Gå til innhold
  • Bli medlem

Uansvarlig?


mammapåtur

Anbefalte innlegg

2-åringen min har akkurat oppdaget sin egen klatrevegg (gardintrapp) som han kan bruke for å bestige 2000-toppen i gangen (det vil si 2000 millimeters hylla jeg før har brukt til å gjemme bort halvparten av togsettene hans, he he) :)

Jeg sier som jeg har sagt før, det er ikke skolen, barnehagene og SFO som skal oppdra barna våre - i hvert fall ikke min :D

Det er sånne mammar og barn - på tur eller ikke - vi trenger flere av.

Lang leve friheten til å utvikle seg på en naturlig måte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Problemene med "stillesitting" oppstår vel helst når barna blir litt eldre, dvs. tenåringer, da er det ikke så lett for oss foreldre å "styre" aktivitetene lenger. Forhåpentligvis har vi da gjort vårt til at basisferdighetene når det gjelder koordinasjon mm. er innarbeidet, om aktiviteten ute "dabber" noen år, har ungene nytte av et aktivt oppvekstmiljø resten av livet.

Enig i at det ikke er skole og barnehage som skal oppdra barna våre. Mener likevel at det er en fordel at spesielt barnehageoppholdet inneholder så mye uteaktivitet som mulig, dette har heldigvis bedret seg de senere åra. Hvis mamma og pappa jobber full tid, er det en ganske stor del av barndommen som blir tilbragt nettopp i barnehagen - og dette har ikke noe med "oppdragelse" i den forstand å gjøre..., ansvaret ligger naturligvis hos oss (det skulle bare mangle)

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonymous

Beskytte barna - tja hvem ønsker vel ikke det? JEg snakket med en kompis som har boff et år i USA. De var på jakt etter en gof barnehage og fikk tips om en som lå i andre etasje i et kjøpesenter (!) Når ungene skulle ha frisk luft, 30 minutter daglig, ble de geleidet tvers oven en parkeringsplass og inn på inngjerdet, gummibelagtområde - som lå under en seks fils motorvei! Takke meg til norske forhold intil videre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvor har du dette fra Lyngve ?

Jeg ser barn som klatrer i trær og leker i sandkasse daglig. Synes også skoleverket har langt mere fokus på uteaktiviteter enn for 10 og 20 år siden. Nå har jo mange skoler egen uteskoleordning med teltplass og greier. Da jeg gikk på skolen hadde vi bare skidag om vinteren og idrettsdag om sommeren, thats it.

Nå kommer jeg lovlig sent inn i denne diskusjonen og Lyngve har allerede svart på dette, men jeg har en datter i barneskolen og har sett litt av dette, og Lyngve har et poeng.

På et foreldre møte jeg var på, var læreren oppgitt over EU-bestemmelsene som overbeskytter ungene. Skolegårdene skal være så regulert og ufarlige at ungene går glipp av en del av den erfaringen som barn bør få i oppveksten. Løsningen er å ha turdag, hvor ungene går ut av skolegården og ut i naturen og kan klatre i ordentlige trær og spikke med ordentlige kniver.

Datteren min (8) (som for øvrig elsker klatring) kom en dag etter skolen og fortalte at det hadde kommet en inspektør som hadde nedlagt forbud mot lek med en del planker som ungene bygget hytter med. Hyttene var ikke engang i trærne, men selv på bakken var det for «farlig» for ungene å leke med slikt.

Overbeskyttelsen er velment, og flere barn har mistet livet i skolegårder, men konsekvensene av noen få stygge uhell bør jo ikke være at titusener av andre barn kjeder seg i sterile skolegårder.

Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter på 4 år fikk i barnehagen lov til å låne litt en kniv når de var på en skogstur. Det endte med at hun skar seg litt i fingeren (et sår som hadde behov for det støøøørste plasteret). Hun vet nå at kniv kan være farlig. Jeg har spurt henne et par ganger senere om hun vil spikke med kniv, men nei. Denne enkle formen for læring er helt klart den beste, men ungene våre får ikke lov til å lære :D Barna blir generelt for overbeskyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonymous
Min datter på 4 år fikk i barnehagen lov til å låne litt en kniv når de var på en skogstur. Det endte med at hun skar seg litt i fingeren (et sår som hadde behov for det støøøørste plasteret). Hun vet nå at kniv kan være farlig. Jeg har spurt henne et par ganger senere om hun vil spikke med kniv, men nei. Denne enkle formen for læring er helt klart den beste, men ungene våre får ikke lov til å lære :wink: Barna blir generelt for overbeskyttet.

Med andre ord så ønsket du at datteren din ikke skal ta i en kniv igjen....? Velger å tro at det er ikke det du tenker her. Med andre ord så var ikke denne innlæringen noe særlig bra til å lære datteren din å spikke. I verste fall ender dette traumatiske barneminnet med en stor redsell for kniver. Neida det går nok bra.

Men uansett er ikke Dewy`s Learnig by doing teori alltid den beste, og man må se ann barnas utvikling før man slipper de ut fritt i skogen.

Er barnet klart for de utfordringene det møter, dette handler ikke bare sikkerhet men det handler om gode mestringsopplevelser også.

Du sender ikke barnet ditt på 3 år ned svart løypa i slalombakken, fordi da lærer det hvordan man skal kjøre ned....

Alikevell ta med ungene på tur, og for ordens skyld har jeg hat med 18 3-6 åringer på tur og tent bål mange mange ganger....har aldri opplevd så mye som et brent hår engang, da snakker vi om 18 stykker som skal steke pinnebrød samtidig.

Jeg vill vert mere forsiktig med komfyren en bålet.

G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Årsaken til sikkerhetshysteriet i skoler og barnehaver, som enkelte har vært inne på her, skyldes vel kort og godt trenden med at gud og hvermann går til søksmål og skal ha erstatning dersom noen har skadet seg. Som forelder vil man jo gjerne at ungene skal slå seg løs og bruke kroppen sin i barnehagen, men samtidig kan jeg forstå at en bestyrer i en barnehage ikke ønsker skader, søksmål, erstatningkrav, økonomisk ruin etc. En skikkelig kjip balansegang egentlig.

Denne redselen for (økonomiske) konsekvenser av mulige skader, som mange som passer anders barn nå opplever, skyldes kanskje grådighet som tiltagende samfunnsfenomen, koblet med alt for mye makt til advoktatene??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et problem her er forsikringsselskapene som stiller ganske strenge krav til skoler og barnehager. F.eks dekkes hendelige uhell med EU-godkjente klatrestativer, men ikke tilsvarende uhell hvor unger faller ned fra trær. Trær er nemlig ikke EU godkjente som lekeapparater.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord så ønsket du at datteren din ikke skal ta i en kniv igjen....? Velger å tro at det er ikke det du tenker her. Med andre ord så var ikke denne innlæringen noe særlig bra til å lære datteren din å spikke. I verste fall ender dette traumatiske barneminnet med en stor redsell for kniver. Neida det går nok bra.

G

Hun lærte at det kan være farlig. Ingen traumer å spore :wink:

Selvfølgelig får hun lov til å låne kniv igjen..... under tilsyn, som før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

"EU-godkjente lekestativer".... ARRGH! Bare ordlyden får meg unektelig til assossiere ekstremt kjedelige og uinspirerende saker, lekeapparater som jeg tror at etthvert normalt spenningsøkende barn vil styre unna! (dumphuske m/sikkerhetsbelte og airbag, etc)

Den som ønsker en "100% trygg" oppvekst for barna, uten kutt, blåmerker, skrubbsår og utslåtte tenner, kan jo bare sørge for at ungene aldri forlater godstolen foran tv/ playstationskjermen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.