Gå til innhold
  • Bli medlem

Pakking av klær og utstyr til barn..?

Imse

Anbefalte innlegg

Nå visste jeg ikke hvo4r jeg skulle legge dette innlegget, så jeg legger det her.

Og spør, hvordan i huleste klarer dere å pakke til små barn og få de med på tur uten å bære dere i hjel?

Vi har 3 små på 3 1/2, 5 og 7 år og skal være borte en uke på telttur. Nå skal vi telte der vi parkerer, siden det er en fin plass bare 10mil herfra som for oss er rene ferieparadiset( les: fjell i nærhet, padlevann 5meter fra lavvoen, sandstrand og vann som ikke er for kaldt). Noen fleredagers vandretur med disse små orker vi ikke, vi har endelig klart å blåse liv i teltturer igjen, og det må bli noen kompromisser med 3 små hvor minstejenta ikke går enda( og kommer til å gå så dårlige at det må bli kanoturer når hun blir eldre, og det er null problem, da femundsmarka bare er noen få mil unna).

Men sånn som i dag, jeg er FLAU over det lille fluttelasset jeg har pakket..

-1sekk med klær til ungene, ca 3skift( noen flere sokker og truser), ullgenser, regnklær( sparer vindjakke, tar regnjakka her), støvler, joggesko( de drar i crocks( parkatisk i kano).

-1 sekk med klær til oss, 2-3 skift, ullgenser + regntøy, marsjstøvler klarer seg i regnværer, vi skal ikke vasse i elver.

-2 plastkasser, en med tørre matvarer, og her har jeg tatt med litt ekstra, 3 kjekspakker, 2 hermetikkbokser med spaghettigryte, ellers lette ting som havregryn og grahamsmjøl( til pinnebrød), syltetøy på flaske, konsentrert saft.. En kasse med stormkjøkken, noen kokeredskaper, et sett skje, kniv, gaffel, dyp og flat tallerken og kopp til hver, grillspyd, kniv, en liten fjel, rødsprit...

-Siden vi ikke skal vandre har jeg også tatt med 1 oppvaskbalje, oppvaskkost+zalo, skrubb til stormkjøkkenet, en liten pose med noen få klyper, klessnor, fyrstikker og myggspiral.

- 5 rednings/flytevester, tar enormt med plass, men er like viktig som førstehjelpsmappa..

- En bag med badetøy pluss håndklær( denne hadde vi redusert til en 10-del om vi ksulle padle fra sted til sted eller vandre)

5 soveposer( voksipose til minstejenta, den tar like stor plass som 2 av de andre :) )

2 liggeunderlag + stor luftmadrass( de fleste skjønner at den hadde ikke blitt med på kanotur/vandretur)+ pumpe.

- Kamera, en liten boks med spill( 15x15x5xm stor), 2 bøker til ungene og 2 pocket til mor..

- Liten øks og liten sag.

Herlighet, dette står på trappa nå mens vi vneter på at mannen skal komme fra jobbe og kjøre oss over grensa.. Det er et HELT FLYTTELASS jo :)

Nå trenger jeg tips, nøyaktig hva pakker dere til så små, hva kutter dere ut, og hva mener dere er nødvendig?

Jeg har ikke tatt med kart og kompass, skal ikek noe sted der dette er nødvendig, vi skal i et skogområde med en sjø( sjø demt opp av trängseldammen i älvdalen) hvor vi er godt kjent og hvor det ikke bare plutselig blir tåke..

Jeg kan pakke smått til gubben og meg og få med alt vi trenger på hver vår ryggsekk, men til ungene..

Glemte å nevne en hel bag med sondemat, sprøyter og styr til minsta som må sondemates i tillegg til det ho spiser.. Og en kjølebag med mat( den er bare med fordi vi skal ligge fast og frodi søstra mi skal dit også og kan kjøre frem og tilbake til butikken for å fryse ned kjøleelementer, sondematen må oppbevares kaldt)..)

Hva er trikset med små barn? Kano eller rett og slett ligge fast slik vi gjør?

Jeg føler meg som en bytulling med alt det pikkpakket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er akkurat tilbake fra en 4-dagers fjelltur med min 3,5 åring. Jeg får med meg alt vi trenger i en sekk, men den blir skrekkelig tung og vi baserer oss derfor oftest på basecamp-prinsippet. I lavlandet pakker jeg lettere, og da er vi mer mobile. I kano pakker jeg alt jeg har lyst på. :wink:

Jeg kutter nok på antall skift i forhold til det du skisserer, bruker telt i stedet for lavvo, sovepose i stedet for voksipose, tenker nøye gjennom menyen for å minimere vekt og slipper sondemat-problematikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Dytter opp denn gamle tråden min jeg. For nå skal vi på 4-5 dagers padletur i femundsmarka.

Og lurer på hva dere pakker til ungene på en så kort tur?

Vi har som nevnt 3 barn og 2 hunder og er 2 voksne.

