Gå til innhold
  • Bli medlem

Rappelering


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Det jeg er interessert i er å høre med dere om er hvor dere har taulklemma (prusiken) når dere rappelerer. Over eller under?

Temaet må jo sies å være relevant siden en del ulykker oppstår som følge av feil bruk, eller mangel på bruk.

Hører mye forskjellig... Si din menig!

Annonse
Skrevet

På fjellsportkurset jeg var på i fjor lærte jeg at prusiken skulle være under rapellåtteren. Det var i grunnen ganske greit. Jeg rapellerte ved å bruke høyrehånden på prusikknuten. Rask rapellering ble det ikke på den måten, men en sikker metode etter hva jeg kan forstå.

Skrevet

Jeg mener prusiken bør være under åtteren, festet i den ene benløkka. Ideelt for såkalt fransk prusik, da denne kan surres slik at den blir temmelig kort. På denne måten tas det meste av lasten av åtteren, og faren for at prusiken låser seg er minimal.

Fester du prusiken over åtteren vil denne bli belastet med full last dersom den får anledning til å låse seg. Da KAN du bli hengende fast, men dette er litt avhengig av hvilken type prusik du bruker. Ta med kniv... :lol: Prusik over åtter er imidlertid mest "idiotsikker", da den låser/bremser mye hvis du slipper den.

Hvis du er litt uerfaren bør du kanskje montere prusiken over åtteren. Det kan hende du stivner til hvis noe uforutsett skjer.. Hvis du da holder hånda på en "underliggende" prusik, så vil ikke denne bremse vesentlig.

Råder deg til å prøve begge typer under kontrollerte forhold.

Skrevet

Her er lidt om hvad jeg/vi har lært og bruger af sikring ved rapelling.

Vi bruger altid to reb når vi rapeller, enten på dobbeltreb med prussiksikring eller et rapellereb, et sikringsreb og sikringsmand.

Ved prussiksikring gør vi følgende:

Til sikring under ottetallet bruger vi fransk prussik med en ca. 30 cm. prussikslynge. Den franske prussikknude kan i praksis ikke låse så hårdt at man ikke kan komme videre.

Til sikring over ottetallet bruger vi den almindelige prussikknude på en ca. 50 cm. prussikslynge. Den almindelige prussiknude kan låse totalt så den faktisk ikke kan løsnes, uden at slække på trækket i prussikslyngen.

Så når vi bruger denne sikring ved rapelling har vi altid en lang prussikslynge ( ca. 150 cm. ) med. Hvis man skal løsne en fastkørt prussik, tager vi den lange prussikslynge, binder en prussikknude et stykke over sikringsprussiken, og så kan man træde op i den lange prussikslynge, og hermed slække trækket i sikrings prussiken. Når sikringsprussiken er løsnet bør man låse rebet i ottetallet, så man kan fjerne den lange prussik.

Og til sidst vil jeg gentage hvad Torgeir skriver - prøv disse ting under sikre forhold, og gerne sammen med en instruktør.

Det er ikke farligt at klatre og rapelle, men det er livsfarligt at falde ned...

Gjest Anonymous
Skrevet

Klemmknute over eller under rappellbrems? Ingen idiotsikker løsning finnes. Foretrekker å ha klemknuten over rappellbremsen på sva, og under ved bratte rapeller. På den måten går ting ofte lettere.

Skjønner meg forøvrig ikke på de som gidder drasse med en 8'er til fjells. Sticht, atc eller annen taubrems fungerer utmerket. Plages du med at stichten låser for lett så legg inn en til karabiner mellom plata og skrukarabineren.

Skrevet
Skjønner meg forøvrig ikke på de som gidder drasse med en 8'er til fjells. Sticht, atc eller annen taubrems fungerer utmerket. Plages du med at stichten låser for lett så legg inn en til karabiner mellom plata og skrukarabineren.

Det er rigtigt at man sikkerhedsmæssigt godt kan bruge andre rebbremser end ottetallet. Men pas på med de helt små bremser som f.eks. Tube, den bliver lynhurtig meget varm.

