Skau Skrevet 21. november 2004 Skrevet 21. november 2004 Snøen er kommet og det er tid for ny sesong Kjøpte telemarkski i fjor, men de har tørket helt under + at det har kommet noen fine ripper i dem . Skiene glir neste ikke + at snøen klumper seg under. Noen som vet råd? Tenke på og vokse dem i år men har i peling kordan man gjøre det? Skal også ha meg nye telemark sko for toppturer, noen som har noe å anbefale? Takker for alle svar. Siter
bertil Skrevet 21. november 2004 Skrevet 21. november 2004 Snøen er kommet og det er tid for ny sesong Kjøpte telemarkski i fjor, men de har tørket helt under + at det har kommet noen fine ripper i dem . Skiene glir neste ikke + at snøen klumper seg under. Noen som vet råd? Tenke på og vokse dem i år men har i peling kordan man gjøre det? Skal også ha meg nye telemark sko for toppturer, noen som har noe å anbefale? Takker for alle svar. Lever skia inn til prepping på ein sportsbutikk. Dei kan også slipe sålen for deg, det kostar nokre hundrelappar... Alternativt er det berre å gå på ein sportstbutikk, få tak i brosjyrene til swix, der står det alt, kjøpe voks og bruke eit gammalt strykejern(utan damp) og eit som du kan avsjå til denne bruken. Les brosjyrene og sett i gang! Det er mangel på voks som gjer at dei er heilt tørre under. Sko for topptur: Tja, kjem an på kva du meiner med topptur, men dersom det er topptur for køyringa sin del: gå for plast, scarpa t2 eller t3(dei er litt for låge tykkjer eg..) Det blir jo tyngre, men stabiliteten er uovertruffen.. bertil Siter
Svein Skrevet 22. november 2004 Skrevet 22. november 2004 Kjøpte telemarkski i fjor, men de har tørket helt under + at det har kommet noen fine ripper i dem . Skiene glir neste ikke + at snøen klumper seg under. Noen som vet råd? Jeg legger på et tynt lag med glider etter bruk. Gjerne en dag eller to etter bruk. Gnir inn med kork. Ellers bør vel skia vokses skikkelig en gang eller to pr år. Kommer an på skia og hyppig bruk. Har merket meg at etter at jeg bytta ski for 2 år siden, fra ski med lys/"blank" såle til ski med svart såle, at de nye skia tørker mye raskere ut. Sikkert noen som har mer peiling enn meg og kan si hvorfor.... Siter
Stig Skrevet 22. november 2004 Skrevet 22. november 2004 Jeg har kun erfaring fra langrenn, men regner med at prinsippene for telemarkski er ganske like. For å unngå tørr såle, er det kun gjentattt voksing som hjelper. Enkelte hevder at skisåler som står uvokset over tid, oksyderer og mister evnen til å absorbere voks. Disse vil dermed fort bli tørre uansett hvor mye man vokser dem. I så fall bør man slipe seg ned til "fersk" såle igjen før man starter metningsprosessen. Disse folkene sliper nyinnkjøpte ski, og sørger for at sålene alltid er satt inn med voks. Andre hevder derimot at denne frykten for oksydering av plasten er ubegrunnet og at sålene ikke taper seg selv om man skulle oppbevare dem i tørr tilstand. Et kjerringtips: Sett skiene inn med myk voks (lavt smeltepunkt) om våren og oppbevar dem på et varmt sted sommeren igjennom. F.eks. oppunder garasjetaket e.l. Da har du skikkelig mettede ski til høsten. Noen døgn med badstuebad på moderat varme skal visst også gi supegli. Siter
panda Skrevet 22. november 2004 Skrevet 22. november 2004 Himmel og banan, må man virkelig gjøre alt det der for å gå på ski ?? Jeg har stort sett klint blått under midten og grønt foran og bak og det har funket helt greit. Er det bakglatt prøver jeg med rødt. Går ikke det er det omtrent sommer og jeg går på stranda istedet. Men skjønner jo at dette begynner å bli en tanke foreldet liksom. Håper jeg kan fortsette å tusle på ski UTEN å henge de under taket i badstuen hele sommern slik noen foreslo. Siter
Svein Skrevet 22. november 2004 Skrevet 22. november 2004 Himmel og banan, må man virkelig gjøre alt det der for å gå på ski ?? Jeg har stort sett klint blått under midten og grønt foran og bak og det har funket helt greit. Er det bakglatt prøver jeg med rødt. Går ikke det er det omtrent sommer og jeg går på stranda istedet. Men skjønner jo at dette begynner å bli en tanke foreldet liksom. Håper jeg kan fortsette å tusle på ski UTEN å henge de under taket i badstuen hele sommern slik noen foreslo. Siter
Håvard Skrevet 23. november 2004 Skrevet 23. november 2004 Panda, Jeg har et "bilde" av deg på ski. Høyre arm og fot samtidig fremover, deretter venstre arm og fot. Gjerne hvor fremføringen av stavene skjer i en sirkel slik gamlekara gjorde....... Skulle jeg ta feil, så sorry Skau, Voks skiene jevnlig. Ski med god glid er langt lettere å kjøre med. Har sålen blitt grå (tørr), mett den skikkelig: Varm inn voks (svak varme på strykjernet=spesielt viktig på svartsålen som vel de fleste har idag). La skia stå til avkjøling 30 min. Sikle så bort all voks med plastsikling. Gjennta denne behandlingen 3-4 ganger. Senere holder det som regel å glide skia èn gang pr... tja 4-5 tur. Å glide skia èn gang tar ikke mer enn 5-6 min. Kjøp deg ei kantfil og "frecshe" opp kantene noen ganger iløpet av sesongen. Utstyr og voks for hele sesongen koster ca halvparten av èn gangs behandling ved bortsetting av jobben. Siter
panda Skrevet 23. november 2004 Skrevet 23. november 2004 Panda, Skulle jeg ta feil, så sorry Klart du tar feil Lykke til med de nye meiene på rulatoren Bjørnings Siter
Even E Skrevet 27. oktober 2005 Skrevet 27. oktober 2005 Jeg bruker scarpa T-2 termo til både toppturer og bakkekjøring. Er veldig fornøyd med dem, og det er nydelig å slippe alt lissestyret jeg hadde i mine gamle Garmont sko. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.