larka Skrevet 7. juli 2010 Skrevet 7. juli 2010 Direktoratet for naturforvaltning frykter at økt kjøring med ATV på barmark kan få store konsekvenser for terrenget og artene som lever der. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3722404.ece?service=print Siter
jakro Skrevet 7. juli 2010 Skrevet 7. juli 2010 Det er kun ett virkemiddel som kan redusere dette problemet: konsesjon for kjøp av ATV. Siter
Kjell Iver Skrevet 7. juli 2010 Skrevet 7. juli 2010 Inndraging av kjøretøy burde også brukes oftere. Ingen snakker om samene - og deres bruk av motorsykkel og ATV - men det er vel noe annet? Jeg tror også at mange brukere nettopp samene som skjul for egen ulovlig kjøring. har det først blitt et spor så er det lett for at andre bruker det samme... Siter
Lindap Skrevet 7. juli 2010 Skrevet 7. juli 2010 Inndraging av kjøretøy burde også brukes oftere. Ingen snakker om samene - og deres bruk av motorsykkel og ATV - men det er vel noe annet? Jeg tror også at mange brukere nettopp samene som skjul for egen ulovlig kjøring. har det først blitt et spor så er det lett for at andre bruker det samme... Ja, presis. Finnes det spor, så kan gjerne flere bruke det og da tar det ikke lang tid før det er en "offisiell" ferdelsåre for ATV. Jeg har også sett Italienske campere i Finnmark som hadde henger med ATV bak. Det er tydeligvis blitt så vanlig med ATV at man kommer fra langt borte for å kjøre der. Jeg vet også om samer som leier ut sin ATV med henger til fiskere som ønsker å komme seg langt inn i utmark med kanoer og masse utstyr. Jeg tipper at det skulle bli færre slike fiskere på sånne steder om de hadde måtte bære inn utstyret sitt selv. Alle de som har konsesjon for å kjøre i utmark burde hatt det dratt inn om de misbrukte det (utleie til turister). Siter
Mannen fra Sennavassdalen Skrevet 7. juli 2010 Skrevet 7. juli 2010 For å være korrekt: det er ikke samene, men reindriftsamene. Å være same gir deg ingen utvidet rett til bruk av ATV, om du er reindiftssame derimot får du lov til å bruke alle slags mulige moderne hjelpemidler slik at du kan leve på tradisjonelt vis En måte dog for ikke-reindiftsamer å omgå reglene på er å på papiret eie noen få rein i en slekttings flok og dermed i lovlig forstand drive på med reindrift. Dette bruker de så som skalkesjul når de kjører ATV inn på fjellet for å fiske med båt og garn i fjellvaten og lignende aktivitet som har fint lite å gjøre med reindrift Siter
essem Skrevet 7. juli 2010 Skrevet 7. juli 2010 Det er kun ett virkemiddel som kan redusere dette problemet: konsesjon for kjøp av ATV. Det er ikke ATV'n som er problemet, den kommer seg ikke noe sted uten at noen sitter oppå. Det er nok byråkrati her til lands. Det er slik med det meste, det kan brukes og misbrukes. Siter
Mannen fra Sennavassdalen Skrevet 7. juli 2010 Skrevet 7. juli 2010 Det er ikke ATV'n som er problemet, den kommer seg ikke noe sted uten at noen sitter oppå. Det er nok byråkrati her til lands. Det er slik med det meste, det kan brukes og misbrukes. Er enig med deg, mer byrokrati er ikke en god løsning. ATV er et meget godt verktøy for de som faktisk bruker det til legetime nytteforemål. Har lånt ATV noen ganger og bruk i vedskogen på sommerstid fordi det var mye mer skånsomt enn å bruke traktoren i tilfellet. Har og brukt ATV ved uthenting av flelt vilt. ATV er i slike tilfeller mye mer skånsome enn bruk av traktor som gjerne er alternativet. Man bruker da selvsagt skogsveier så langt det lar seg gjøre og rydder opp etter seg slik at all skade blir minimal (det at brukerne i dette tilfellet også eier grunnen gjør at de har ekstra interesse i å gjøre minst mulig skade). Siter
