Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda øst


riksen77

Anbefalte innlegg

Hei hei alle samme :wink: jeg er helt ny her inne, og må bare si at dette virkelig er et skikkelig fint nettforum hvor turtips og og andre ting som har med fjell,skog og vidde kan deles, helt topp.

da har jeg et noen spørsmål om hardangervidda og håper noen som har vert der før kunne gi meg noen tips.

jeg og ei god veninne skal på tur på hardangervidda øst siste uka i juli, blir vel ca 5-6 dager. har kartet hardangervidda øst 1:100000 så har da rimelig oversikt, ingen av oss har vert der tidligere (bortsett fra bil på rv7) satt å så på kartet her forige kvelden og den vidd avar jammen meg stor og mange startsteder å velge mellom, så det vi kom frem til var å starte fra rett nord for dagali, høgåsen tror jeg det het, vi hadde da tenkt å gå i rettning Tuva, turen foregår i telt. tanken var å gå i rettning Tuva, la teltet stå en dag eller to og ta noen dagsturer på en topp eller to, siden det ikke er noe spesielt med stier der regner jeg heller ikke med at det er der det er mest med folk, og det var liksom noe av påenget, (litt sære sånn begge to) er dette et fint og greit området eller er det noen som har noen andre gode tips.

da ønsker jeg alle som leser dette en riktig god sommer og en fin tur i fjellheimen for de som skal det.

mvh dag richard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tanken var å gå i rettning Tuva, la teltet stå en dag eller to og ta noen dagsturer på en topp eller to, siden det ikke er noe spesielt med stier der regner jeg heller ikke med at det er der det er mest med folk, og det var liksom noe av påenget, (litt sære sånn begge to) er dette et fint og greit området eller er det noen som har noen andre gode tips.

da ønsker jeg alle som leser dette en riktig god sommer og en fin tur i fjellheimen for de som skal det.

mvh dag richard

Tuva er en fin plass, men man kan kjøre dit. Hvis du kikker på norgeibilder vil du se at det er mange biler på parkeringplassen der også.

Jeg ville heller kjørt til Tuva og så gått mot Heinseter og brukt områdene rundt der til turer. Dalen opp mot Selstjørnene er foreks, nydelig.

Og vil dere ha skikkelig romatikk tar dere ei natt i steinbua ved Vesle Selstjørn. Den er åpen for alle og gratis. Man bare lager en sopelime av vieren som vokser langs vannet, koster ut det værste av muselorten , og installerer seg. Hvis den er ledig. For der er det

"først til mølla".. En annen måte å komme inn i samme område på er å ta båten som går på Halnefjorden. Den frakter dere midt inn i smørøyet på en enkel måte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med vurderingen om Tuva. Det ligger kanskje tett opp til hyttene på Ustaoset og i hvert fall om vinteren er det stappfull med dagsturister. Ellers en veldig hyggelig vertinne, forresten.

Når du har 5-6 dager, skulle jeg heller anbefale å dra litt vestover. Der er landskapet mer spennende. Eller gå nordover retning Raggsteindalen, forbi Lordehytta og deretter gjennomKyrkedøri mot Finse. Hva med en runde om Hardangerjøkulen: Finse- Kjeldebu - Rembedalsseter - Finse? Du kan ta toget tilbake til Geilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.