Gå til innhold
  • Bli medlem

Har et spørsmål og trenger noen råd og idèer for klessammensetning! :)


kclindbak

Anbefalte innlegg

Heisannhopp!

Har et spennende(!?) spørsmål angående klærsammensetning for det innerste laget hvis jeg er på tur (kort og lang) om vinteren, eller når det er kaldt.

Uten å gå nærmere inn på det vil jeg først si at har et hudproblem som hindrer meg fra å kunne ha på meg de klærne jeg burde bruke når jeg er ute om vinteren, slik som ull ol. Da jeg ikke finner noen medisinsk måte å løse dette problemet har jeg unngått å oppholde meg mye ute om vinteren. Dette kommer ikke av at jeg er allergisk mot ull, men veldig lite tolerant til tekstiler generelt, og ull er dessverre en versting. Men dersom jeg måtte, så hadde jeg alltid hatt 2-3 lag med bomull innerst for å holde meg varm, fordi hudreaksjonen min ikke blir så voldsom av glatt bomull :)

Men som dere skjønner fryser jeg og blir veldig klam med denne løsningen!

Jeg har kjøpt CoolNet fra Aclima i et håp om at denne skulle hjelpe, men det fungerte ikke helt for meg.

Så det jeg tenkte var at hvis jeg hadde en tynn,tynn bomullsgenser (ala glatt t-skjorte med lange armer) innerst og CoolNet rett på den, tror dere nettingen vil kunne "stjele" veska som legger seg i bomullsgenseren og sende den videre? Altså at den gjør den samme oppgaven den skal gjøre mot våt bomull som den gjør mot bar hud. Så unngår jeg å bli klam og kaldt når jeg stopper opp. Med nettingen rett på huden ble jeg tør veldig raskt og håper på at den kanskje gjør det samme med vått bomull?

Det finnes kanskje også slike treningstøy fra Nike o.l som skal visstnok transportere fukt ut (?) som er glatte og gode, kanskje de hadde fungert godt innenfor CoolNettinga?

Håper jeg forklarte meg rett og at noen har noen tanker rundt dette! Vil komme meg ut på vidda :D

-Kristofer

EDIT: Jeg er klar over at jeg kanskje ikke finner ut av dette før jeg tester det selv om vinteren, men jeg vil helst finne ut så mye jeg kan slik at jeg kan best forberede meg :-) Takk til alle som gadd å lese og svare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Jeg vet ikke helt, men vil anbefale at du prøver glatt sportstøy innerst, ala climaligth fra adidas. De transporterer fuktighet mye bedre enn bomull. Ulempen er at de lukter vondt raskere, men det var kanskje ikke et problem? Skulle forresten tro at ull utenpå dette også burde være en grei løsning. CoolNet over er unødvendig.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ikke noe om hva du tåler og ikke tåler og hva som egentlig er problemet med ull, men hvis det kun er ull som er problemet bør det vel kunne løses.

Her er noen alternativer til innerlag:

- Superundertøy (hvis du tåler dette?) - Transporterer fukt effektivt vekk og holder deg tørr. Lukter fort vondt, men finnes/fantes varianter med sølv som skal hjelpe på lukt.

- Glatte treningsklær i polyester (som foreslått over) alá det som brukes i fotballdrakter og løpeklær - Transporterer bort fukt bra. Isolerer ikke like godt som superundertøy, men kan virke greit. Lukter også fort vondt.

- Tynn langermet bomullsgenser/skjorte - Transporterer fukt dårlig, men hvis du er påpasselig med hva du bruker utenfor og prøver å minimere varme/svetting kan det fungere.

- Ellers kan jeg anbefale deg å prøve en av de mer påkostede ulltrøyene i tynn merinoull i butikk hvis du ikke har gjort det. Opplevd flere som ikke har klart å gå med ull som har funnet seg godt til rette i slike. Koster gjerne 500,- + men er fantastiske å gå med, føles ikke som ull i det hele tatt og for min del oppleves det like behagelig som bomull selv på varme sommerdager. Smartwool og icebreaker er gode merker.

Du sier ikke noe om hva du kan ha utenpå innerlaget, men en fleece bør være et godt valg. Det isolerer godt (avhengig av tykkelse) og transporterer fukt uten å holde på den. Du får også kjøpt tynne dungensere som kan være et alternativ på kalde dager.

Ytterst bør du ha en jakke som puster slik at du får ut fukten. Membraner (Gore-Tex, Event etc.) er ok, men hvis været tillater er bomull best. Dunjakke kan også være godt å ha på kalde dager, men hvis du er i aktivitet blir dette fort for varmt.

