Gå til innhold
  • Bli medlem

Skal gå 4-dagers tur i Jotunheimen


tutla

Anbefalte innlegg

Hei,

samboeren og jeg skal gå fire dager i Jotunheimen i sommer. Fondsbu-Skogadalsbøen-Olavsbu-Gjendebu-Fondsbu.

Det er første gang med en slik tur, men vi er i grei fysisk form.

Har du noen tips til oss? Noe vi bør få med oss, se, ta med oss etc.

Takker for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gnagsårplaster!!! Har vært en uke i jotunheimen nå og helene mine ser ikke bra ut...

Noe som også kan være kjekt å ha med er en god bok eller to, jeg kan garantere deg at du får god tid til å lese(hvis du pleier å lese da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gå omtrent den samme turen selv om et par dager. Fondsbu-Skogadalsbøen - Krossbu - Leirvassbu - Olavsbu - Fondsbu.

Det ser ut til å være to muligheter fra Fondsbu til Skogadalsbøen, enten over Sløtafjellet eller via Mjølkedalen.

1. Noen som har noen kommentarer til hvilken rute vi bør ta ?

2. Må vi ha breutstyr/breerfaring hvis vi skal gå over Sløtafjellet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Första frågan är vägvalet mellan Fondsbu och Skogadalsbøen - är inte det en rätt lång etapp? Urdadalen, som jag aldrig gått, ser ut att vara närmast (om den inte är ohyggligt stenig). Fleskedalen är dock enligt min mening Jotunheimens vackraste dal; tyvärr blir vägen rätt trist när man sen vänder norrut. I Fleskedalen ska man f ö tälta för maximalt utbyte.

Mellan Skogadalsbøen och Olavsbu finns minst två varianter (själv har jag gått tre ...). Raudalen är lättast och kanske att rekommendera i dåigt väder. Skogadalen och den höga övergången är annars intressantare, även om jag vill minnas att man blir blöt om fötterna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei marmotta.

Turen Fondsbu-Skogadalsbøen er estimert til 7 timer, og vi har vurdert det som overkommelig den første dagen. De påfølgende dagene blir det 6- og 5-timers etapper.

Hvilke hytter ligger i Fleskedalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timmar verkar stämma med Til Fots.

Det finns inga hytter i Fleskedalen, och därför är det inte så många som går där. 2002 gick jag från ett ställe nära Fondsbu till Fleskedalen och mötte inte en enda människa. I Jotunheimen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er turen gjennomført og jeg kan anbefale å gå inn fra Tyinholmen gjennom Koldedalen, deretter gjennom Urandalen - hvis du skal til Skogadalsbøen. Her får du en fantastisk utsikt til Falketind, Uranostinden og deretter Hurrungane. Dessuten en trivelig tur, hvis du ser bort fra at den siste tids regn medfører noe glatt og gjørmete i dalkrysset mellom Urandalen og Utledalen.

Skogadalsbøen er ei flott hytte med en helt spesiell atmosfære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.