-1 eller 2 ekstra skift i tillegg til det de har på seg+ et skift ullundertøy?

- Regnjakker i stedenfor vindjakker?

-Ulltøy MÅ med, det har ikke vært så varmt i det siste, forrige uke brukte jeg ullgenseren hver dag på telttur.

- Null og miks av leker? Mulig et blad hver seg og en bok til mor.

Jeg synes det er vanskelig å pakke lite nok. Synes det fort blir mye mat-pikkpakk også. Har med stormkjøkken+ rødsprit+fyrstikker, en visp, trestekespade og en liten sleiv, mat for 5 dager til 5 stykk, hundemat for 5 dager, en rull ducktape+tynt tau+pressening, førstehjelpsutstyr(liten mappe), liten øks, 5 soveposer, 5 liggeunderlag, 5 rednings/flytevester,telt...

Ja, det blir jo et helt flyttelass.. Riktignok har vi to kanoer, men det skal jo ut og inn i telt hver dag.

Hvordan gjør dere andre det? Pakkelister hadde vært fint å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må først si det høres jo ut som en velidig fin tur :) kunne godt tenkt meg det selv.

jeg syns ikke 4-5 dager er så kort tur eller ;) (har kun vært på 2 overnatinger selv) :)

Er det noe som bruker bleier? eller er ikke noe ulyker?,jeg har valgt og bruke blei på min på 3 år nå i sovepose (slutta med blei får 1 mnd siden men fortsatt noen uhell) er ikke spesielt moro og prøve og vaske sovepose ute i skogen eller og ligge i en sovepose med tiss.

Her er pakk listen min (ca da jeg ikke skrev sist gang)

Junior:

1 stk sett med ullundertøy

1 stk jakke (som er vantett)

1 stk "dress" som er veldig liten og vantett.

3 bukser,3 genser,3 underbkser,3 sokker,3 t-shorter 3 stk bleier (til og sove med på natt og hvis man eventuelt går tom får klær)

støvler (han har bare jogge sko som tøker ok fort men som ikker liker vann)

1 stk sovepose junior lyngen veier 800gram komfor til +8 og tar 4 liter plass(http://www.helsport....modeller/Lyngen) hvis det er kaldere bruker han hakli dun som veier 1.3kg og tar 8 liter pakk volum (http://www.helsport....ler/Haukeli_dun) komfo på -4

til telt som bruker vi BD firslitht (http://www.blackdiam...firstlight-tent) som veier ca 1.4kg og tar 4 liter i volum.

Til liggeunder lag bruker han bamse,tar utrolig plass men kjekt da man kan bruke det til små rase pauser osv,er på utsiden av sekken.

jeg bruker 7 UL http://www.sportsnet...id=5233&cid=543

til koke på sommer bruker jeg en liten toppmontert brenner (imppuls kjøp pga primus streika på sommer pga bruker feil) http://www.klikk.no/...ticle448133.ece

til og lage maten har jeg et trangia sett http://www.xxl.no/vi...undra-3-1009406

så det er ikke så mye jeg har med meg på turrer,holder til 2 overantinger med 1 60 liter sekk.

det som egetlig er utfordringen som ofte går igjen her er sovepose,liggunderlag,telt

kanskje du bør bytte ut noe utstyr? se da hva som tar mest vekt/størelse får eventuelt og bytte ut.

Hvis dere har eldre soveposer så ville jeg vurdert og bytte dem til noe letere/mindre da det tar mye plass.

er jo veldig bra dere har Kano :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et bleiebarn( minsta er psykisk og fysisk utviklingshemmet) og en som bruker nattbleier, så det har vi med, og slipper uhell på natt.

En av de har ajungiliak mammut, og resten av oss har store soveposer( snører att enden på posene til de andre 2), kan ikke investere i flere poser akkurat nå. Liggeunderlagene sittes på i kanoene og er sånn sett ikke i veien og de veier jo ikke noe særlig med tanke på at det er kano. Føler at det bunner i klær og annet utstyr.

Det jeg er mest usikker på er sko. Joggesko er OK å gå i om vi tar en vandretur i løpet av turen. Liker ikke joggesko i kano, både fordi jeg ofte lett blir våt på beina ved inn og utstigning av kano og de sitter fast på beina ved velt. Bruker crocs på beina ved padling( + ullsokker). Føler jeg ikke vet om de trenger gummistøvler eller ikke, ingen av oss har vannavvisende joggesko.. Til basecamp hadde jeg gjort det, på tur der ting skal padles med og bæres inn og ut av kanoen er jeg er usikker. Været meldes vel litt usikkert med tanke på nedbør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet ikke hvordan det fnugere,men hvis du ikke skal lage bål er det neste umulig og tørke sko,dvs hvsi det ikke er sol og pent vær.

jeg vet ikke hvordan det er og bruke plastikposer oppe i skoa når dem er våte? om det vil fungere.

Plastikstøvler vil jo og ta veldig stor plass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.