Populært innlegg bernt Skrevet 24. januar 2021 Populært innlegg Skrevet 24. januar 2021 Nordmarka, Klæbu, Olympus TG-6 11 Siter
Vandrefalken Skrevet 25. januar 2021 Skrevet 25. januar 2021 (endret) Elsker snø, kulde og fint vær. 😊 (Litt usikker på hvordan et panorama bilde viser her, sletter om det ser helt på trynet ut 😅) Edit: så ikke så verst ut om man trykket på det. (PC) Endret 25. januar 2021 av Vandrefalken 5 Siter
bernt Skrevet 25. januar 2021 Skrevet 25. januar 2021 Måtte nesten ta med dette også. Fremdeles Nordmarka, Klæbu, Olympus TG-6 9 Siter
Populært innlegg Heriks Skrevet 23. februar 2021 Populært innlegg Skrevet 23. februar 2021 Det går i blått om dagen ... månen over Hiortfjellet ... 17 Siter
Populært innlegg Imp Skrevet 4. mars 2021 Populært innlegg Skrevet 4. mars 2021 Ulv og jeg på tur over tåkehavet i går kveld 10 Siter
Populært innlegg Heriks Skrevet 4. mars 2021 Populært innlegg Skrevet 4. mars 2021 Lys! Svalbard er ordentlig fint om dagen! 14 Siter
Populært innlegg Heriks Skrevet 20. mars 2021 Populært innlegg Skrevet 20. mars 2021 Teller vel ikke som turbilde når det er utsikten fra kontoret .. men er jo fjell da om ikke annet Ellers er det mye fint lys om dagen, får nyte solnedgangene mens man har dem. 20 Siter
varmtvann Skrevet 21. mars 2021 Skrevet 21. mars 2021 Heriks skrev (8 timer siden): Teller vel ikke som turbilde når det er utsikten fra kontoret . Herregud jeg vil også ha sånn utsikt fra kontoret! Fantastiske bilder du har lagt ut i denne tråden. 2 Siter
Populært innlegg +Espen Ørud Skrevet 1. april 2021 Populært innlegg Skrevet 1. april 2021 Måneskinn over påskecamp på Nadjetjavri 11 Siter
+Espen Ørud Skrevet 2. april 2021 Skrevet 2. april 2021 Det dukket opp en enslig busk i solnedgangen på fjellet... 3 Siter
+torese Skrevet 5. april 2021 Skrevet 5. april 2021 (endret) Med litt cropping ble bildet ganske bra. Historien er at hunden snudde og ville hjem etter 100 m. Tilfeldigvis var lyset perfekt og bildet ble bedre enn forventet. Vi kom oss på tur etterhvert. Bildet er tatt med telefon Huawei p30 pro med +1 på kompensasjon for eksponering og blå snø. Tore Endret 5. april 2021 av torese 7 Siter
+Fjell64 Skrevet 5. april 2021 Skrevet 5. april 2021 (endret) Pollen sesongen har vært i gang en stund allerede. Her er bilde jeg tok i på en tur i forrige uke. Jeg la merke til at det kom en liten sky av pollen da jeg subbet bort i en busk ved stien. Tenkte jeg skulle prøve få et bilde av pollenspredningen når jeg knipset borte i noen av raklene, mens jeg holdt kamerat i den andre hånden. Beskjærte bildet en del for fjerne mine egne fingrene og få mer fokus på detaljene. Gjorde ikke så mange forsøkene, så det kan været verd å gjenta for å se om jeg kan treffe enda bedre med fokus og lukker hastighet, ved å prøve ut litt andre kombinasjoner av innstillinger på kammeret. Prøver utfordre meg selv litt fotografisk når jeg er på tur, for å få litt naturdetaljer i tillegg til landskapsbildene. Endret 5. april 2021 av Fjell64 Utdypende tekst. 6 Siter
Populært innlegg Heriks Skrevet 6. april 2021 Populært innlegg Skrevet 6. april 2021 Veldig pent, men bør nytes på avstand om dagen i følge varsom.no 11 Siter
varmtvann Skrevet 6. april 2021 Skrevet 6. april 2021 Heriks skrev (20 minutter siden): Veldig pent, men bør nytes på avstand om dagen i følge varsom.no Er det flere ledige jobber der du holder til om dagen? Siter
Heriks Skrevet 6. april 2021 Skrevet 6. april 2021 varmtvann skrev (50 minutter siden): Er det flere ledige jobber der du holder til om dagen? Ja, hvis du er naturforvalter kan du bli kollegaen min. Ellers er det stadig utlysinger av jobber på Svalbard innen ganske mye forskjellig. Anbefales. 1 Siter
