Gå til innhold
  • Bli medlem

Toppturer i närheten av Oppdal

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Tar gärna emot tips på toppturer i och i närheten av Oppdal!

Tänkte åka dit under påskahelga för lite off-pist och randonne turer, men har inget koll på vad som finns i området. Har bara hört att det skall vara bra ställe.

Tackpå förhand för er hjälp!

//Urban

• 2 uker senere...
Annonse
Skrevet

I umiddelbar nærhet til Oppdal har du ikke de største utfordringene - men det kommer an på hva du er ute etter. Du har tilgang til skikkelig fin skikjøring ved å gå litt med utgangspunkt i alpinanlegget. F.eks Kinnpiken som er en topp opp og til høyre etter Stølen. Har lagt inn en beskrivelse her: http://www.freeride.nu/resort/tip.php?id=223 . Noen av de fineste turene går nok fra Vangslia, ta til venstre ved toppheisen og du har alle muligheter til fantastiske åk. Greit med en bil eller taxiskiing så slipper du å stake tilbake, og du får adskillig flere høydemeter.

Ellers så har du renna ned Almannaberget som ligger på andre siden av bygda. Du ser renna tydelig fra anlegget i Vangslia. Dette er en litt mer krevende tur, og er vel å karakterisere som en klassiker. (ikke så bratt som det ser ut til) For de virkelig gode toppturene må du ta av vestover og kjøre mot Sunndalsøra. Her er det enorme muligheter, fantastiske alpine topper, og alt for omfattende til at jeg kan nevne alle muligheter her. Du kan jo spørre på forumet på friflyt.no

Skrevet

Vær dog obs på at offpisteområdene i Oppdal er skredutsatt. Kona vokste opp på gården under det mest populære henget (Kvolven) - 500 m vest for det preparerte området. Skredet går langt ned i bjørkeskauen - faktisk over turløypa - når det løsner som verst, men det er lenge siden sist. For hele Vangslia og mellom Vangslia og Ådalen gjelder at nordvesten gir fine forhold, både for løssnøkjøring og skred. Jo kraftigere vind og mer nysnø, jo mer skredfare. i 1969 rotet en gjeng som var på tur i dårlig vær (hadde gått mot Blåøret fra toppen av Vangsliheisen) seg bort i hengene over bekkdalen som krysser transportløypa (8-tallsløypa) fra Vangslia til Ådalen. Løste ut et stort flakskred. Tror det var 7 som omkom. Gikk dagesvis før de fant de siste. 6 meter nede de som lå dypest.

Har lurt på om off-pisteaktiviteten har vært så stor senere år at kjøringen bidrar til at snøen ikke får skikta seg og at det derfor ikke går flakskred?

Noen turer i Oppdal (slett ikke alt er toppturer): http://www.oppdal.com/?itemid=612 let ellers litt på www.oppdal.com

Skaff deg kart, kjør RV70 mot Sunndalsøra og til høyre inn Storlidalen, se på f.eks Neådalssnota, Storsalen (Storsomrungnebba), Kråkvasstind i tillegg til de som ligger i turbanken. I det hele tatt masse flotte turer fra Storlidalen. Om du går til Trollheimshytta (ikke på randonné...!) er hviledag der med tur på Snota en klassiker. Er du riktig sprek tar du med Neådalssnota på vei fra Storlia til Trollheimshytta.

Videre mot Sunndalsøra: På Gjøra tar du til v og kjører opp Snøgutu (ta med kjetting!) til Vangshaugen (KNT). Råstu er en påskeklassiker. Mange andre topper vestover. Ned til Sunndalsøra, mot Kr. sund og til høyre på Ålvundeid og inn Virumdalen til Dalsbøen - Dronningkrona!!! (Søk på forum) Fra S.øra mot Molde og inn Øksendalen til Brandstadbu - Fløtatind o.fl., er bruker det å være svensker på topptur i mai. I stedet for inn Øksendalen kan du fortsette mot Molde til Eidsvågen, ta av til Eresfjorden og videre inn mot Eikesdalen. Nok topper for mange påsker...

Ta evt E6 mot Oslo og gå på Snøhetta, ikke minst Vesttoppen. Knutshø er også et fint fjell, men neppe bratt nok for deg?

