre tilsvarende prosjekter så nå må jeg jo finne på noe nytt å planlegge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du et gps-spor eller kart å vise frem? Hadde vært gøy å sammenligne hvor vi gikk. Du nevnte vel at du f.eks vurderte å gå stien fra Tverrsjøstallen til Svarttjernshøgda, gjorde du det? Jeg var ikke obs på den, så vi gikk blåstien fra Øljasiden. Jeg er også nysgjerrig på ditt rutevalg til Helge- og Lamannshaugen og Oppkuven.

Jeg kan tenke meg å ta turen en gang til på barmarksføre (og på ski, det var det jeg i utgpkt hadde mest lyst til), hvis jeg finner en god logistikkløsning. Men høsten blir turtett med andre prosjekter, så det blir nok tidligst neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endte med å gå stien fra Ølja til Svarttjernshøgda likevel. Stien fra Tverrsjøstallen er OK, men jeg var usikker på om den var greit merket nederst og orket ikke surre meg bort.

Lamannshaugen: Startet ikke fra selve Sinderseter men en liten grusvei som gikk inn et par hundre meter lenger nord. Denne kunne delvis sykles ganske langt innover 1-2 kilometer muligens. Fin sti fra der veien sluttet/svingte av.

Helgehaugen: God grusvei/sti bratt opp fra sørsiden. hogstfelt øverst.

Det er ikke lurt å følge terrenget mellom disse to selv om det kan se bra ut på kartet. bruk sti/vei

Oppkuven: Gikk sti fra nord (Svarten) den er greit merket men delvis i ferd med å gro igjen. Sikkert bare jeg og en og annen elg som bruker den stien. Jeg gikk den tidligere i sommer for å få GPS-koordinater på den. ca 300 meter høydeforskjell og det er litt ugunstig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.