Gå til innhold
  • Bli medlem

Rute-tips til 3-5 dagers tur i Jotunheimen


LarsVictor

Anbefalte innlegg

Hei Fjellfolk:))

Vi planlegger en fjelltur i Jotunheimen den første uken i september. Vi planlegger og bo i telt men litt avhengi av vær, vind og trygghet da vi ikke har teltet i Jotunheimen før så vil vi gjerne ha mulighet for overnatting i hytter også.

Vi ønsker hyggelige dags etapper og ikke for krevende. Er det en spesiell rute som på en måte bare må oppleves på vår første tur? Gjerne med noen fiskevann og evt en "litt snill" topptur.

Vi har middels fjellerfaring men ok fysikk.

Til deg som har lyst til og svare og som gjør det. Glimrende, takk for tips:)

Hilsen

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars

Mitt forslag :

Glitterheim - Spiterstulen - Leirvassbu - Olavsbu - Skogadalsbøen - Turtagrø. Edit : Olavsbu kan kuttes ut om du vil ha en dag kortere.

Dette er jo fra hytte til hytte, men det kan jo slås opp telt på alle disse stedene. Du får da i alle fall 5 dager med marsj...og du får gått Jotunheimen på tvers :).

Dette var min første tur i Jotunheimen og jeg synes dette var en flott rute, med ganske variert terreng. (så variert man kan få det blant stein!)

Enkel topptur på veien kan være Glittertinden mellom Glitterheim og Spiterstulen, Kyrkja ved Leirvassbu eller Fanaråken på vei til Turtagrø.

Den første og siste etappen er de hardeste/lengste hvis dere går via toppene (Glittertinden/Fannaråken). Ellers er etappene fine dagsetapper.

Etappen fra Spiterstulen til Leirvassbu er vel den korteste og enkleste, så der går det jo ann sørge for å starte tidlig, slå opp teltet ved på gressslettene ved Kyrkjeglupen et sted og gå opp på Kyrkja på ettermiddagen/tidlig kvelden. Jeg hadde valgt denne toppen :)

John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei John

Takk for svar og et spennende tur forslag på mitt innlegg på fjellforum.

Jeg har studert kartet litt og turen virker veldig bra men vi skal ha med hund

og ville gjerne komme tilbake til vårt utganspunkt. Eller har du noen gode

forslag til å løse dette. Alternativt så kan vi mulig parkere litt sør for Jotunheimen

og bruke buss opp til Glitterheim for deretter og ta buss fra Turtagrø og ned til bilen

igjen.... men mulig dette ikke lar seg gjøre?!

mvh

Lars Askheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei, en mulighet er å starte på Gjendesheim og gå til Russvatnet første dag. Fint område for telting.

Herfra er det flere muligheter, blant annet:

Den korte er til Memurubu og deretter til Gjendebu. Gjendebu er forøvrig fint område for turer i området.

Den lange er til Glitterheim, Spiterstulen og Gjendebu via Uradalen.

Fine ruter alle sammen og ikke spesielt krevende.

Bør være helt greit med hund.

Fra Gjendebu kan man ta båten tilbake til Gjendesheim (siste går 12.9.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.