Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kjøpt meg nye, hvordan skal jeg preppe de?

Hvordan tar man førstegangsprepping?

Er det bare å mette hele skien med gul glider (den mykeste) med smørejern?

Kan man bruke et gammelt strykejern, hvor varmt?

Må man pusse strukturen?

Og hvordan prepper man med voks og klister?

Hvordan prepper man for temperaturen som er nå ca. -3 grader?

Annonse
Skrevet

Du kan sikkert finne brosjyrer om prepping i sportsforretninger. Kikk også på nettsidene til f.eks. Swix og Bull Ski & Kajakk.

> Hvordan tar man førstegangsprepping?

> Er det bare å mette hele skien med gul glider (den mykeste) med smørejern?

Det er en lang oppskrift, men kort fortalt så smelter du inn gul glider i glisonen og sikler og børster av. Dette gjentar du noen ganger. Men ikke gå på gul glider - du må også gidde å smelte inn en kaldere glider før du drar avgårde på din første tur. Ikke legg på glider i festesonen.

> Kan man bruke et gammelt strykejern, hvor varmt?

Ja, det kan du. Men husk at varmekapasiteten på et slikt strykejern er veldig liten, så du vil få veldig ujevn temperatur. Det er også lett å skade sålen pga. for sterk varme. Varmen er avhengig av glideren - smeltetemperaturen står utenpå pakken.

> Må man pusse strukturen?

Nei, det hadde jeg ikke giddet. Sannsynligvis er fabrikkslipen på nye ski nå for tiden mer enn bra nok for deg.

> Og hvordan prepper man med voks og klister?

Sørg for å pusse festesonen på tvers med sandpapir. Deretter kan du smelte inn et lag grønn Toko. Så smelter du inn et lag Blå Extra. Da har du et glimrende underlag for festesmurningen. Dagsaktuell voks/klister legger du på utendørs i flere lag. Kork forsiktig. Er det veldig isete, bør du i stedet smelte inn isklister som grunnlag.

Husk dog at det viktigste er å komme seg ut på ski!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.