  • 3 år senere...
Skrevet

Jeg bruker en vanlig rapellbrems som jeg synes er veldig god å bruke, blir fort sliten i armene men er veldig gode å bruke til små rapeller.

Skal man ta lange rapeller er jeg rett og slett ikke sikker, for så langt har jeg desverre ikke klart å komme :twisted:

Skrevet

Du skal ha prusik under "rappeleringsmiddelet", for om ikke den låser seg selv, så vil den sette seg fast og ikke ha sjangs til å gå gjennom 8'ern eller hva enn man bruker.... Ellers vil jeg anbefale denne: http://www.oslosportslager.no/product/2754/7892/342129/Petzl_Reverso_taubrems.html

Den er for det første for to tau, som er bedre sikkerhet (fjellklatring). For det andre kan den henges i standplass, og med en karabin til låse automatisk (om du slipper tauet), og når du bruker 2 tau, så rappellerer du hele 50 til 60m, og ikke 25 til 30 om gangen. Klatrer dere 3 stk, så kan han som leder, sikre annenmann, og tredjemann samtidig på hvert sitt tau oppover. Pluss den er fin til rappellering. Eneste brems jeg har med på tur, bortsett fra en reserve i sekken.

Skrevet

Prusiken skal være under 8ern eller hva du nå bruker. det jeg synes er emst intresant er hvilken tjukkelse på tauet dere bruker? 5,6,7mm? er klar over at dette også har med hvor tykt tauet du rapellerer på er. synes selv 6mm passer best alround men at 7mm er best på 13mm

forøvrig bør man bruke prusik uansett hva man driver med australks, oppned eller vanlig rappel

Skrevet

prusikslynga skal vel ha diameter på omlag halvparten av rappelltauet? er forøvrig for å ha løkka under rappell, med passelig antall vindinger bør den låse som den skal. husk at fransk prusik skal ikkje ha så mye ekstra slynge!

Skrevet

Jeg anbefaler alle interesserte å delta på et kurs eller i det minste lese en av håndbøkene som finnnes om emnet . Det er vel 3 stk. som er utgitt på norsk de siste 2 år.

Prusikk: Som noen sier over bør diameter være i forhold til tauet du klatrer på. Til 10,5 mm. tau 6-7 mm. prusikk. Til 8,5 mm. tau 5. mm prusikk.

Når det gjelder debatten om prusikk over/under taubrems, har trenden i Norge de siste 10 år klart pekt mot å ha den under bremsen, med fransk prusikk knute. Man må vikle den nok ganger rundt tauet til at den ikke kommer inn i taubrems. Lengde på prusikk uknytt kan være 110-120 cm. Mange har altfor lang prusikk !!

Fordelen med prusikk under brems er at den ikke låser seg fast på tauet , og du må bruke kniv for å få den opp.

Den er alltid innenfor rekkevidde, og under god kontroll.

Ulempe :Test den før bruk , den kan skli på tauet . Her kan faktorer som glatt(nytt) tau spille inn, eller om tauet er vått.

  • 3 år senere...
Skrevet

Rappell:

Jeg har tenkt å bruke to karabinere festet i taubremsen for å gi mer friksjon ved rappell. Da er det ok å bruke 2 stk, snudde, vanlige karabinere ikke sant?

Skrevet

for det første så er det ingen ting som heter fransk prusik. Prusik er en knute, fransk klemknute en annen også har vi også vikingknute alle disse er i katogorien klemknuter.

Vi man vil følge den norske standaren som skal læres bort og som jeg mener man bør følge når man sitter å gir råd på et forum. Så skal det legges en fransk klemknute under repell åtteren eller taubremsen, denne skal så klikkes inn i lårløkken.

Prusik er en knute som fases ut da den er mye dårligere enn både vikingknuten og franskklemknute. Værken på bre eller i klatring så driver vi/man opplæring på den lenger.

Eks etter dødsulykken i dirdal så begynte man å gå over til å ha klemknuten under åtteren isteden for over, da dette var skyld i uykken.

Jeg anbefaler å sjekke opp NKF sitt metodesett for å se hvilke metoder man har blitt enige om at skal læres bort på Norske kurs.

