Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lemenår opptrer i ikke altfor regelmessige sykler, og ikke samtidig overalt. I år er det observert mye lemen i Øvre Sirdal(begynnelsen av juli 2010), faktisk er det svært mange år siden jeg har sett så mange lemen så tidlig på sommeren. Kunne vært interessant å høre om det er gjort lignende observasjoner i andre fjellområder.

Annonse
Skrevet
Mye lemen kan man like! :)

Lover godt for den skakkjørte rypebestanden, la oss bare håpe forvaltningen benytter anledningen dette gir til å styrke norsk rypebestand :)

Jeg så en 6-8 ryper i går. På ca. 1100 moh et sted i Hedmark.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Hvordan er det med telting i lag med lemen?

Tenkte jeg skulle ligge i telt et par dager på rypejakta, men det krydde av lemen i området. Er de kjent for å lage problem? Gnaging og herjing om natta??

Skrevet
Hvordan er det med telting i lag med lemen?

Tenkte jeg skulle ligge i telt et par dager på rypejakta, men det krydde av lemen i området. Er de kjent for å lage problem? Gnaging og herjing om natta??

Veldig greit å ha alt spisbart i musesikker beholder synes jeg ellers kan det bli endel romstering og lite fristende mat etterpå. Sikkert mindre sjangse for at de kommer inn i et tett telt enn hvis de bare kan krabbe under kanten i et telt uten bunn.

-Frikk

Skrevet

Jeg har ikke opplevd lemen i teltet i perioder med mye lemen på fjellet. Men vi pleier å ta maten inni innerteltet. Har flere ganger får endre typer dyr i forteltet for å stjele avfallspose.

Forrige helg så vi også lemen i nord-Hedmark. Og ryper i samme området.

Skrevet

Set mye Lemen på Sognefjellet og rundt Eidsbugarden og fjellene inne der. Havde et par uker på sognefjelelt i telt... Lemen er ikkje støjfri om natten, anbefaler ørepropper - mye bråk når han springer rundt mellem inner og ytertelt, ligesom lemen i kombination med plastposer generere en del lyd... Kastede middagsrester i retning af andres telt da forsvant han nesten... ;)

Skrevet

Tror jeg dropper overnattingen i telt (litt pga været), blir en dagstur. :lol:

Var faktisk så ille i forrige uke, at lemen kvapp meg når jeg snek med innpå rypene :)

Hissige :lol:

Skrevet

Hadde mange ubedne gjester mellom inner- og ytterduken på teltet i helga. Turen gjekk i Indre Sogn og arten var ekstremt godt representert både i skogen og på snaufjellet.

Fjellrypa såg eg derimot ikkje mykje til - berre fire stykkjer på fredagen.

Skrevet

Var på jakt i Røldal i helga, og såg ikkje eit einaste lemen. I nabokommunen Suldal har eg sett veldig mykje i løpet av sommar-seinsommaren (på cirka samme moh). Så det er tydeligvis store lokale forskjellar :?

• 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...
Skrevet

Hei, har vært noen turer i områdene syd av Nystølsvarden, ved Grevsjøene og opp mot Holtelifjell også i år, men har ikke observert lemmen der i det hele tatt - heller ikke i år. Det er også begrenset med rovfugl, men noen falker og ugler. Har sett andre smågnagere. Lurer på om det faktisk er lemmen i området, eller om jeg bare er veldig uheldig...

Finner noe rype, ikke mye. Hører eldre jegerne snakke om at det var masse der tidligere.

Skrevet

Er veldig mye mus i år også, men som revejeger er jeg veldig glad for det :-)

Men hadde veldig mye jordrotter i hagen, men heldigvis klarte hunden min å drepe noen stykker.

Tenkte jeg skulle sette hunden min på loftet for å ta noen mus og rotter der også, men tror ikke kryploft er stedet mann setter en hund på, får bli noen musefeller eller nabokatta :)

Har også sett mye lemmen på fjellet, blir et godt år for rovdyr og rovfugel :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.