Gå til innhold
  • Bli medlem

Aftenposten skriver om privatisering av strandsonen


panda

Anbefalte innlegg

Annonse

Allerede i innledningen skurrer det. Det finnes knapt sammenlignbare land med Norge når det gjelder antall km kystlinje/strandsone fordelt på antall mennesker. Snur en det på hodet og måler opp antall km UBEBYGD strandsone, er vi the good guys i Europa :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til tross for det er altfor mye av strandsonen bygget ned på uheldig måte! Kommunene er altfor snille til å gi dispensajon, til tross for strengere lovgivning som kom for et år siden.. Dette bunner jo i hvem som styrer, og det er neimen ikke lett å vite hva man skal forholde seg til. Selv om den sittende makten skulle jobbe mot nedbygging av natur ble vi jo i går vist at deres intensjoner er det direkte motsatte! Håper bare Stoltenberg II må lide for den miljøkriminaliteten de nå har vedtatt på en eller annen måte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper dessverre ikke hva nasjonale myndigheter lovbestemmer, for kommunepolitikerne gir dispensasjoner over en lav sko. De som har nok penger eller kjenner en saksbehandler/kommunesjef får lov til hva som helst. Det heter visst lokaldemokrati.

-Frikk

Edit: Det er heldigvis ikke så langt over til Sverige der jeg kan se skjærgård uten at det ligger en hytte på hver eneste knatt og strand (de har hatt vett på å holde hyttebyggingen stort sett ikke synlig fra vannet) eller til en innlandsbygd der utbyggingen ennå ikke har tatt overhånd. Og heldigvis er det trivelige både svensker og utkantsfolk som lar oss "byfolk" komme på besøk. (Selv om jeg ikke mener Sandefjord fortjener noen bystatus lenger, men det er en annen diskusjon). Hvis ikke det var så begredelig mørkt om vinteren skulle jeg flyttet nordover ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dere har stelt det bra til for dere selv dere som bor så tett. Ellers i landet har vi forvaltet dette godt. Vi er veldig lite folk pr meter strandlinje, og kan nyte nærhet til sjøen både ved å bo og i fritid. Da er det jo fint for dere at dere kan komme ut i distriktet på helge-/ukesturer og oppleve friheten som vi har bevart så godt. Så kan vi komme til dere når vi vil shoppe, drikke Caffè latte og kjøre sild i tønne i strandsonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal og sies at selv om bygging i strandsonen er utbredt i Finland skjer den gjerne på øyene og da i form av masse, masse små hytter som tilhører masse forskjellige familier. Ikke store hytter med store gjerder og innhengninger som tilhører noen få rikinger.

Jeg har ikke opplevd problemer med tilgang til strandsonen nå jeg har padlet der på sommeren. Jeg opplevde heller de utalige små hyttene spredt utover øyene som veldig ydilisk og fint. Jeg padlet rundt og fikk kun vennlige hilsninger fra blide finner. I Norge er jeg mer vant med å måtte forsere gjerder for å få satt ut kanoen og få kjeft av en eller annen nessekonge når jeg går i land på noe som så ut som en øde plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.