Gå til innhold
  • Bli medlem

Storgrovtinden fra Bakarste Storgrovhøe


Anbefalte innlegg

Planlegger en tur til Storgrovtinden fra Bakarste Storgrovhøe i løpet august eller september langs enklest mulig trase.

Turen beskrives som delvis svært bratt og utsatt, og sikring/utstyr for rapell anbefales.

Er det noen som har erfaring med hvor det finnes rapellfester på ruten, og hvor langt tau jeg bør ha med? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Jeg gikk forbi der i fjor http://tinderanglerne.blogspot.com/2009/08/storgrovhe.html Det er klyving ned i skaret mot Storgrovtinden, og kun et sted i nedre del hvor det er såpass utsatt at mange vil føle behov for tau. Husker ingen konkrete rappellfester, men det er typisk terreng hvor det ikke burde være noe problem å finne det. Tør ikke å gjette på hvor langt tau du trenger. 50 meter burde være mer enn nok.

Bakarste Storgrovhøe sett fra Storgrovtinden http://3.bp.blogspot.com/_cBQMeuQg4lg/SpWfrVWSvFI/AAAAAAAACvg/r76kBBFgZC8/s1600-h/2009-08-08_13.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått aleine ned fra Bakarste Storgrovhøe til Storgrovtinden og det er stort sett grei klyving men det er en 3-4 m høg hammer som må forseres. Hadde ikkje anna klatreutstyr enn ei 2,4 m båndslynge som eg la rundt en stein øverst på hammeren og firte meg utfor ved å halde meg i slynga. Gode tak i fjellet for føttene. Går evt an å knytte knuter i slynga for sikrere nedfiring. Slynga på 2,4 m var ialfall lang nok til å komme "trygt" ned. Klarte deretter å hekte laus slynga siden eg ikkje gjekk opp igjen same vei. Fulgte eggen videre sørover til Heimre Illåbretinden S og returnerte langs vestkanten av Storgjuvbreen som da var nesten snøfri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått aleine ned fra Bakarste Storgrovhøe til Storgrovtinden og det er stort sett grei klyving men det er en 3-4 m høg hammer som må forseres. Hadde ikkje anna klatreutstyr enn ei 2,4 m båndslynge som eg la rundt en stein øverst på hammeren og firte meg utfor ved å halde meg i slynga. Gode tak i fjellet for føttene. Går evt an å knytte knuter i slynga for sikrere nedfiring. Slynga på 2,4 m var ialfall lang nok til å komme "trygt" ned. Klarte deretter å hekte laus slynga siden eg ikkje gjekk opp igjen same vei. Fulgte eggen videre sørover til Heimre Illåbretinden S og returnerte langs vestkanten av Storgjuvbreen som da var nesten snøfri.

Du blander vel ikke med hammeren fra Storgrovtinden mot Heimre Illåbretinden? Den har nemlig grei klyving ned mot en 3-4m høy hammer som er litt teknisk. Klyvinga ned fra Bakarste Storgrovhøe husker jeg som ganske jevn og som ikke stoppes av noen utpreget hammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"500fjell" skrev:

Du blander vel ikke med hammeren fra Storgrovtinden mot Heimre Illåbretinden? Den har nemlig grei klyving ned mot en 3-4m høy hammer som er litt teknisk. Klyvinga ned fra Bakarste Storgrovhøe husker jeg som ganske jevn og som ikke stoppes av noen utpreget hammer.

Du har sikkert rett. Eg gjekk langs heile eggen fra fremste Storgrovhøe til Heimre Illåbetinden S for et par år sidan men husker kanskje feil hvor denne hammeren er. Men da skal det vere en grei sak på tørt føre å gå uten tau mellom Bakarste Storgrovhøe og Stogrovtinden hvis man går rette traseen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen, inkludert Morten!

Til Sondre 500 fjell som kom med umiddelbar reaksjon. Du er tydeligvis like rask på PCen som på fjelltoppene! Takk for fine turbeskrivelser på sidene dine og for gode råd samt oppklaring omkring hammeren som jeg forhåpentligvis unngår på min tur!

Til Atomsilda. Jeg er i prinsippet engasjert med andre aktiviteter kommende helg, i alle fall fredag og lørdag. Det hadde vært veldig hyggelig å kunne gå turen sammen med deg. Søndag kan være en mulighet.

Sender deg en privat mail om saken!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.