Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilke sokker på fjelltur?


Babelfish

Anbefalte innlegg

Jeg sliter en del med gnagsår. Lurer på om sokkebytte kan hjelpe på problemet. Hva er det best p bruke i fjellstøvlene om sommeren? Har tidligere bare gått med Ulvang-sokker, som jo er ull, men svetten gjør jo at man blir klissblaut - og gnagsår er et problem.

Har bestilt noen sånne 1000 mile-sokker.

Kjøpte også Nike Dry Fit Running på en sportsbutikk i dag. Veldig tynne, og skal visstnok holde deg tørr. Noen som har prøvd disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Har et smart tips til deg som jeg brukte veldig mye i militæret på langturer.

Jeg brukte riktignok ullsokker i +25 og i -25 grader, men trikset kan brukes på alle typer sokker ..

Kjøp deg et par damesokker, sånn derre nylon-tynn-brun-damesstrømpebukse-ting som finnes i alle dagligvarebutikker.

Denne bruker du under enhver sokk og mesteparten av problemet med gnagsår BØR være borte!

Si ifra når/hvis du tester og si ifra om det funka! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten får du gnagsår fordi skoa ikke passer, da er det bare å bytte sko.

Eller så får du gnagsår fordi du ikke bruker riktige sokker, det kan du fikse.

Jeg vil anbefale deg å kjøpe noen seriøse linersokker - enten ull eller noe annet, men de må hete "liner", smartwool har noen bra noen - og noen tjukke høykvalitetssokker, t.d. Smartwool Mountaineer.

Disse sokkene selges med tre-for-to priser på sportsnett.no

Ulvang spesial er greie, men bridgedale og smartwool har de beste.

Kjøp også brei tensoplast - en type "sportstape" som fungerer fint som gnagsårplaster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter en del med gnagsår. Lurer på om sokkebytte kan hjelpe på problemet. Hva er det best p bruke i fjellstøvlene om sommeren? Har tidligere bare gått med Ulvang-sokker, som jo er ull, men svetten gjør jo at man blir klissblaut - og gnagsår er et problem.

Har bestilt noen sånne 1000 mile-sokker.

Kjøpte også Nike Dry Fit Running på en sportsbutikk i dag. Veldig tynne, og skal visstnok holde deg tørr. Noen som har prøvd disse?

Hei.

Jeg bruker dri-fit sokker fra Nike innerst og et par mellomtykke ullsokker utenpå når jeg bruker Varg støvlene mine.

Dri-fit sokkene holder deg ikke tørr, det er nok en misforståelse.

Men de tørker innmari fort da tråden de er laget av ikke suger til seg fuktighet samt at de er tynne enkelte steder og tykkere på f.eks. hæl- og tåområdet.

Har helt sluttet å kjøpe Ulvangsokker for noen år siden da slitestyrke samt passform er for dårlig på disse.

Prøv heller ullsokker fra produsenter som Brigdedale og Smartwool, eminent kvalitet på ull samt fotformede sokker (venstre og høyre) som sitter mye bedre på foten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar her. Skal teste dette i morgen.

PS! Har tenkt meg på en 10 km lang fjelltur i morgen (relativt bratt), er det dumt å bruke de splitter nye skoene da?

Bruk de nye støvlene du. Men ta med deg rådet til strebus85 og teip føttene med tenso før du starter.

Min erfaring tilsier også at det å bytte ut de orginale innleggsålene med f.eks. Sole varmetilpassede innleggsålene som gir et meget godt resultat ifht. komfort/tilpassing/mindre såre føtter.

Sole varmetilpasses ved oppvarming i stekeovnen hjemme og gir en "fotseng" tilpasset nettopp din fot. Bruksanvisning på pakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du har bestilt 1000 mile sokker. Jeg bruker en 1000 mile liner innerst, og en 1000 mile ullsokk utenpå det. Om sommeren går det gjerne kun i ullsokken. Poenget med disse sokkene er at de er doble, dvs. at de har en tynn sokk innerst, og så en tykkere utenpå. På lineren er selvsagt den ytre sokken ikke noe særlig tykkere enn innersokken, mens det på ullsokken er en tykk ullsokk utenpå den tynne innersokken. Den tynne innersokken fungerer her som en liner. Dette gir samme effekt som den man får med tynn damesokk innerst, men jeg syns 1000 mile sokkene er mye mer behagelig enn en slik løsning.

Var på tur i dag, med nye fjellsko jeg bare har brukt en liten tur tidligere. Gikk i underkant av 8 timer og nøyaktig 815 høydemeter opp til toppen hvor jeg snudde, og like mange høydemeter ned igjen. Hadde både linersokken og ullsokken i skoa, og ikke en antydning til gnagsår i det hele tatt.

Går aldri tilbake til Ulvangsokker nå som jeg har fått erfare hvor behagelige 1000 mile sokkene er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.