Vandrefalk Skrevet 7. juli 2010 Skrevet 7. juli 2010 Nå er det engang sånn her på berget at svaret på at det begåes ulovlige handlinger er å skjerpe inn loven, ikke å håndheve de reglene som allerede brytes.. Barmarkskjøring uten dispensasjon er ulovlig, det er bare å begynne å hanke inn de som ikke respekterer dette, ikke lage enda strengere regler... Siter
springsteen Skrevet 7. juli 2010 Skrevet 7. juli 2010 Det er ikke ATV'n som er problemet, den kommer seg ikke noe sted uten at noen sitter oppå. Det er nok byråkrati her til lands. Det er slik med det meste, det kan brukes og misbrukes. Synes du ikke det er litt ekkelt at du skriver på et forum som handler om natur når du gjennomgående fremstår som et miljøsvin? Det synes jeg! Siter
Gal Krokfot Skrevet 7. juli 2010 Skrevet 7. juli 2010 Det er ikke ATV'n som er problemet, den kommer seg ikke noe sted uten at noen sitter oppå. Det er nok byråkrati her til lands. Det er slik med det meste, det kan brukes og misbrukes. Og kva andre løsninger er det for å redusere misbruket med ATV? Siter
Mannen fra Sennavassdalen Skrevet 7. juli 2010 Skrevet 7. juli 2010 Og kva andre løsninger er det for å redusere misbruket med ATV? Å håndheve reglene bedre. Flere kontroller kombinert med beslaglegning av kjøretøy og sertifikat (samtlige sertifikat ) burde ha god effekt (og politiet kan så selge de beslaglagte kjøretøyene for å finansiere kontrollene) Siter
Gal Krokfot Skrevet 7. juli 2010 Skrevet 7. juli 2010 Enkelte vil meine at politiet bør bruke ressursane sine på andre ting enn ATV jakt. Siter
Vandrefalk Skrevet 8. juli 2010 Skrevet 8. juli 2010 Enkelte vil meine at politiet bør bruke ressursane sine på andre ting enn ATV jakt. "Enkelte" vil alltid mene at politiet bør bruke ressursene sine på andre ting enn å håndheve de lovene som de samme "enkelte" bryter..... Siter
Mannen fra Sennavassdalen Skrevet 8. juli 2010 Skrevet 8. juli 2010 Og enkelte mener vi burde få mer politi. Men honhevning av motorferdselloven kan og gjøres av Statens Naturoppsyn og andre med myndighet til gi forenklede forelegg. Siter
essem Skrevet 8. juli 2010 Skrevet 8. juli 2010 Mannen fra Sennavassdalen ga et godt svar på hva som er beste løsningen. Kontroll, reaksjon ved lovbrudd. Men som alltid ellers, reaksjonen må stå i forhold til forseelsen men samtidig også være streng nok til å være preventiv. Synes du ikke det er litt ekkelt at du skriver på et forum som handler om natur når du gjennomgående fremstår som et miljøsvin? Det synes jeg! Jeg og de aller fleste andre med førerkort kjører biler som går jevnt over dobbelt så fort som fartsgrensene her til lands. Det er potensielle drapsmaskiner. Hva er løsningen på å bli kvitt råkjøring, fyllekjøring, 2-300 omkomne i trafikken osv? Konsesjon/begrensninger på kjøp/bruk av bil? Eller kontroll på at regelverket faktisk blir etterfulgt, eller holdningsskapende arbeid o.l.? Hvorfor skal ATV oppfattes annerledes? Fordi noen idioter misbruker den og bryter lovverket som er til for å følges? Når jeg prinsipielt er uenig i hva som er beste tiltak, betyr det jeg er et miljøsvin? Så transynt går det ikke an å være... eller ikke..? Siter
