sirius Skrevet 16. juli 2010 Skrevet 16. juli 2010 Lemenår opptrer i ikke altfor regelmessige sykler, og ikke samtidig overalt. I år er det observert mye lemen i Øvre Sirdal(begynnelsen av juli 2010), faktisk er det svært mange år siden jeg har sett så mange lemen så tidlig på sommeren. Kunne vært interessant å høre om det er gjort lignende observasjoner i andre fjellområder. Siter
EinarAE Skrevet 16. juli 2010 Skrevet 16. juli 2010 har sett mye lemen på østlandet i år, både i rendalsfjella og i omerådet hedmarksvidda og nordover. Siter
Friluftshund Skrevet 18. juli 2010 Skrevet 18. juli 2010 Mye lemen kan man like! Lover godt for den skakkjørte rypebestanden, la oss bare håpe forvaltningen benytter anledningen dette gir til å styrke norsk rypebestand Siter
Lindap Skrevet 19. juli 2010 Skrevet 19. juli 2010 Mye lemen kan man like! Lover godt for den skakkjørte rypebestanden, la oss bare håpe forvaltningen benytter anledningen dette gir til å styrke norsk rypebestand Jeg så en 6-8 ryper i går. På ca. 1100 moh et sted i Hedmark. Siter
Ryfylke Skrevet 20. september 2010 Skrevet 20. september 2010 Hvordan er det med telting i lag med lemen? Tenkte jeg skulle ligge i telt et par dager på rypejakta, men det krydde av lemen i området. Er de kjent for å lage problem? Gnaging og herjing om natta?? Siter
Frikk Skrevet 20. september 2010 Skrevet 20. september 2010 Hvordan er det med telting i lag med lemen? Tenkte jeg skulle ligge i telt et par dager på rypejakta, men det krydde av lemen i området. Er de kjent for å lage problem? Gnaging og herjing om natta?? Veldig greit å ha alt spisbart i musesikker beholder synes jeg ellers kan det bli endel romstering og lite fristende mat etterpå. Sikkert mindre sjangse for at de kommer inn i et tett telt enn hvis de bare kan krabbe under kanten i et telt uten bunn. -Frikk Siter
Lindap Skrevet 20. september 2010 Skrevet 20. september 2010 Jeg har ikke opplevd lemen i teltet i perioder med mye lemen på fjellet. Men vi pleier å ta maten inni innerteltet. Har flere ganger får endre typer dyr i forteltet for å stjele avfallspose. Forrige helg så vi også lemen i nord-Hedmark. Og ryper i samme området. Siter
500fjell Skrevet 20. september 2010 Skrevet 20. september 2010 Utrolig mye lemen i år ja! Da jeg var i Setesdalsheiene i slutten av august måtte jeg nesten se meg for hvor jeg tråkket, piping hørte en overalt. Siter
RAS Skrevet 20. september 2010 Skrevet 20. september 2010 Set mye Lemen på Sognefjellet og rundt Eidsbugarden og fjellene inne der. Havde et par uker på sognefjelelt i telt... Lemen er ikkje støjfri om natten, anbefaler ørepropper - mye bråk når han springer rundt mellem inner og ytertelt, ligesom lemen i kombination med plastposer generere en del lyd... Kastede middagsrester i retning af andres telt da forsvant han nesten... Siter
Ryfylke Skrevet 20. september 2010 Skrevet 20. september 2010 Tror jeg dropper overnattingen i telt (litt pga været), blir en dagstur. Var faktisk så ille i forrige uke, at lemen kvapp meg når jeg snek med innpå rypene Hissige Siter
krokavatnet Skrevet 21. september 2010 Skrevet 21. september 2010 Hadde mange ubedne gjester mellom inner- og ytterduken på teltet i helga. Turen gjekk i Indre Sogn og arten var ekstremt godt representert både i skogen og på snaufjellet. Fjellrypa såg eg derimot ikkje mykje til - berre fire stykkjer på fredagen. Siter
yalla Skrevet 21. september 2010 Skrevet 21. september 2010 Var på jakt i Røldal i helga, og såg ikkje eit einaste lemen. I nabokommunen Suldal har eg sett veldig mykje i løpet av sommar-seinsommaren (på cirka samme moh). Så det er tydeligvis store lokale forskjellar Siter
Bjørn-Ivar Skrevet 1. oktober 2010 Skrevet 1. oktober 2010 Jeg gikk noen dager i Austheiane denne uken, og det var mye lemen å se. Ingen som gnagde på teltet men alle vann hadde mengder av lemen-ekskrementer ved vannkanten. Hadde heldigvis med vannrens-tabletter. Liggercen turtapport her for interesserte, https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=22608 Siter
fjellrypa Skrevet 28. oktober 2010 Skrevet 28. oktober 2010 Masse lemen i Raudsjøheimen i begynnelsen av måneden. Siter
Toskehove Skrevet 28. oktober 2010 Skrevet 28. oktober 2010 kryr av lemen i stølsheimen i år, godt med ryper også.. Siter
Storm Skrevet 28. oktober 2010 Skrevet 28. oktober 2010 Plenty med lemen rundt Mysuseter/Spranget også.. Siter
KenR Skrevet 30. oktober 2010 Skrevet 30. oktober 2010 Mye lemen i Meråker og Storlien områdene. Siter
børt-erik Skrevet 12. november 2010 Skrevet 12. november 2010 Brukbart med lemmen i Indre Troms. Lite lemmen på kysten. Siter
hhaf Skrevet 19. november 2010 Skrevet 19. november 2010 Hei, har vært noen turer i områdene syd av Nystølsvarden, ved Grevsjøene og opp mot Holtelifjell også i år, men har ikke observert lemmen der i det hele tatt - heller ikke i år. Det er også begrenset med rovfugl, men noen falker og ugler. Har sett andre smågnagere. Lurer på om det faktisk er lemmen i området, eller om jeg bare er veldig uheldig... Finner noe rype, ikke mye. Hører eldre jegerne snakke om at det var masse der tidligere. Siter
Maveric Skrevet 19. november 2010 Skrevet 19. november 2010 Brukbart med lemmen i Indre Troms. Lite lemmen på kysten. Men til gjengjeld - djævelsk med markmus.. Siter
Carl S. Bj Skrevet 20. november 2010 Skrevet 20. november 2010 Dovrefjell-Sunndalsfjella også. Møtte en som satt utafor døra på ICA Oppdal, og de har kommet helt ned der jeg bor i Sunndalen (Grøa). Mye andre smågnagere også Siter
jason Skrevet 20. november 2010 Skrevet 20. november 2010 Er veldig mye mus i år også, men som revejeger er jeg veldig glad for det Men hadde veldig mye jordrotter i hagen, men heldigvis klarte hunden min å drepe noen stykker. Tenkte jeg skulle sette hunden min på loftet for å ta noen mus og rotter der også, men tror ikke kryploft er stedet mann setter en hund på, får bli noen musefeller eller nabokatta Har også sett mye lemmen på fjellet, blir et godt år for rovdyr og rovfugel Siter
SuperTed Skrevet 22. november 2010 Skrevet 22. november 2010 FYI IKKE ta på døde lemmen eller harer \ gnagere dere finner i år. Det er påvist harepest i år! da ender du opp med fæle sår og byller ST Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.