Skrevet
Rappell:

Jeg har tenkt å bruke to karabinere festet i taubremsen for å gi mer friksjon ved rappell. Da er det ok å bruke 2 stk, snudde, vanlige karabinere ikke sant?

Du skal alltid ha 1 skrukarabin i taubremsen! Den andre du skal bruke bør også være skru.

Skrevet

Du skal alltid ha 1 skrukarabin i taubremsen! Den andre du skal bruke bør også være skru.

Alle klatreteoribøker jeg har lest slår generelt fast at 2 vanlige karabinere (snudd) erstatter én skru.. Gjelder ikke ved rappellering?

Skrevet
for det første så er det ingen ting som heter fransk prusik. Prusik er en knute, fransk klemknute en annen også har vi også vikingknute alle disse er i katogorien klemknuter.

quote]

TAKK! Der kom du meg i forkjøpet ;)

Skrevet

Alle klatreteoribøker jeg har lest slår generelt fast at 2 vanlige karabinere (snudd) erstatter én skru.. Gjelder ikke ved rappellering?

Hehe nei jeg synes ikke det :D usikker på hva som "gjelder"..

Hadde du vært komfortabel med at noen sikrer deg med to vanlige karabinere istedenfor en skru?

Skrevet

Prusik under med skrukarabin i lårløkka. Skal være så kort at tauet låser i taubremsen, uten at prusik stopper mot bremsen, hvis man må holde seg til hodet med begge hender eller må bruke hendene til annet enn å kontrollere rapellen man driver med.

Som nevnt over er Prusik en knute også kalt klemheist, fransk klemknute(fransk prusik) er en annen knute og så har vi Vikingknute(klemknute) som sitter godt på våte/isete tau.

Holder meg til Prusik i 7-8mm tau. Det funker.

Skrevet

Prusik en den knute som Karl Prusik viste verden i 1930'erne, men idag er det i internationale termer både navnet for en klemknute, klemknuteslyngen og så selvfølgelig fortsat for Karl Prusik sin knute.

Af friktions/bremse/klem knuter, er der vel 4 "kendte": Prusikknuten, Fransk Prusik, Vikingknuten og Klemheist. Bachman knuten er også en populær knute til "jumar klatring" (uten jumar), da karabinkrogen kan bruges som "håndtag".

Prusikknuten er den velkendte symmetriske knute, som både Norsk Klatre- og Brelitteratur anbefaler grundet sine gode låseevne og egenskaber til å låse om tauet i begge retninger (på godt og ondt).

Fransk Prusik bliver også brugt i den Norske litteratur, med henvisning til rappell og redning.

Vikingknuten låser ikke så bra som Prusikknuten, og dette er også argumentet til mange af de som velger å bruge den (eg bruger viking og fransk).

Det siges også at vikingknuten bare låser i én retning. Det er sådan set rigtig, når vikingknuten får belastning den anden vei, endre den "form/utseende" og bliver til en Klemheist. Klemheist er en "vikingknute på hodet". Man bør være opmerksom på at overgangen fra Viking til Klemheist kan reslutere i at kunten ikke låser med en gang...

Hvilken knute en skal bruge er der ingen facit på, mam må vælge den eller de knuter man liker. Man må bare kende til knutens styrke og svagheter, og da må klateren/brevandren selv vurdere hvad som er mest hensigtsmessig for han/hun i situationen.

Skrevet
Prusikknuten er den velkendte symmetriske knute, som både Norsk Klatre- og Brelitteratur anbefaler grundet sine gode låseevne og egenskaber til å låse om tauet i begge retninger (på godt og ondt).

Sjekk metodesettet til NKF. Prusikk anbefales absolutt ikke lenger. Den fases faktisk ut. Du kan eksempel spør noen som har gått klatreinstruktør metode kurset i det siste (eks undertegnende). Eller du kan spør en klatreinstruktør 1 eller 2.

Jeg har fått demonstrert at prusikk til bruk ved rappelering, hvor du fester den under åtteren fungerer svært dårlig og etter dirdalsulykken for mange år siden så anbefales det jo absolutt ikke å bruke denne over åtteren.

Fransk klemknute er og blir det beste alternativet.

  • 2 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.