Gå til innhold
  • Bli medlem

Kite over Hardangervidden


Anbefalte innlegg

Heisann friluftsmennesker=)

Jeg har fått meg en ny hobby, nemlig kiteing. Og jeg sett for meg at det må være fint å ta noen dager og kite over Hardangervidden. Jeg lurte på om noen hadde noen erfaringer å dele med meg? Jeg har ikke begynt planleggingen noe særlig, men har sett for meg at det går noen daler som går ganske langt over som kan være fine å holde seg i med sjangs for stabile vindforhold=)

Det hadde vært kjekt om noen hadde noe å dele med meg her. Og hvis noen vil være med er det helt klart muligheter for det=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele østvidda er veldig bra for kiting. Det vanligste er nok å starte i området ved Halne og kite sørover. Man kan også starte på Finse men da blir det mer kupert i starten. Mot sør er vidda kupert så da blir vinden noe mer ustabil og det er fare for gåing. Daler er generelt en dårlig idé pga ujevn eller svar vind, men det beror selvsagt på vindretning. Store åpne områder er desidert best.

Kryssing av Hardangervidda med kite er er fabelaktig flott tur som anbefales på det sterkeste. Skaff deg to parispulker som du setter sammen som en katamaran og har i ca 10 m taudrag festet til trapeset. Da velter ikke pulken og den kjører heller ikke i deg om du tryner. Stort sett alle som kiter på tur bruker denne set-upen. (Å kite med ryggsekk med noe vekt i er både tungt og vanskelig, og anbefales ikke.) Rando eller telemarkutstyr bør brukes.

Du bør ha noen dager til rådighet i tilfelle lite vind, ugunstig vindretning eller for mye vind. En god treningstur som kan gjennomføres på en helg er Halne - Raudhellern - Tuva - Halne. Da vil du være i gode områder mht. gunstig vind hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ta for all del hensyn til villrein.

Veldig viktig! Dess lenger utpå vinteren/våren, dess viktigere. Simlene går drektige og tåler lite press. I kalvingen på senvinter/tidlig vår sier det seg selv at man skal ligge lavt (noe som er vanskelig for en kite..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.