et Skrevet 8. juli 2010 Skrevet 8. juli 2010 Kompliserte problemstillinger krever av og til sammensatte ordninger og tiltak. Siden du tar frem bil som et eksempel kan jeg opplyse om at vi har en ordning med obligatorisk førerkort som fungerer som selvpålagt "begrensning for bruk" for de som ønsker å følge lover, det representerer bevis på fullført opplæring, og er i tillegg et redskap som kan brukes de få gangene Vegvesen og/eller politi gjennomfører kontroll. Når det gjelder ATV er dette kjøretøy som er spesielt egnet for å kjøre i ulendt terreng. Å spørre etter økt håndheving og kontroll av bruk vitner om mangelfull innsikt om dette. Grisekjøring med ATV er rekreasjon for enkelte, og det foregår gjerne utenfor ordinær arbeidstid, og i grisgrendte strøk. Mange områder i landet har allerede vaktordninger hvor lensmann eller politivakt bruker flere timer på å nå frem til ulykker og andre alvorlige åsteder, og det ville være merkelig hvis de skulle sitte på vakt i skogen eller langs stier hvor ATVer kan dukke opp. Erfaring og logikk sier dessuten at passive ordninger fungerer hele døgnet, hele året, og til lav kostnad for den som driver (tenk autopass vs. mann i skranke, fotoboks eller fartsdump vs. politimann med laser). Noen passive ordninger som kan være effektive for å få ned uønsket bruk av ATV er for eksempel importbegrensning, konsesjon og spesiell opplæring med egne førerkortklasser. Siter
essem Skrevet 8. juli 2010 Skrevet 8. juli 2010 et, Nå er det ingen prinsipiell forskjell på ATV og bil iom det kreves opplæring/førerkort for å kjøre begge deler. http://www.4hjuling.no/foererkort.html Hovedregelen for motorisert ferdsel i utmark er ikke komplisert, den er enkel å forholde seg til. Og som generelt prinsipp i Norge er rettsvillfarelse ikke noen tilstand som på noen måte er formildende. Alle har plikt til å sette seg inn i hvilke lover og regler som gjelder. Det betyr at dersom en er i tvil, så lar en være før en har undersøkt om det er ok eller ikke. Siter
et Skrevet 8. juli 2010 Skrevet 8. juli 2010 Nå er det ingen prinsipiell forskjell på ATV og bil iom det kreves opplæring/førerkort for å kjøre begge deler. http://www.4hjuling.no/foererkort.html Takk for tilsvar, men situasjonen, slik lenken din antyder, er at veldig mange ATVer ikke er registrert, og dermed faller utenfor klassifiseringene og de tilhørende førerkortene. En oppsummering av de tre hovedkategoriene fins på http://www.sangvik-service.no/index.php?p=1_19_ATV Tiltaket for importbegrensning og konsesjon vil rydde opp i de uregistrerte ATVene. Tiltaket om en egen førerkortklasse kan hjelpe på opplæring. Og med egen klasse mener jeg altså en ATV-klasse, ikke en utvidet førerrett for ATV til de som tar opplæring for traktor (T), moped (M14x), lett (A1) eller tung sykkel (A), eller bil (. Siter
springsteen Skrevet 8. juli 2010 Skrevet 8. juli 2010 Når jeg prinsipielt er uenig i hva som er beste tiltak, betyr det jeg er et miljøsvin? Så transynt går det ikke an å være... eller ikke..? Problemet er at hver gang noen tar opp miljøproblem (ATV, global oppvarming osv.) er du gjennomgående negativ til foreslåtte løsninger. Alle forslag er kanskje ikke like gjennomtenkte eller realistiske, men uansett kan man være sikker på at du slakter forslaget. Jeg synes det er en merkelig holdning på et forum som dette. Siter
