Fotogubbe Skrevet 21. august 2019 Skrevet 21. august 2019 1 time siden, Espen Ørud skrev: Reflekser av hva? Du har fått til et flott multebilde, men jeg får ofte uønsket lys på mine bilder. Reflekser var feil valg av ord - sorry! Siter
+Espen Ørud Skrevet 21. august 2019 Skrevet 21. august 2019 33 minutter siden, Fotogubbe skrev: Du har fått til et flott multebilde, men jeg får ofte uønsket lys på mine bilder. Reflekser var feil valg av ord - sorry! Takker så meget. Jeg foretrekker å ta disse bildene når dert er overskyet. Om det ikke er det forsøker jeg ta de i skyggen. Jeg kan endog finne på å holde en stor diffuser over mens jeg tar bildet for å ikke få for hardt lys. Denne gang hadde jeg dog "flaks" med overskyet vær. 1 Siter
Fotogubbe Skrevet 22. august 2019 Skrevet 22. august 2019 (endret) Hva er anbefalt bildestørrelse her forumet? Ser at mitt siste bilde fremstår som direkte uskarpt dersom man ikke klikker på det og ser det i fullskjerm-visning. Endret 22. august 2019 av Fotogubbe Siter
Populært innlegg Fotogubbe Skrevet 24. august 2019 Populært innlegg Skrevet 24. august 2019 (endret) Vivassvatnet er en kort tur fra Valldal. Mange fine teltplasser og fiskemuligheter. Menneskene på bilde er små i det storslagne landskapet. Endret 24. august 2019 av Fotogubbe 11 Siter
+Espen Ørud Skrevet 26. august 2019 Skrevet 26. august 2019 På 21.8.2019 den 22.13, Fotogubbe skrev: Du har fått til et flott multebilde, men jeg får ofte uønsket lys på mine bilder. Reflekser var feil valg av ord - sorry! Som en illustrasjon tok jeg under multeplukking i går to eksempelbilder med mobilen som har tre objektiver å velge mellom og tok et med snevert utsnitt og ett med vidvinkel for å illustrere det jeg forklarte tidligere. For å unngå uønsket skinn/reflekser ble sekken satt for å skjerme for det direkte sollyset. Det skaper noe jeg gjenre kaller "åpen skygge", nemlig skygge i nærhet til mye sollys som igjen gir et godt og jevnt lys på objeket man ønsker fotograferer fordi lyset kommer inn fra alle kanter... Tror ikke bildet ble av de skarpeste dog da hovedfokus her var å illustrere hvordan skygge motivet kan hjelpe mot alt for sterkt lys som gir skinn/refleks.... 1 Siter
Elisabeth-81 Skrevet 31. august 2019 Skrevet 31. august 2019 Naail venter på at reinsdyra skal komme tilbake. Han ventet forgjeves. Men det var forsåvidt greit at han sysselsatte seg selv med rolig aktivitet ved teltet. Bildet er fra Veodalen i Jotunheimen. Jeg skulle prøve meg som klimaflyktning midt i fellesferien. Ingen videre god idé når man er folkesky og ikke tåler så bra varme 😅 Selv om det var kaldere enn hjemme, var det ikke langt ifra kaldt. Akkurat her fikk vi faktisk være i fred da, for alt unntatt knott og mygg! Jeg har lært at på sommeren må man holde seg veldig langt unna røde T'er og 2000-meters topper hvis man vil være i fred 😅 8 Siter
Populært innlegg +Espen Ørud Skrevet 1. september 2019 Populært innlegg Skrevet 1. september 2019 To gode kompiser på 9 og 11 fikk en flott avslutning på lakseseongen 2019 som ble avsluttet i går. (Laks fikk de på land også https://www.youtube.com/watch?v=mF5auDv0rxQ ) 14 Siter
Populært innlegg Kristian V. Skrevet 1. september 2019 Populært innlegg Skrevet 1. september 2019 Hardangervidda forrige søndag, med kurs mot Hellevassbu 16 Siter
Tom B Skrevet 6. september 2019 Skrevet 6. september 2019 Endelig i gang med Nytt og bra fotoutstyr,Utrolig gøy se at en oppgradering i fra rimelig kamera og linser til bedre utstyr, Gøy å ta bilder igjen. Bilde tatt i Syltefjordelva. 8 Siter
+Bjellesau Skrevet 9. september 2019 Skrevet 9. september 2019 Tjern 1418 på Kistenutmassivet 08.09.19, Haukeliseter. 9 Siter
Populært innlegg +Espen Ørud Skrevet 15. september 2019 Populært innlegg Skrevet 15. september 2019 Som ett ledd i trimplanene kan man likegodt ta med det tunge kameraet i sekken når man jakter. Selv om jeg er over middels fornøyd med bildekvaliteten på Samsung S10+ så er nuh engang fullformat med ordentlig glass noe HELT annet: Lagopus by Espen Ørud, on Flickr 15 1 Siter
+Boggabogg Skrevet 18. september 2019 Skrevet 18. september 2019 På 15.9.2019 den 16.03, Espen Ørud skrev: Lagopus by Espen Ørud, on Flickr Å, så fint bilde av ei sovende rype! Ja, for den sover bare, ikke sant? Siter
+Espen Ørud Skrevet 18. september 2019 Skrevet 18. september 2019 17 minutter siden, Boggabogg skrev: Å, så fint bilde av ei sovende rype! Ja, for den sover bare, ikke sant? Selvsagt. Egentlig var den mer sjenert enn trøtt... 2 Siter
