+Fjell64 Skrevet 29. mars Skrevet 29. mars Fotografert denne hauken i dag. Men er det noen som med sikkerhet kan fastslå om det er en hønsehauk eller spurvehauk. Jeg heller til det siste etter en del googling. Men ikke lett å fastslå med sikkerhet. 4 Siter
Omnilite Skrevet mandag kl 14:55 Skrevet mandag kl 14:55 (endret) Fjell64 skrev (På 29.3.2025 den 21.28): Fotografert denne hauken i dag. Men er det noen som med sikkerhet kan fastslå om det er en hønsehauk eller spurvehauk. Jeg heller til det siste etter en del googling. Men ikke lett å fastslå med sikkerhet. Ekspander Hønsehauk hann? (Nede til høyre). Bredere hofter og hette. Spurvehauk hunn er ganske lik, men smalere hofter, uten hette og kortere stjert. Endret mandag kl 15:00 av Omnilite Text ble ikke med 3 Siter
+Fjell64 Skrevet tirsdag kl 20:56 Skrevet tirsdag kl 20:56 (endret) Omnilite skrev (På 31.3.2025 den 14.55): Hønsehauk hann? (Nede til høyre). Bredere hofter og hette. Spurvehauk hunn er ganske lik, men smalere hofter, uten hette og kortere stjert. Ekspander Takk for boksiden du postet. Den var til god hjelp. Du har nok rett i at det er en hønsehauk. I tillegg så jeg nærmere på beina i bildet jeg postet først. De ser ut til å være ganske kraftige. Mens spurvehauken har tynne bein. Noe som også er tydelig på bilder jeg har funnet frem til på nettsiden til noen fuglefotografer. Her er et annet bilde fra serien jeg tok, som viser toppen av hodet tydligere. En flott fugl. Endret tirsdag kl 21:08 av Fjell64 Utdypet tekst + rettet skrivefeil. 1 Siter
Omnilite Skrevet tirsdag kl 21:38 Skrevet tirsdag kl 21:38 Fjell64 skrev (På 1.4.2025 den 20.56): Takk for boksiden du postet. Den var til god hjelp. Du har nok rett i at det er en hønsehauk. I tillegg så jeg nærmere på beina i bildet jeg postet først. De ser ut til å være ganske kraftige. Mens spurvehauken har tynne bein. Noe som også er tydelig på bilder jeg har funnet frem til på nettsiden til noen fuglefotografer. Her er et annet bilde fra serien jeg tok, som viser toppen av hodet tydligere. En flott fugl. Ekspander Flotte bilder! Boksiden er fra Gyldendals store fugleguide. De aller fleste fugler som finnes i Nord Europa (og Norge) er beskrevet der med tilsvarende illustrasjoner. Selv håper jeg på å få noen bra inflight bilder av Fiskeørn i sommer, og å få det til fra kajakk blir ekstra utfordrende. 2 Siter
+Fjell64 Skrevet onsdag kl 20:23 Skrevet onsdag kl 20:23 (endret) Omnilite skrev (På 1.4.2025 den 21.38): Flotte bilder! Boksiden er fra Gyldendals store fugleguide. De aller fleste fugler som finnes i Nord Europa (og Norge) er beskrevet der med tilsvarende illustrasjoner. Selv håper jeg på å få noen bra inflight bilder av Fiskeørn i sommer, og å få det til fra kajakk blir ekstra utfordrende. Ekspander Takk for info om boken, da er boken bestilt. Fant en nettbutikk som fortsatt hadde den, selv om den var utsolgt fra forlaget. Jeg har boken Vinterfugler. Men den er ikke like systematisk i beskrivelsen av alle detaljene og variasjon i fjærdrakt avhengig av alder, kjønn og årstid. En del arter gjør det ganske vanskelig å finne ut av hvem de er. Det er ikke så lenge siden jeg begynte så smått å sysle med fuglefoto. Så mye å lære. Endret onsdag kl 20:24 av Fjell64 Glemt ord Siter
Freebird Skrevet i går, 06:53 Skrevet i går, 06:53 Fjell64 skrev (På 2.4.2025 den 20.23): Takk for info om boken, da er boken bestilt. Fant en nettbutikk som fortsatt hadde den, selv om den var utsolgt fra forlaget. Jeg har boken Vinterfugler. Men den er ikke like systematisk i beskrivelsen av alle detaljene og variasjon i fjærdrakt avhengig av alder, kjønn og årstid. En del arter gjør det ganske vanskelig å finne ut av hvem de er. Det er ikke så lenge siden jeg begynte så smått å sysle med fuglefoto. Så mye å lære. Ekspander Boken finnes også å få kjøpt som app. Da har man den alltid i lommen. Anbefales! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.