essem Skrevet 9. juli 2010 Skrevet 9. juli 2010 Takk for tilsvar, men situasjonen, slik lenken din antyder, er at veldig mange ATVer ikke er registrert, og dermed faller utenfor klassifiseringene og de tilhørende førerkortene. En oppsummering av de tre hovedkategoriene fins på http://www.sangvik-service.no/index.php?p=1_19_ATV Tiltaket for importbegrensning og konsesjon vil rydde opp i de uregistrerte ATVene. Tiltaket om en egen førerkortklasse kan hjelpe på opplæring. Og med egen klasse mener jeg altså en ATV-klasse, ikke en utvidet førerrett for ATV til de som tar opplæring for traktor (T), moped (M14x), lett (A1) eller tung sykkel (A), eller bil (. Hvor står det at mange er uregistrert? Dessuten et det et viktig prinsipp av vegtrafikkloven gjelder overalt, skal en kjøre uregistrert ATV så må det foregå på lukket/godkjent bane. Og slikt finnes jo. Ikke bare for ATV. F.eks i motorcross kan en 5-åring kjøre 60ccm på lukket bane. Problemet er at hver gang noen tar opp miljøproblem (ATV, global oppvarming osv.) er du gjennomgående negativ til foreslåtte løsninger. Alle forslag er kanskje ikke like gjennomtenkte eller realistiske, men uansett kan man være sikker på at du slakter forslaget. Jeg synes det er en merkelig holdning på et forum som dette. Jeg syns det er merkelig at du forventer at alle skal være enige på er forum. Jeg skriver når jeg er uenig, hvis jeg er enig så har andre sagt meningen min og jeg ser ingen grunn til å gjenta den. Når jeg skriver at det ikke er ATV'n som er problemet, men den som sitter oppå så klarer du å få det til a) slakt jeg er et miljøsvin. Rart. Egentlig. Siter
Mannen fra Sennavassdalen Skrevet 9. juli 2010 Skrevet 9. juli 2010 Jeg syns det er merkelig at du forventer at alle skal være enige på er forum. Jeg skriver når jeg er uenig, hvis jeg er enig så har andre sagt meningen min og jeg ser ingen grunn til å gjenta den. Når jeg skriver at det ikke er ATV'n som er problemet, men den som sitter oppå så klarer du å få det til a) slakt jeg er et miljøsvin. Rart. Egentlig. Nei ikke så rart. Dette er jo en lukket gutteklubb der kun kan utvise de korrekte meningene: Du skal hate alt av motorisert ferdsel (spesielt snøskuter og ATV!, men båt er egentlig greit), du skal hate grunneiere, hate bønder, hate generelt alle som har primærmeæring som yrke (fiske, skogbruk, fangst), du skal være grønn til fingertuppene, være fremmed for alle ideer om å gi lokalbefolkning fordeler i sin lokale natur, jakte gram og lage rarest mulig lister over hvilke topper du bestiger +++ Alt dette står selvsagt i forumets netikkete Siter
Maverick Skrevet 9. juli 2010 Skrevet 9. juli 2010 Nei ikke så rart. Dette er jo en lukket gutteklubb der kun kan utvise de korrekte meningene: Du skal hate alt av motorisert ferdsel (spesielt snøskuter og ATV!, men båt er egentlig greit), du skal hate grunneiere, hate bønder, hate generelt alle som har primærmeæring som yrke (fiske, skogbruk, fangst), du skal være grønn til fingertuppene, være fremmed for alle ideer om å gi lokalbefolkning fordeler i sin lokale natur, jakte gram og lage rarest mulig lister over hvilke topper du bestiger +++ Alt dette står selvsagt i forumets netikkete En utrolig bra beskrivelse av hva de mest fremtrendende brukerne av fjellforum står for.. Diskusjon er bra - bare du har de "rette" meningene... Siter
200-meter samler Skrevet 10. juli 2010 Skrevet 10. juli 2010 Trodde ikke det var så mange invalide her? Hva er egentlig en god begrunnelse for å ødelegge natur og dyreliv for at man selv skal ha det gøy? Dessuten er ATVer livsfarlige og å kjøre dem selv på vanlig vei er idiotisk. Siter
Mannen fra Sennavassdalen Skrevet 10. juli 2010 Skrevet 10. juli 2010 ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ Siter
200-meter samler Skrevet 10. juli 2010 Skrevet 10. juli 2010 Ikke verre enn de som må trolle med ATVene sine. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.