Gå til innhold
  • Bli medlem

Dagens bilde, med muligheter for bildekritikk/tips

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fotografert denne hauken i dag. Men er det noen som med sikkerhet kan fastslå om det er en hønsehauk eller spurvehauk. Jeg heller til det siste etter en del googling. Men ikke lett å fastslå med sikkerhet.

hauk.jpg

• Liker 4
Annonse
Skrevet (endret)
  Fjell64 skrev (På 29.3.2025 den 21.28):

Fotografert denne hauken i dag. Men er det noen som med sikkerhet kan fastslå om det er en hønsehauk eller spurvehauk. Jeg heller til det siste etter en del googling. Men ikke lett å fastslå med sikkerhet.

hauk.jpg

Ekspander  

Hønsehauk hann? (Nede til høyre). Bredere hofter og hette.

Spurvehauk hunn er ganske lik, men smalere hofter, uten hette og kortere stjert.

PXL_20250331_145256771.MP.jpg

Endret av Omnilite
Text ble ikke med
  • Liker 3
Skrevet (endret)
  Omnilite skrev (På 31.3.2025 den 14.55):

Hønsehauk hann? (Nede til høyre). Bredere hofter og hette.

Spurvehauk hunn er ganske lik, men smalere hofter, uten hette og kortere stjert.

PXL_20250331_145256771.MP.jpg

Ekspander  

Takk for boksiden du postet. Den var til god hjelp. Du har nok rett i at det er en hønsehauk. I tillegg så jeg nærmere på beina i bildet jeg postet først. De ser ut til å være ganske kraftige. Mens spurvehauken har tynne bein. Noe som også er tydelig på bilder jeg har funnet frem til på nettsiden til noen fuglefotografer.

Her er et annet bilde fra serien jeg tok, som viser toppen av hodet tydligere.hauk2.thumb.jpg.e58459079c21d63534ff871e4cb2603f.jpg

En flott fugl.

Endret av Fjell64
Utdypet tekst + rettet skrivefeil.
  • Liker 1
Skrevet
  Fjell64 skrev (På 1.4.2025 den 20.56):

Takk for boksiden du postet. Den var til god hjelp. Du har nok rett i at det er en hønsehauk. I tillegg så jeg nærmere på beina i bildet jeg postet først. De ser ut til å være ganske kraftige. Mens spurvehauken har tynne bein. Noe som også er tydelig på bilder jeg har funnet frem til på nettsiden til noen fuglefotografer.

Her er et annet bilde fra serien jeg tok, som viser toppen av hodet tydligere.hauk2.thumb.jpg.e58459079c21d63534ff871e4cb2603f.jpg

En flott fugl.

Ekspander  

Flotte bilder!

Boksiden er fra Gyldendals store fugleguide. De aller fleste fugler som finnes i Nord Europa (og Norge) er beskrevet der med tilsvarende illustrasjoner.

Selv håper jeg på å få noen bra inflight bilder av Fiskeørn i sommer, og å få det til fra kajakk blir ekstra utfordrende.

• Liker 2
Skrevet (endret)
  Omnilite skrev (På 1.4.2025 den 21.38):

Flotte bilder!

Boksiden er fra Gyldendals store fugleguide. De aller fleste fugler som finnes i Nord Europa (og Norge) er beskrevet der med tilsvarende illustrasjoner.

Selv håper jeg på å få noen bra inflight bilder av Fiskeørn i sommer, og å få det til fra kajakk blir ekstra utfordrende.

Ekspander  

Takk for info om boken, da er boken bestilt. Fant en nettbutikk som fortsatt hadde den, selv om den var utsolgt fra forlaget. Jeg har boken Vinterfugler. Men den er ikke like systematisk i beskrivelsen av alle detaljene og variasjon i fjærdrakt avhengig av alder, kjønn og årstid. En del arter gjør det ganske vanskelig å finne ut av hvem de er. Det er ikke så lenge siden jeg begynte så smått å sysle med fuglefoto. Så mye å lære.

Endret av Fjell64
Glemt ord
Skrevet
  Fjell64 skrev (På 2.4.2025 den 20.23):

Takk for info om boken, da er boken bestilt. Fant en nettbutikk som fortsatt hadde den, selv om den var utsolgt fra forlaget. Jeg har boken Vinterfugler. Men den er ikke like systematisk i beskrivelsen av alle detaljene og variasjon i fjærdrakt avhengig av alder, kjønn og årstid. En del arter gjør det ganske vanskelig å finne ut av hvem de er. Det er ikke så lenge siden jeg begynte så smått å sysle med fuglefoto. Så mye å lære.

Ekspander  

Boken finnes også å få kjøpt som app. Da har man den alltid i lommen. Anbefales! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.