Terka Skrevet 18. september 2019 Skrevet 18. september 2019 (endret) @Gittiamo på jakt etter solnedgangen forrige fredag. (Tatt med Samsung S7, ingen etterbehandling (Det kan jeg for lite om😄) ) Endret 18. september 2019 av Terka 7 Siter
Fotogubbe Skrevet 18. september 2019 Skrevet 18. september 2019 (endret) Prøvde meg på en lite vellykket bildekommentarer. Endret 18. september 2019 av Fotogubbe Siter
Terka Skrevet 18. september 2019 Skrevet 18. september 2019 (endret) @Fotogubbe, konstruktive tilbakemeldinger er alltid velkommen 👍🙂 Jeg har fått meg meg litt om om enkle regler som "bevege seg inn eller ut av motivet", linjer "inn" for å få dybde, deling av høyde ift horisont ++ Men her var det bare snakk om å få hansken å hånda og mobilen opp fra lomma før motivet hadde passert 😄 Her har jeg har jeg tatt et utsnitt og leka meg litt på telefonen, men jeg liker fortsatt originalbildet best pga mer luft/horisont osv. (antagelig pga at jeg var der og så hele scenarioet 😄) Endret 18. september 2019 av Terka 4 Siter
Fotogubbe Skrevet 18. september 2019 Skrevet 18. september 2019 Det ble veldig bra! Kjenner meg igjen i det å fange lyset der og da, for i neste øyeblikk er det borte Begge komposisjoner fungerer, både versjonen nå og den mer midtstilte. 1 Siter
Gittiamo Skrevet 18. september 2019 Skrevet 18. september 2019 Jeg fotobomba jo Terka her og selv om jeg er neste litt manisk opptatt av «rule of the third” så liker jeg lengden og midtstillingen selv. Var noe med at jeg gikk hele lengden. Veldig glad i det bilde 😀 Men jeg var på sopptur i dag og dette er min form for soppjakt. Tatt med iPhone 7. Savner kamera for jeg digger å ta makrobilder. Bildene er uredigerte. 7 Siter
esphojo Skrevet 21. september 2019 Skrevet 21. september 2019 Traff på denne lille saken her i kveld 5 Siter
tklami Skrevet 22. september 2019 Skrevet 22. september 2019 (endret) Solnedgang oppe ved suleskard Noen få minutters mellomrom mellom disse to bildene. Gøy og se hvor stor forskjell det var på lyset Endret 22. september 2019 av tklami 7 Siter
frankdrebin Skrevet 22. september 2019 Skrevet 22. september 2019 Finfint turvær på sunnmøre i dag. Ikke fornøyd med måten P20Pro kjører skarphet oå og automatisk fargebehandler bilder, men helhetlig er kameraet i den godt nok. 4 Siter
Bjørn J Skrevet 22. september 2019 Skrevet 22. september 2019 58 minutes ago, frankdrebin said: Finfint turvær på sunnmøre i dag. Ikke fornøyd med måten P20Pro kjører skarphet oå og automatisk fargebehandler bilder, men helhetlig er kameraet i den godt nok. Et tips er å ta bilder i RAW-format (DNG), det støttes av telefonen din dersom du fotograferer i pro-modus. Bilder i dng-format inneholder mye mer bildeinformasjon enn ferdige jpg-bilder, og når du kjører dem gjennom en råfilkonverter kan du hente frem masse detaljer i skygge- og høylyspartier som ikke vises på jpg-bildene. Du kan også justere fargene slik du vil ha dem, og det samme gjelder skarpheten. De to vedlagte bildene (tatt med S7) viser en JPG rett fra kameraet, og en DNG som jeg har etterbehandlet. Se hvor mye av himmelen som er utbrent i JPG-bildet, men som likevel er mulig å hente frem. 1 Siter
frankdrebin Skrevet 22. september 2019 Skrevet 22. september 2019 Det var en god periode jeg hadde min trofaste Nikon D90, fotograferte i RAW og brukte lightroom til å raffinere. Interessen har siden dabbet og jeg har tatt stadig færre bilder. Motiv og komposisjon er det viktigste for meg. Jeg er opptatt av å finne halvautomatiske moduser som fanger godt nok det jeg peker på. Jeg har nettopp fått p20pro, så jeg skal eksperimentere videre med den. Målet er å få noe som er godt nok uten etterbehandling. Siter
Populært innlegg +Miamaria Skrevet 22. september 2019 Populært innlegg Skrevet 22. september 2019 Dette er riktignok gårdagens bilde, men jeg synes det var så kult at sola fikk parykk at det får bli med likevel. 13 Siter
+Espen Ørud Skrevet 22. september 2019 Skrevet 22. september 2019 På 18.9.2019 den 20.12, Gittiamo skrev: Jeg fotobomba jo Terka her og selv om jeg er neste litt manisk opptatt av «rule of the third” så liker jeg lengden og midtstillingen selv. Var noe med at jeg gikk hele lengden. Veldig glad i det bilde 😀 Men jeg var på sopptur i dag og dette er min form for soppjakt. Tatt med iPhone 7. Savner kamera for jeg digger å ta makrobilder. Bildene er uredigerte. Flotte skildringer av sopp... 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.