Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner på helgetur

selma

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg kunne tenke meg en liten helgetur i fjellet i løpet av september, jeg bor i Bergen og har bil. Kunne tenke meg å dra lørdag morgen og være hjemme søndag kveld. Kan evt dra avgårde fredag ettermiddag, om det er et stykke å reise til turstart. Noen som har noen gode forslag til tur? Er som sagt nybegynner på fjelltur, og vil helst ikke ha mye stigning. Er avhengig av å overnatte på hytte, og har med hund. Håper på fine forslag og tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du trenger ikke reise lengre enn inn til Vaksdal for å kunne komme deg oppover mot Høgabu turisthytte, eventuelt, inn til Eikedalen og så oppover til Vending. På begge disse er det proviant på hyttene og de er også tilrettelagt for hund.

Overnatter du på Vending kan du også benytte deg av fiskerettighetene tilknyttet til hytten :)

Kart: Kvamskogen og Bergsdalen 1:50 000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt stigning er det jo, men ikke noe sånn veldig voldsomt.

Du kan kjøre et bra stykke oppover fjellsiden i fra der du tar av v/ Vaksdal, før stien begynner på 400m (Høgabu ligger på 1000m). Derifra er det vel ca. 10-12km innover og det tar vel 3-4 timer å gå derifra, avhengig av hvor fort du går. I fra E16 er det regnet som en 6 timers tur, men da er det altså et godt stykke oppover før stien begynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo veldig greit ut! Da kan vi evt gå opp til Høgabu på fredagen, gå en lengre tur på lørdag, og så gå ned igjen på søndag.. Kunne veldig gjerne tenkt meg en 6-7 timers tur på lørdagen, noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet forslag som ikke har stigning overhodet, er fra Stølsvatnet til hytta Solrenningen (2-3 timer). Dette er i Stølheimen, 1,5 time fra Bergen. Gode fiskemuligheter når man kommer forbi de regulerte vannene.

Edit: Ser at det ikke skal være lov med hund der, men det var flere som hadde hund med seg og bodde i sikringshytta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.