Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet

Leste artikkelen(e) i dagbladet og VG i dag. Utifra det som er å lese der hadde denne gruppen relativt god erfaring fra før og de hadde forberedt seg, om enn kanskje ikke godt nok, på elva. De sier i ettertid at de syntes det var vanskelig å finne god nok informasjon (noe jeg etter annen erfaring med norge og lokale bygder kan tro på) om elva og forholdene.

De hadde visst feilest ett kart og trodde de var lenger opp i elva, men når de oppdaget feilen forsøkte de å komme seg i land. Noe fire av båtene klarte (de båtene der personene ble funnet på land i fin form), mens de to siste båten ikke klarte det og resultatet ser man jo i dag. 4 døde og en alvorlig skadet.

Det er tragisk når sånt skjer, men istedenfor å avfeie det som "dumme og uerfarne utlendinger" bør man kanskje heller fokusere på hva som kan gjøres for å hindre dette i å skje igjen uten at elvene må stenges for alt annet enn kommersiell og godkjent trafikk?

Skrevet

God erfaring spiller liten rolle hvis man dropper basic rutiner som synfaring av elva... Tragisk at det skal få en slik utgang.

Norge er et paradis for elvepadling. Skal alt som er farlig og ikke padlbart merkes er det en gigantisk jobb. Og hvis man først begynner å merke noe slik at folk blir vant til det må alt merkes, ettersom folk da regner med at alle farlige strekninger er merket. Et annet problem er at graden av fare varierer mye. Ei elv som er helt kurant den ene dagen kan være livsfarlig ei uke etterpå pga endring i vannstand.

Sjoa er vel en av elvene i Norge det er lettest å få informasjon om. Det er blant annet 5 firma som driver kommersiell rafting der. Og det er i tillegg en av elvene som blir mye padlet med kajakk. Tror mye av grunnen til at det skjer såpass mange ulykker med utenlandske grupper er ulik kultur med tanke på akseptert risiko under ekstremsport.

Skrevet

Ulykken var 100% Ukrainernes egen feil, de synfarte ikke elva. Det er helt basic og noe man alltid gjør når man padler i ei ny elv.

Som knutis sier, Sjoa er en av elvene du kan lettest få informasjon om. Det kryr av andre padlere der og det er masse lokalkjente. De hadde bare trengt å spørre noen lokale raftere. Hverken merking eller forbud (som ville gå i strid med allemannsretten btw.) er realistiske. Det er alt for mange farer i den norske utmark til at vi kan merke dem alle, folk må bruke skjønn.

Skrevet
Ulykken var 100% Ukrainernes egen feil, de synfarte ikke elva. Det er helt basic og noe man alltid gjør når man padler i ei ny elv.

Som knutis sier, Sjoa er en av elvene du kan lettest få informasjon om. Det kryr av andre padlere der og det er masse lokalkjente. De hadde bare trengt å spørre noen lokale raftere.

Gruppa prata knapt nok engelsk, difor den store forvirringa om antall forulykka rett etter ulykka. Utan at eg får sjekka det

så tviler eg på at det er store mengder informasjon om rafting i Sjoa på russisk. Neppe mange lokalhelter å spørre som kan

russisk heller.

Men dei burde synfara elva.

Skrevet

Gruppa prata knapt nok engelsk, difor den store forvirringa om antall forulykka rett etter ulykka. Utan at eg får sjekka det

så tviler eg på at det er store mengder informasjon om rafting i Sjoa på russisk. Neppe mange lokalhelter å spørre som kan

russisk heller.

Men dei burde synfara elva.

De kunne fint ha gjort seg forstått med kropsspråk, kart og peke på kartet, enda bedre ved å suplere med ordbok. Finn ordet for rafte og få de lokale til å peke på kartet for hvor rafte, hvor ikke rafte. Vannstand god/dårlig? Helt basic ting.

Skrevet

Gruppa fekk ikkje ein gong forklart tydeleg til politi og redningsmannskaper kor mange

mennesker som var i elva etter at ulykka var eit faktum.

Ser for meg at den "spørre med handgestikulering måten" like godt kunne endt med

samme resultat.

At dei ikkje synfara var nok kardinalsynden. Men dei får nok også ein del ufortjent pepper

for andre forhold av folk som har lite eller ingen erfaring med rafting.

Blant anna politimannen som var intervjua på NRK 23 nyhetane laurdagskvelden.

Dei lokale raftingselskapa har også eigne interesser i svartmålinga av private aktører i elva.

Skrevet

Det som har kommet frem av mer eller mindre sikre fakta i ettertid av ulykken sier for meg at dette er en ulykke som også kunne skjedd norske så godt som utenlandske.

De trengte flere dager i elva, planla med kart og flyfoto. Så på hvor de skulle være i elva og hvor de skulle opp. De feilberegna kartet, noe som kan skje de fleste en gang eller to i livet vil jeg tro, og dessverre rakk ikke alle båtene å komme seg i land der de hadde planlagt å avbryte ruten. Man kan jo spekulere og si at det er noe de sier i ettertid for å redde sitt rykte, men jeg tror at når man har mistet 4 nære venner er ikke det høy prioritet. Det feilbergegna kreftene og dreit seg ut med manglende sikkerhet.

En utrolig ting med historien er jo at to overlevde å gå med elva under steinblokken som har vært vist på bilder i media. Slik burde jo ikke gå i det hele tatt. Utrolig :D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.