Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjelltur i februar?


RasmusPL

Anbefalte innlegg

Til de vinterkyndige herinde, som før har bidraget med gode råd:

Vi er to danskere, som til februar næste år vil på fjelltur. Vi har tre gange prøvet kræfter med Hardangervidda, med vekslende held. Vores udstyr er i orden, men har ikke stor erfaring med vinterfjellet ud over de tre ture.

Februar 2008 måtte vi afbryde en tur i Hardangervidda pga ekstrem blæst. Men februar 2008 bød vist også på særskilt dårligt vejr. Året efter havde vi en fremragende tur i påsken, hvor vi gik omkring 120 Km ud fra Finse.

Mit spørgsmål: Vil vejret i Hardangervidda med stor sandsynlighed være dårligt i februar? Er der nogen som har et bud på en alternativ destination? Vi går op til 25 km/dagen, terrænet må ikke være for kuperet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke noe spesielt mønster som tilsier at februar skal være noe verre enn andre måneder i året. Men det er jo såpass opp i høyden at når det først blir dårlig vær så blir det ganske ille. Mye mer vind oppe i høyden og da blir det fort utrivelig og vanskelig å dra på tur om det er snøvær og overskyet i tillegg.

Hvordan været blir er ganske bingo her i Norge - man vet aldri hva man får. Lykke til! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinden dere har opplevd er jo sjeldent. Samtidig er frekvensen av kuling 10-20 ganger høyrere i fjellet enn i lavlandet. Storm er sjeldent utenom på de aller høyeste toppene. For målestasjonen Slirå (1300 m.o.h) på Hardangervidda er det 1% sjanse for storm i januar/februrar, mot 0% i juni/august. (Daneviks Fjellbok, 2000). Lengre østpå, f.eks. Rondane, er mindre utsatt for den dominerende vestavinden.

Min erfaring er at det ofte er lite vind på fjellviddene midtvinters. Er det veldig kaldt blåser det ofte mer i dalene (fallvind).

Dere har den erfaringen som skal til for å respektere vinden. Det er det viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak for svaret, Fimax - det beroliger noget.

Men Tormod - dit svar undrer mig lidt. Vi har heller ikke ligefrem stabilt og forudsigeligt vejr i Danmark, men der er dog tendenser - f.eks mest frost i januar/februar, og flest storme i efteråret/ oktober + november. Vil du ikke mene at sandsynligheden for godt og smukt vejr i Hardagervidda er større i påsken end i februar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan finne endel værstatistikk på eklima.no. Her må du riktignok registrere deg for å lage rapporter.

Jeg har testet litt og februar 2008 er verste februar i perioden 2002-2009 med 8,4 ms vindstyrke på Finse i gjennomsnitt.

Minste gj.snitts vindstyrke i februar i samme periode var 2,9 m/s i 2003, og det "normale" ser ut til å være et gj.snitt på 4-6 m/s i februar (omtrent samme snittverdier for mars og april...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nesten garantert kaldere i januar/februar - den verste kulden har som regel gitt seg til påsken. Men så kommer det jo helt an på om påsken er i mars eller i slutten av april da. Har vært på påsketur noen år hvor det var nede i -35 på natten... for så neste år var det så mildt og varmt at det var en utfordring å gå på ski.

Om du i tillegg til kulde får mye vind - så blir det djevelsk kaldt.

Dette med fallvinder er jo veldig uforutsigbart og... det kan være helt vindstille store deler av turen for så plutselig å havne midt i sterke vinder som kommer ned fjellsidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den verste vinden eg har opplevd i fjellet, målt i antall avblåste tak, var var ein skjærtorsdag. Då vart det registrert bølgeblikkplater som reiste over 3km i vinden.

Det eg har opplevd som tendens, er at det er mykje skodde på sentrale deler av Hardangervidda i kalde periodar i januar og februar. Og dette er skodde som ikkje vert meldt av meteorologane. Og denne skodda er heller ikkje å sjå i områda rundt vidda.

Det viktigast når ein planlegg langtur i vinterfjellet, er nok å ta håpe på det beste men ta høgde for det verste. Nokre gonger er ein heldig, og andre gonger er det like greit å avbryte turen ved fyrste anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forstår jeg ikke helt? :)

Ofte ligger det mye skodde (tåke, lave skyer) over Hardangervidda selv når det er meldt fint vær rundt januar-mars. Har registrert dette på godværsturer i Jotunheimen, at de høye fjellene svever på et tåkehav over feks Sognefjorden med omliggende topper.

I februar i år hadde jeg en knalltur til Hardangerjøkulen, og da lå det et tåketeppe over Hardangervidda https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=19840

God tur! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har jo vært der før og vet at dette er høyfjell. Siden dere valgte å avbryte en tur en gang forstår man jo at dere har respekt for fjellet.. Påsken gir naturligvis større sjanser for bedre vær enn midtvinters, men som dere jo vet må man være forberedt på alt. Jeg legger ikke ut på lengre påsketur uten mat og utstyr som holder for noen netter i snøhule hvis det skulle bli for ille. I påska er også DNT-hyttene åpne så man kan ta inn og slappe av et døgn om det blir dårlig.

Håper dere får en fin tur! Jeg ville ha gått fra nord mot sør. Den vanligste (og som regel verste) vindretning er fra vest. Skulle det bli ille ligger det mange hytter på østsiden, så man kan alltids bøye av i den retningen og gå med vinden i ryggen. Terrenger er også "snillere" på østvidda enn i vest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Afe- tak for svaret.

Kan du beskrive dette med andre ord:

Det forstår jeg ikke helt? :wink:

Dersom det var ordet skodde du ikkje forstod, så er det som alt nevnt det same som enkelte kaller tåke:)

post-2769-133474713388_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.