E

En god regel om vinteren er å heller være litt for varm enn for (EDIT: kald enn for varm) når du er i bevegelse og kle på deg (f.eks. en dunjakke) i pausen. Blir du for varm svetter du og hvis du først blir våt blir du kald. Særlig hvis du har bomull innerst. På kalde dager i byen kan jeg gjerne gå rundt med bomull t-skjorte og dunjakke så lenge aktivitetsnivået er lavt. Du kan jo eventuelt forsøke dette også?

Forøvrig lite tro på netting utenpå bomull. Tror ikke dette har noe særlig for seg, men du kan jo forsøke og se til vinteren!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve undertøy i silke (ull/silke). Dette skal vel ha lignende isoleringsevne som ull, men er noe mykere. Utvalget i herre str er vel heller dårlig med.

Ellers ville jeg prøvd ullfroté, den føles mykere på, og den er ikke så fuktig rett mot huden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ikke noe om hva du kan ha utenpå innerlaget, men en fleece bør være et godt valg. Det isolerer godt (avhengig av tykkelse) og transporterer fukt uten å holde på den. Du får også kjøpt tynne dungensere som kan være et alternativ på kalde dager.

På kalde dager i byen kan jeg gjerne gå rundt med bomull t-skjorte og dunjakke så lenge aktivitetsnivået er lavt. Du kan jo eventuelt forsøke dette også?

Lykke til!

Mye gode råd her, men jeg vil anbefale deg å være forsiktig med bommul på tur ideen. I kombinasjon med andre syntetiske stoff KAN dette gå greit, men bommul er stygt farlig når det blir vått. Suger til seg mer og tørker senere enn alt anned. Syntetisk tar forøvrig lett fyr... FYI.

Skal du kjøre fleece så sørg for å kjøpe kvalitet, har dårlig erfaring med billigfleece tøy. Transporterer egentlig bare en vei, og det er ikke ut, det er nedover.. når svetten må renne AV fleecen så vet du at transporterende innertøy ikke er en bra kombo.

ST

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange gode tips her, men om disse ikke funker for deg kan du forsøke et til. Dersom ingenting annet gir en tilfredsstillende løsning, ender du vel opp med bomull til slutt. Det er noe dritt spør du meg, men må man så må man. Du skriver, som mange har erfart, at bomull blir kaldt når du stopper opp. Da kan jo kanskje løsningen være å umiddelbart skifte til noe tørt. Om du da må ha en eller flere ekstra bomulls skjorter i sekken så er det kanskje bedre enn å fryse, og kanskje også bedre enn andre løsninger som ikke funker gitt dine utfordringer.

Men som sagt, bomull blir fort dritkaldt, og ville nok prøvd mye annet før jeg slo meg til ro med kun denne løsningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til alle for gode innlegg!

Skjønner at jeg trenger å prøve meg litt frem for å finne noe som fungerer. Skal se en del nærmere på slike sportstøy som du nevner famjsv, selv om (slik jeg har forstått det) det er litt blandet opplevelser om hvorvidt det fungerer i praksis.

Det med å skifte klær når jeg stopper opp kan være en god løsning om jeg ikke finner noe annet lurt plagg :D Kan kanskje bytte til en annen skjorte når jeg stopper opp, for å så henge den på sekken i håp om at den tørker til neste gang det blir et opphold, også bytte tilbake. Lukt erke noe problem som jeg ser det.

Er vanskelig å forklare, men får en konstant gåsehud over hele kroppen, som varer så lenge jeg har på meg plagget, eller utfører de aktiviteter som "trigger" reaksjonen (men klarer ikke lengre enn 1 time ca :P gir opp da hvis jeg kan ). Gåsehuden strammer til hele huden og forteller meg (hodet) at jeg fryser, så jeg skjelver og fryser og huden blir veeeldig øm og vondt. Holder huden seg slik opp mot en time blir jeg svimmel og kvalm (og andre mindre delikate ringvirkninger følger :) ) Selv om det er 24 grader og jeg sitter inne vil den holde på slik. Kjenner den "egentlige" temperaturen med hender og ansikt, mens resten av hudorganet forteller meg at jeg fryser, og det blir bare et rot! Hvis dere lurte på altså :P

Har ikke hatt suksess med superundertøy eller de snillere ullvariantene desverre.

Jeg tenkte å ha en god kvalitetsfleece over bomull/netting/superundertøy/osv, etterfulgt av en skalljakke. Men det Snublefot nevner om bomullsjakke ytterst dersom været tillater det kan være en god løsning. Puster vel bedre? Finner disse i friluftslivbutikker o.l?

Skal gå en tur i div butikker her i Trondheim og se og høre det jeg kan! :)

Igjen, tusen takk for kommentarer og forslag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.