varmtvann Skrevet 7. april 2021 Skrevet 7. april 2021 Heriks skrev (9 timer siden): Ja, hvis du er naturforvalter kan du bli kollegaen min. Ellers er det stadig utlysinger av jobber på Svalbard innen ganske mye forskjellig. Anbefales. Er dessverre helt ukvalifisert men kanskje jeg må se på andre jobbutlysninger. Siter
Populært innlegg Heriks Skrevet 12. april 2021 Populært innlegg Skrevet 12. april 2021 Man skulle jo tro at man ble lei av å fotografere de samme fjellsidene dag ut og dag inn .. men nei, alltid noe nytt å finne selv i ting man har sett tusen ganger før. Nytter ikke å utsette til i morgen, da ser det helt annerledes ut. Og skulle man bli lei fjellsider så kan man jo alltids variere med et reinsdyr ... eller for en kort periode en solnedgang i ny og ne, midnattssol om ei uke nå så da er det slutt på den morroa.... 13 Siter
+Fjell64 Skrevet 18. april 2021 Skrevet 18. april 2021 Et lite "vårtegn" fra dagens tur nedenfor Kolsåsstupene. 1 1 Siter
Gjest Skrevet 26. april 2021 Skrevet 26. april 2021 (endret) Som fersk fotograf skal man ha litt flaks. Ikke det at dette bildet er noe unikt, men omstendighetene og hvordan det skjedde var både komisk og morsomt. Komisk fordi festen sluttet 10 minutter før bildet ble tatt, og jeg hadde selvfølgelig fått for meg at "this is the moment"😂. Etter å ha satt opp stativ og kamera og satt på kamera på automatisk bildetegning, var det morsomt at denne morgenfuglen ble veldig interessert i å lette og lande fra kameraet. Aner ikke hva som trigget den oppførselen til fuglen, for min atferd (snøfting og ustø gange) burde skremt den opp i det høyeste treet. Endret 26. april 2021 av Nikke Siter
Gjest Skrevet 30. april 2021 Skrevet 30. april 2021 Skulle tatt flere bilder på fjorårets langtur i Finnmark, men som fersk fotograf så har jeg enda ikke "foto refleksen" inne. Gjorde et forsøk på å fange både plantene og bevegelse i samme foto, men ikke enkelt. Skulle kanskje også ha sentrert planten. Siter
Vandrefalk Skrevet 1. mai 2021 Skrevet 1. mai 2021 Nikke skrev (10 timer siden): Skulle tatt flere bilder på fjorårets langtur i Finnmark, men som fersk fotograf så har jeg enda ikke "foto refleksen" inne. Gjorde et forsøk på å fange både plantene og bevegelse i samme foto, men ikke enkelt. Skulle kanskje også ha sentrert planten. Planten er perfekt plassert... Siter
+Espen Ørud Skrevet 1. mai 2021 Skrevet 1. mai 2021 (endret) Nikke skrev (18 timer siden): Skulle tatt flere bilder på fjorårets langtur i Finnmark, men som fersk fotograf så har jeg enda ikke "foto refleksen" inne. Gjorde et forsøk på å fange både plantene og bevegelse i samme foto, men ikke enkelt. Skulle kanskje også ha sentrert planten. Jeg ville faktisk heller flyttet den store planten enda lengre ned. Det "tar i bruk" større deler av bildeflaten og gjør gjerne at man bruker lengre tid på å betrakte bildet. Den beste øvelsen jeg kan anbefale ferske fotografer som ikke har "fotorefleksen inne" enda er å lese om komposisjon og deretter se masse gode bilder. F.eks her der nåløyert for å få presentere bidler er rimelig smalt: https://1x.com/ Og så bruke litt tid til å reflektere over hvilke komposisjoner og "fotoregler" som passer med de bildene du virkelig liker og så vil man gjerne bli mye mer bevisst på komposisjoner og plasseringer f.eks Selv vet jeg at jeg bruker mye plassering ihht til det gyldne snitt, men at jeg har en tendens til å plassere elementer enda litt lengre ut mot kantene enn selve "gullsnittet" - antaklig fordi jeg syntes det "aktiverer mer bildeflate" og at det gjør at man "tilbringer mer tid i bildet": https://www.flickr.com/photos/espenorud/ Endret 1. mai 2021 av Espen Ørud Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.