Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tilfeldigheter denne morgenen ville det slik at utgangspunktet for turen ble Fondsbu i stedet for Torfinsbu som først ment. Siden turfølget også uteble ble det etter kort rådslagning med Solbjørg i solveggen på Fondsbu bestemt at dagens mål ble Snøholstinden. Huun hadde noen gode tips for å korte ned anmarsjen til dette gigantiske fjellet.

Jeg fulgte gamle "poststien" over Gravafjellet opp til Grønebekktjernet før kursen ble lagt rett mot østsiden av Snøholstinden. Meningen var å gå opp normalveien på søreggen, men mens jeg gikk mot fjellet ble lysten på å prøve østeggen større og større. Kunne ikke huske å ha lest noe spesielt hvordan denne eggen var, men om det skulle bli for galt var det jo altid mulig å snu og gå opp under snøfonnen i østsiden, noe som så ganske greit ut.

Turen opp til eggen på 1900 meter var ganske så morsom i seg selv ettersom mye av uren er av så grov stein at det til tider minnet mest om buldring. Godt å slippe den evige "Jotunheimenura" som haddde plaget beina den siste uken.

Eggen så frisk men overkommelig ut hele veien oppover og den startet også ganske snilt med en koselig hammer som bød på fin klyving på blokker med god friksjon.
Så ble det motorvei noen meter før den dramatisk smalnet av til noe av det smaleste og reneste jeg noen gang har sett i Jotunheimen. 8-10 meter med egg som var formet som en sal. Overhengt på den ene siden rett ned i breen og 30 meter med sva ned i en steinrøys på den andre. De siste meteren blir svaet brattere men eggen litt breiere. Hadde det vært vått hadde jeg snudd her, det er helt sikkert.

Etter eggen er det noen flere meter med motorvei før en hammer reiser seg dramatisk og sperrer veien. Lysten til å returnere over eggen var heller liten så etter å ha sett og tatt litt på hammeren bestemte jeg meg for å prøve. Brukte 5 min på å knyte skolisser, drikke vann og senke pulsen.
klatringen gikk veldig greit, takene var gode og friksjonen upåklagelig. Noen løse steiner er det så det er greit å ta det med ro og sjekke ut det man har ment å sette føttene på opp her.

Resten av turen opp til toppen var enkel spasering i vår kjære Jotunheimenur... :D

Turen ned nordvesteggen var en helt perfekt avslutning på en super tur. Fin klyving på forholdsvis fast stein og om man ikke er interesert i å gjøre det vanskelig er det stort sett altid fine omveier.

Returen ut Mjølkedalen trenger vell ingen nærmere beskrivelse... :)

Turen ble 23 kilometer og varte 8 timer T/R Fondsbu.

post-3263-133474712875_thumb.jpg

post-3263-133474712883_thumb.jpg

post-3263-133474712898_thumb.jpg

post-3263-133474712911_thumb.jpg

post-3263-133474712924_thumb.jpg

post-3263-133474712942_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Annonse
Skrevet

takk for en rapport jeg gledet meg skikkelig over! gikk en gang til Sjogholstind via vesteggen(2 år siden) men har senere vært skikkelig interessert i å teste ut østeggen ettersom jeg har lest at man finner litt større utfordringer en 2-3 klyveklatring. Gått noen andre ruter i jotunheimen som kan sammenlignes i vanskelighetsgrad?

Skrevet

Takk for gode tilbakemeldinger :)

Kan vell nesten si at de delene av ryggen som er mest utfordrende minner om en tøffere utgave av Uranostraversen, men denne er jo mye kortere.. Var ikke mange minuttene jeg brukte, men gøy var det! :D

• 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.