Prøv noen goggle-søk på disse toppnavnene +ski, tur e.l.

Alt dette er innenfor ca 2 t kjøring fra Oppdal. Men med unntak av Storsalen (også der lang og slak anmarsj, men bratt etterhvert, og første del av returen), Dronningkrona, Øksendal og Eikesdalen er nok randonnéutstyr overkill. Så pass mye gåing at ikke altfor ekstreme telemarkski er langt bedre. (Har dog møtt folk på vei fra Haukelisæter til Hellevassbu med randonnéutstyr - det er så absolutt overkill!)

Skrevet

Jeg brukte helt vanlige løypeski med stålkanter og relativt myke alpina-støvler på Dronningkrona. Det funket helt fint opp men var litt plundrete ned igjen. Med en eller annen form for fjellski med stålkanter osv burde man være tilstrekkelig skodd. Skifeller imidlertid, synes jeg man MÅ ha opp her.

Forøvrig en fantastisk fin tur med 1600 slitsomme høydemetre opp og ikke minst ned.

Skrevet

Panda - helt OK med slike ski du beskriver på Dronninga, men her vil man få en fin tur med randonnéski også. (Og som du sier litt mellom linjene ville turen ned kanskje blitt artigere med litt solidere ski... Har selv frydet meg ned på sånt utstyr du beskriver - men da var føret bra.) Poenget mitt er at på de fleste turene jeg nevner er det så mye slakt lende at randonnéski blir direkte uegnet, eller i alle fall langt dårligere enn vanlige fjellski.

Det er vel bare for de som til stadighet ferdes i Eikesdalsfjella, Sunnmørsalpene, deler av Jotunheimen eller Lyngsalpenedet i det hele tatt er bryet verd å investere i randonnéutstyr. Ellers er man bedre tjent med telemark for de bratteste turene og sollide fjellski for resten.

Skrevet

Veldig enig med deg Carl Bj. Det funker nok best med solide Telemarkski eller lignende.

Poenget mitt er heller noe i retning av at det er mulig å gå den typen turer uten å svi av diverse tusenlapper i sportsbutikken på ultrafete ski. Litt synd hvis man lar vær å gå en fin tur fordi man tror man ikke har utstyr til det mens det man har egentlig er bra nok.

Var nettopp innom en skibutikk og hjalp en kompis som trengte nye ski. Jeg ble overrasket over å se så mye dyre og relativt ekstreme ski som de solgte. De aller fleste mennesker trenger jo egentlig bare helt vanlige løypeski. Likevel kjøper de dyre greier beregnet på helt andre aktiviteter enn de faktisk utøver.

Dronningen er en av de fineste turene jeg har gått. Jeg var i tvil om utstyret mitt holdt mål, og lurte litt på om jeg skulle forsøke i det hele tatt. Men selv om det ikke funket optimalt var det bedre å gå turen og plundre litt ned igjen enn ikke å gå turen i det hele tatt.

Skrevet

Jepp. Og det skal være veldig bratt før slitet opp med tungt utstyr (stive sko og breie ski og solide bindinger) oppveies av gleden ned igjen. Et tips: Skiene er viktigere enn skoa for kjøringen - har noen ganger brukt gåskoene på kjøreskiene, mye bedre opp og brukbart ned.

Angrer jeg kastet de gamle langrennsskoa for 75 mm rottefella. Kunne brukt dem og hatt kjøreskoa i sekken på tur opp... Spart noen gnagsår.

Skrevet

Masse fine tips til Sunndalen der Carl! Bra tema det der med lang innmarsj. De gangene man må gå et stykke inn for å komme til de virkelig fine åka bruker jeg en metode som funker bra. Labber inn med lærstøvler på normale toppturski (type 75-85 under foten og lett) og har T1 i sekken. Skifter som oftest på vei opp eller på toppen.

I forhold til skredfare i Oppdal er den nå uansett minimal så seint på året, slik at den kalkulerte risikoen blir i den nedre del av skalaen. Deriomot å herje rundt i Paradis og Nirvana (TH for Hovden) Kvolven? etter store snøfall er vel å dra det litt langt. (slik desverre noen gjør en gang i blandt) Men hvis man forutsetter en viss evne til å kalkulere risiko, er du rimelig trygg nært alpinområdet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.